Cílem této bakalářské práce je objasnit problematiku času nejen v předškolním vzdělávání. V teoretické části této práce jsme se zaměřili především na seznámení s problematikou vnímání času u předškolních dětí, na popsání hlavních cílů institucí, které se zaměřují na vzdělávání dětí v tomto období a na vysvětlení teorie času z filozofického hlediska. V praktické části jsme na základě odborné literatury vypracovali didaktickou pomůcku, která slouží k rozvíjení chápání časové posloupnosti a obohatili jsme oblast časové orientace o několik her, které se podílí na jejím rozvoji.
Anotace v angličtině
The purpose of the following bachelor's thesis is to clarify the issue of time, particularly during preschool education. In the theoretical part of this work, we focused on introduction to the issue of time perception for preschool children, we described the main goals of institutions that focus on children's education in this period and we explained the theory of the time from a philosophical point of view. On basis of professional literature we have developed in the practical part, a teaching tool that serves to develop understanding of chronology and we have extended the time orientation of the few games that were involved in its development.
Klíčová slova
Čas, orientace v prostoru a v čase, předškolní vzdělávání, vnímání, hra
Klíčová slova v angličtině
Time, space and time orientation, preschool Education, perception, game
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je objasnit problematiku času nejen v předškolním vzdělávání. V teoretické části této práce jsme se zaměřili především na seznámení s problematikou vnímání času u předškolních dětí, na popsání hlavních cílů institucí, které se zaměřují na vzdělávání dětí v tomto období a na vysvětlení teorie času z filozofického hlediska. V praktické části jsme na základě odborné literatury vypracovali didaktickou pomůcku, která slouží k rozvíjení chápání časové posloupnosti a obohatili jsme oblast časové orientace o několik her, které se podílí na jejím rozvoji.
Anotace v angličtině
The purpose of the following bachelor's thesis is to clarify the issue of time, particularly during preschool education. In the theoretical part of this work, we focused on introduction to the issue of time perception for preschool children, we described the main goals of institutions that focus on children's education in this period and we explained the theory of the time from a philosophical point of view. On basis of professional literature we have developed in the practical part, a teaching tool that serves to develop understanding of chronology and we have extended the time orientation of the few games that were involved in its development.
Klíčová slova
Čas, orientace v prostoru a v čase, předškolní vzdělávání, vnímání, hra
Klíčová slova v angličtině
Time, space and time orientation, preschool Education, perception, game
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce.
2. Stanovení cíle a obsahu bakalářské práce.
3. Stanovení metodologie
4. Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP
5. Teoretická část: Vnímání času z pohledu vývoje dítěte, teorie času z hlediska filozofického
6. Praktická část: Vytvoření didaktických materiálů pro posouzení vnímání času u dětí předškolního věku, jejich ověření v praxi
7. Posouzení získaných informací, vyvození závěru
8. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce.
2. Stanovení cíle a obsahu bakalářské práce.
3. Stanovení metodologie
4. Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP
5. Teoretická část: Vnímání času z pohledu vývoje dítěte, teorie času z hlediska filozofického
6. Praktická část: Vytvoření didaktických materiálů pro posouzení vnímání času u dětí předškolního věku, jejich ověření v praxi
7. Posouzení získaných informací, vyvození závěru
8. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a v čase pro děti od 5 do 7 let, Brno 2012, EDIKA, ISBN: 9788026600787
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a v čase pro děti od 4 do 6 let, Brno 2012, EDIKA, ISBN: 9788026600220
PEJSAR, MELICHAR Zdeněk Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 62 s. ISBN 80-704-4512-2.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Ilustrace Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212 s. Dětská naučná edice. ISBN 978-802-5118-290.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
KASLOVÁ, Michaela a Vlasta ŠMARDOVÁ. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání: sborník z konference. Vyd. 1. Editor Blanka Janáčková. Ilustrace Richard Šmarda. Praha: Raabe, c2010, 206 s. Dětská naučná edice. ISBN 978-808-6307-961.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Computer press, Brno 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R.: Orientace v čase - 1. díl. DYS-centrum, Praha 2010. ISBN: 9788090449411
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a v čase pro děti od 5 do 7 let, Brno 2012, EDIKA, ISBN: 9788026600787
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a v čase pro děti od 4 do 6 let, Brno 2012, EDIKA, ISBN: 9788026600220
PEJSAR, MELICHAR Zdeněk Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 62 s. ISBN 80-704-4512-2.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Ilustrace Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212 s. Dětská naučná edice. ISBN 978-802-5118-290.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
KASLOVÁ, Michaela a Vlasta ŠMARDOVÁ. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání: sborník z konference. Vyd. 1. Editor Blanka Janáčková. Ilustrace Richard Šmarda. Praha: Raabe, c2010, 206 s. Dětská naučná edice. ISBN 978-808-6307-961.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Computer press, Brno 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R.: Orientace v čase - 1. díl. DYS-centrum, Praha 2010. ISBN: 9788090449411