Předložená diplomová práce se zabývá, jak a do jaké míry ovlivňuje sebehodnocení a pojetí vlastní identity profesní a osobní aspirace žáků středních škol. V rámci teoretických východisek se práce věnuje sebepojetí, jejímu vývoji, historii a tématu tělesného sebepojetí. Dále se práce zabývá sebehodnocením, identitou člověka a různými druhy aspirací.
Cílem empirické části práce je zjistit do jaké míry je důležité sebehodnocení a sebepojetí u mládeže vzhledem k budoucím aspiracím a celkově přispět k tématu nízkého sebevědomí a sebehodnocení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of how does self-evaluation influence the professional identity of each individual and also the individual aspiration of students in secondary level of education. Theoretical part of the thesis is devoted to the term self-identification, its development, history and the phenomena of body identity. Thesis also deals with self-evaluation, identity of a human being and different types of aspirations. The main goal of the empirical part of the thesis is to find out to what extend is self-evaluation and self-identification important among young adolescent people in order to gain future aspirations and also to contribute to the problems of low self-esteem and self-evaluating.
Self-identity, body identity, self-evaluating, aspiration, identity
Rozsah průvodní práce
620 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá, jak a do jaké míry ovlivňuje sebehodnocení a pojetí vlastní identity profesní a osobní aspirace žáků středních škol. V rámci teoretických východisek se práce věnuje sebepojetí, jejímu vývoji, historii a tématu tělesného sebepojetí. Dále se práce zabývá sebehodnocením, identitou člověka a různými druhy aspirací.
Cílem empirické části práce je zjistit do jaké míry je důležité sebehodnocení a sebepojetí u mládeže vzhledem k budoucím aspiracím a celkově přispět k tématu nízkého sebevědomí a sebehodnocení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of how does self-evaluation influence the professional identity of each individual and also the individual aspiration of students in secondary level of education. Theoretical part of the thesis is devoted to the term self-identification, its development, history and the phenomena of body identity. Thesis also deals with self-evaluation, identity of a human being and different types of aspirations. The main goal of the empirical part of the thesis is to find out to what extend is self-evaluation and self-identification important among young adolescent people in order to gain future aspirations and also to contribute to the problems of low self-esteem and self-evaluating.
Self-identity, body identity, self-evaluating, aspiration, identity
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřené na oblast sebehodnocení a pojetí vlastní identity a oblast profesních aspirací mládeže a profesní přípravu žáků středních škol
2. Design výzkumné studie - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho výběru. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 respondentů, žáků 3. a 4. ročníků středních škol Ústeckého kraje.
4. Volba vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použity budou tyto standardizované výzkumné nástroje: Stunkardův test siluet a Rosenbergova škála sebehodnocení a dále bude použit vytvořený dotazník týkající se profesních aspirací žáků středních škol.
5. Realizace předvýzkumu, v jehož rámci bude testována srozumitelnost výzkumných nástrojů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na spokojenost s vlastním vzhledem, sebehodnocením svých schopností a kompetencí, pojetí osobní identity a profesní aspirace u vybraného vzorku žáků středních škol. Sledovány budou i genderové rozdíly.
7. Sběr a digitalizace empirických dat.
8. Vyhodnocení dat prostřednictvím deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a formulace závěrů pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřené na oblast sebehodnocení a pojetí vlastní identity a oblast profesních aspirací mládeže a profesní přípravu žáků středních škol
2. Design výzkumné studie - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho výběru. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 respondentů, žáků 3. a 4. ročníků středních škol Ústeckého kraje.
4. Volba vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použity budou tyto standardizované výzkumné nástroje: Stunkardův test siluet a Rosenbergova škála sebehodnocení a dále bude použit vytvořený dotazník týkající se profesních aspirací žáků středních škol.
5. Realizace předvýzkumu, v jehož rámci bude testována srozumitelnost výzkumných nástrojů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na spokojenost s vlastním vzhledem, sebehodnocením svých schopností a kompetencí, pojetí osobní identity a profesní aspirace u vybraného vzorku žáků středních škol. Sledovány budou i genderové rozdíly.
7. Sběr a digitalizace empirických dat.
8. Vyhodnocení dat prostřednictvím deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a formulace závěrů pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. BALAŠTÍKOVÁ, V., BLATNÝ, M., KOHOUTEK, T. (2004). Aspekty sebepojetí jako determinanty výběru strategií zvládání. Československá psychologie, roč. 48, č. 5, s. 410-415.
2. BLATNÝ, M., OSECKÁ, L. (1994). Rosenbergova škála sebehodnocení: struktura globálního vztahu k sobě. Československá psychologie, roč. 38, č. 6, s. 481-488.
3. BLATNÝ, M., OSECKÁ, L., HRDLIČKA, M. (1998). Zdroje sebehodnocení u temperamentových typů. Československá psychologie, roč. 42, č. 4, s. 297-305.
4. BLATNÝ, M., PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. PsÚ AV ČR Tišnov: Sdružení SCAN, 2003. 150 s. ISBN 80-86620-05-0.
5. DRAPELA, V., J. Přehled teorií osobnosti. Portál: Praha, 1997. 175 s. ISBN 8071-78-766-3.
6. KONEČNÁ, V., NEUSAR, A., SOKOLIOVÁ, M., MACEK, P. (2010). Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS. Československá psychologie, roč. 54, č. 4, s. 391-406.
7. MACEK, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In J. VÝROST, I. SLAMĚNÍK, Sociální psychologie (s. 181 ? 209). Praha: ISV.
8. SMÉKAL, V., MACEK, P. (eds.) Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal, 2002. 264 s. ISBN 80-85947-83-8.
9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
1. BALAŠTÍKOVÁ, V., BLATNÝ, M., KOHOUTEK, T. (2004). Aspekty sebepojetí jako determinanty výběru strategií zvládání. Československá psychologie, roč. 48, č. 5, s. 410-415.
2. BLATNÝ, M., OSECKÁ, L. (1994). Rosenbergova škála sebehodnocení: struktura globálního vztahu k sobě. Československá psychologie, roč. 38, č. 6, s. 481-488.
3. BLATNÝ, M., OSECKÁ, L., HRDLIČKA, M. (1998). Zdroje sebehodnocení u temperamentových typů. Československá psychologie, roč. 42, č. 4, s. 297-305.
4. BLATNÝ, M., PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. PsÚ AV ČR Tišnov: Sdružení SCAN, 2003. 150 s. ISBN 80-86620-05-0.
5. DRAPELA, V., J. Přehled teorií osobnosti. Portál: Praha, 1997. 175 s. ISBN 8071-78-766-3.
6. KONEČNÁ, V., NEUSAR, A., SOKOLIOVÁ, M., MACEK, P. (2010). Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS. Československá psychologie, roč. 54, č. 4, s. 391-406.
7. MACEK, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In J. VÝROST, I. SLAMĚNÍK, Sociální psychologie (s. 181 ? 209). Praha: ISV.
8. SMÉKAL, V., MACEK, P. (eds.) Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal, 2002. 264 s. ISBN 80-85947-83-8.
9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.