Předložená diplomová práce se zabývá problematikou rodičovské autority. Pozornost je v rámci teoretických východisek věnována obecně problematice autority, rodině, výchovným stylům v rodině, výchovným prostředkům, rodičovské autoritě a jejímu uplatňování. V práci jsou rovněž prezentovány možnosti podpůrných opatření v oblasti uplatňování rodičovské autority. Současně je definována osobnost dospívajícího dítěte, které si utváří svou vlastní identitu a jeho vztah k autoritě, zejména rodičovské. Kvantitativně a kvalitativně orientované výzkumné šetření, zaměřené na zjištění úrovně vnímání autority vlastních rodičů a s tím spojené očekávání vlastní rodičovské role, je realizováno s využitím nestandardizovaného dotazníku na základních školách na Teplicku.
Výstupem diplomové práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění multidisciplinární práce s pubescenty a posilování jejich sociálních kompetencí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with parental authority. Attention is brought to the theoretical foundations devoted to general issues of authority, family, educational styles in the family, educational resources, parental authority and its implementation. This thesis also presents the possibility of supporting measures in the field of application of parental authority. This work defines the personality of an adolescent child, who creates its own identity and its relationship to the authority, especially parental. Quantitatively and qualitatively oriented research investigation aimed at finding out the level of perception of the authority of their parents and the associated expectations of their own parental role is performed using a special questionnaire in primary schools in Teplice.
The outcome of this thesis are structured formulations of recommendations for possible improvement of multi-disciplinary work with teenagers and to strengthen their social competence.
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou rodičovské autority. Pozornost je v rámci teoretických východisek věnována obecně problematice autority, rodině, výchovným stylům v rodině, výchovným prostředkům, rodičovské autoritě a jejímu uplatňování. V práci jsou rovněž prezentovány možnosti podpůrných opatření v oblasti uplatňování rodičovské autority. Současně je definována osobnost dospívajícího dítěte, které si utváří svou vlastní identitu a jeho vztah k autoritě, zejména rodičovské. Kvantitativně a kvalitativně orientované výzkumné šetření, zaměřené na zjištění úrovně vnímání autority vlastních rodičů a s tím spojené očekávání vlastní rodičovské role, je realizováno s využitím nestandardizovaného dotazníku na základních školách na Teplicku.
Výstupem diplomové práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění multidisciplinární práce s pubescenty a posilování jejich sociálních kompetencí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with parental authority. Attention is brought to the theoretical foundations devoted to general issues of authority, family, educational styles in the family, educational resources, parental authority and its implementation. This thesis also presents the possibility of supporting measures in the field of application of parental authority. This work defines the personality of an adolescent child, who creates its own identity and its relationship to the authority, especially parental. Quantitatively and qualitatively oriented research investigation aimed at finding out the level of perception of the authority of their parents and the associated expectations of their own parental role is performed using a special questionnaire in primary schools in Teplice.
The outcome of this thesis are structured formulations of recommendations for possible improvement of multi-disciplinary work with teenagers and to strengthen their social competence.
V rámci teoretických východisek práce bude věnována pozornost problematice autority jako takové, rodiny, výchovných stylů v rodině, výchovných prostředků, postojů rodičů a uplatňování rodičovské autority. Současně budou prezentovány možnosti podpůrných opatření v oblasti upevňování rodičovské autority. Bude rovněž definována osobnost pubescentního dítěte, které si utváří svou vlastní identitu a jeho vztah k autoritě, zejména rodičovské. Výzkumné šetření, zaměřené na zjištění vnímání úrovně autority vlastních rodičů a očekávání budoucí vlastní rodičovské role, bude realizováno s využitím nestandardizovaných dotazníků na základních školách na Teplicku, a to za využití převážně otevřených položek, kombinovaných s metodou nedokončených vět a aplikací situačního přístupu. Výzkumný vzorek bude tvořen minimálně 200 respondenty. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění multidisciplinární práce s pubescenty a posilování jejich sociálních kompetencí.
Zásady pro vypracování
V rámci teoretických východisek práce bude věnována pozornost problematice autority jako takové, rodiny, výchovných stylů v rodině, výchovných prostředků, postojů rodičů a uplatňování rodičovské autority. Současně budou prezentovány možnosti podpůrných opatření v oblasti upevňování rodičovské autority. Bude rovněž definována osobnost pubescentního dítěte, které si utváří svou vlastní identitu a jeho vztah k autoritě, zejména rodičovské. Výzkumné šetření, zaměřené na zjištění vnímání úrovně autority vlastních rodičů a očekávání budoucí vlastní rodičovské role, bude realizováno s využitím nestandardizovaných dotazníků na základních školách na Teplicku, a to za využití převážně otevřených položek, kombinovaných s metodou nedokončených vět a aplikací situačního přístupu. Výzkumný vzorek bude tvořen minimálně 200 respondenty. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění multidisciplinární práce s pubescenty a posilování jejich sociálních kompetencí.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4; GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6; MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, ISBN 80-04-25236-2; PREKOPOVÁ, Jiřina. Jak být dobrým rodičem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-9063-3; SALADIN-GRIZIVATZ, Catherine. Rodičovská autorita. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-676-4; VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8; VALIŠOVÁ, Alena, a kol. Jak získat a neztratit autoritu, aneb, Proč má maminka vždycky pravdu. 1. vyd. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-29-1; VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. 1. Vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4; GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6; MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, ISBN 80-04-25236-2; PREKOPOVÁ, Jiřina. Jak být dobrým rodičem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-9063-3; SALADIN-GRIZIVATZ, Catherine. Rodičovská autorita. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-676-4; VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8; VALIŠOVÁ, Alena, a kol. Jak získat a neztratit autoritu, aneb, Proč má maminka vždycky pravdu. 1. vyd. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-29-1; VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. 1. Vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5