Diplomová práce s názvem Rozvíjení matematické představivosti a tvořivosti žáků 1. stupně základní školy se zabývá výukovými metodami v hodinách matematiky a jejich vlivem na rozvoj matematického myšlení žáků.
Teoretická část se věnuje pojmům, jako jsou představivost, tvořivost, myšlení a motivace. Dále jejich historickým vývojem, dělením a možnostmi jejich rozvíjení pomocí vhodně zvolených výukových metod. Tato část také některé metody popisuje. Jedná se například mimo jiné o provázkovou geometrii, krabicovou geometrii a geometrii překládaného papíru.
V praktické části se budeme zabývat průzkumem vlivu popisovaných metod na rozvoj představivosti žáků v průběhu tří školních let.
Anotace v angličtině
The main topic of this dissertation work with the name of Development of the mathematical imagination and creativity of primary school pupils is the analyses, which reflects the current state and mathematical development of the younger school age children. The main activity of this project was getting to know this topic and gathering of the suitable materials for the individual instruction usage, which leads to a better mathematical perception.
The practical part observes the imagination diagnosis in practice. The observed objects are: my class and another two concurrent classes on the same primary school. (for 3 years). Further I discussed this problem with my more experienced colleagues and studied the available literature.
Klíčová slova
rozvoj, matematické představivost, tvořivost, vzdělání, matematika, primární škola, aktivity pro rozvoj
Klíčová slova v angličtině
development, mathematical imagination, creativity, education, math, primary school, activities for development
Rozsah průvodní práce
69 s. (77 490 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Rozvíjení matematické představivosti a tvořivosti žáků 1. stupně základní školy se zabývá výukovými metodami v hodinách matematiky a jejich vlivem na rozvoj matematického myšlení žáků.
Teoretická část se věnuje pojmům, jako jsou představivost, tvořivost, myšlení a motivace. Dále jejich historickým vývojem, dělením a možnostmi jejich rozvíjení pomocí vhodně zvolených výukových metod. Tato část také některé metody popisuje. Jedná se například mimo jiné o provázkovou geometrii, krabicovou geometrii a geometrii překládaného papíru.
V praktické části se budeme zabývat průzkumem vlivu popisovaných metod na rozvoj představivosti žáků v průběhu tří školních let.
Anotace v angličtině
The main topic of this dissertation work with the name of Development of the mathematical imagination and creativity of primary school pupils is the analyses, which reflects the current state and mathematical development of the younger school age children. The main activity of this project was getting to know this topic and gathering of the suitable materials for the individual instruction usage, which leads to a better mathematical perception.
The practical part observes the imagination diagnosis in practice. The observed objects are: my class and another two concurrent classes on the same primary school. (for 3 years). Further I discussed this problem with my more experienced colleagues and studied the available literature.
Klíčová slova
rozvoj, matematické představivost, tvořivost, vzdělání, matematika, primární škola, aktivity pro rozvoj
Klíčová slova v angličtině
development, mathematical imagination, creativity, education, math, primary school, activities for development
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury
2. Seznámení s dostupným materiálem
3. Zpracování teoretické části (myšlení, představivost, tvořivost)
4. Vymezení výzkumného problému a základních pojmů.
5. Sestavení výzkumného nástroje.
6. Realizace sběru dat po dobu několika let, následná deskriptivní analýza.
7. Zpracování práce proběhne dle této metodologie a směrnic PF UJEP.
8. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury
2. Seznámení s dostupným materiálem
3. Zpracování teoretické části (myšlení, představivost, tvořivost)
4. Vymezení výzkumného problému a základních pojmů.
5. Sestavení výzkumného nástroje.
6. Realizace sběru dat po dobu několika let, následná deskriptivní analýza.
7. Zpracování práce proběhne dle této metodologie a směrnic PF UJEP.
8. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
1) JANČAŘÍK, Antonín. Hry v matematice. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 103 s. ISBN 978-80-7290-339-9.
2) SCHMIDT, Gerhard. IQ trénink: mozkový jogging. 6. vyd. Čestlice: Rebo, 2011. 252 s. ISBN 978-80-255-0504-5.
3) PERNÝ, Jaroslav. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004, 77 s. ISBN 80-708-3802-7.
4) PERNÝ, J.: Prostorová představivost na krychli. In: Sborník Mezinárodní vědecké konference. Matematika v přípravě učitelů elementární školy, Ústí nad Labem, Acta Universitatis Purkynianae 2000, s. 140-145. ISBN 80-7044-301-4.
Seznam doporučené literatury
1) JANČAŘÍK, Antonín. Hry v matematice. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 103 s. ISBN 978-80-7290-339-9.
2) SCHMIDT, Gerhard. IQ trénink: mozkový jogging. 6. vyd. Čestlice: Rebo, 2011. 252 s. ISBN 978-80-255-0504-5.
3) PERNÝ, Jaroslav. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004, 77 s. ISBN 80-708-3802-7.
4) PERNÝ, J.: Prostorová představivost na krychli. In: Sborník Mezinárodní vědecké konference. Matematika v přípravě učitelů elementární školy, Ústí nad Labem, Acta Universitatis Purkynianae 2000, s. 140-145. ISBN 80-7044-301-4.