V současné době, plné negativních vlivů, dochází k zanedbávání rozvoji prosociálních dovedností. Proto je důležité věnovat jim pozornost při výchově probíhající ve školním prostředí. Nedílnou součástí prosociálnosti je i rozvoj kreativity, která je v současném vzdělávání také poměrně zanedbávána.
Pro tuto diplomovou práci jsme tedy jako výchozí cíl zvolili rozvoj prosociálních dovedností a s nimi spojený rozvoj pozitivního klimatu třídy. Rozvoje bychom ve vyučovacím procesu měli dosáhnout pomocí deníků a souboru různě složitých cvičení, uvedených v praktické části. Některé z dosažených výsledků dokumentujeme pomocí obrazového materiálu získaného při tvorbě s žáky v jednotlivých vyučovacích hodinách.
Anotace v angličtině
Nowdays, at time full of negative influences, it sometimes comes to neglection of the development of prosocial skills. Therefore, it is important to pay attention to them in the ongoing education process in the school environment. As an integral part of prosociality there is also development of creativity, which is in our educational system comparatively neglected, too.
Therefore we chose the initial target to develop prosocial skills and related development of positive climate in the classroom. We should achieve the development in the teaching process through several creative journals and a set of different exercises which are mentioned in the practical part. Some of the achieved results are shown by pictures which were obtained during the activities with pupils in different lessons.
Klíčová slova
prosociální dovednosti, pozitivní klima třídy, tvořivost, tvořivý deník
Klíčová slova v angličtině
prosocial skills, positive climate in the classroom, creativity, creative journal
Rozsah průvodní práce
118 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době, plné negativních vlivů, dochází k zanedbávání rozvoji prosociálních dovedností. Proto je důležité věnovat jim pozornost při výchově probíhající ve školním prostředí. Nedílnou součástí prosociálnosti je i rozvoj kreativity, která je v současném vzdělávání také poměrně zanedbávána.
Pro tuto diplomovou práci jsme tedy jako výchozí cíl zvolili rozvoj prosociálních dovedností a s nimi spojený rozvoj pozitivního klimatu třídy. Rozvoje bychom ve vyučovacím procesu měli dosáhnout pomocí deníků a souboru různě složitých cvičení, uvedených v praktické části. Některé z dosažených výsledků dokumentujeme pomocí obrazového materiálu získaného při tvorbě s žáky v jednotlivých vyučovacích hodinách.
Anotace v angličtině
Nowdays, at time full of negative influences, it sometimes comes to neglection of the development of prosocial skills. Therefore, it is important to pay attention to them in the ongoing education process in the school environment. As an integral part of prosociality there is also development of creativity, which is in our educational system comparatively neglected, too.
Therefore we chose the initial target to develop prosocial skills and related development of positive climate in the classroom. We should achieve the development in the teaching process through several creative journals and a set of different exercises which are mentioned in the practical part. Some of the achieved results are shown by pictures which were obtained during the activities with pupils in different lessons.
Klíčová slova
prosociální dovednosti, pozitivní klima třídy, tvořivost, tvořivý deník
Klíčová slova v angličtině
prosocial skills, positive climate in the classroom, creativity, creative journal
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury vztahující se k problematice etiky a tvořivých deníků.
2. Stanovení cíle diplomové práce.
3. Zpracování teoretických východisek (sociální rozvoj žáka v mladším školním věku, hodnotová orientace, prosociální dovednosti, etika ve výuce, práce s deníkem, aj.)
4. Příprava témat vhodných k deníkovému zpracování.
5. Realizace praktické části ve vyučování.
6. Zpracování získaných dat, výsledků a na jejich základě vyvození závěru a doporučení do praxe.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury vztahující se k problematice etiky a tvořivých deníků.
2. Stanovení cíle diplomové práce.
3. Zpracování teoretických východisek (sociální rozvoj žáka v mladším školním věku, hodnotová orientace, prosociální dovednosti, etika ve výuce, práce s deníkem, aj.)
4. Příprava témat vhodných k deníkovému zpracování.
5. Realizace praktické části ve vyučování.
6. Zpracování získaných dat, výsledků a na jejich základě vyvození závěru a doporučení do praxe.
Seznam doporučené literatury
BENKE, Karen: Leap write in! USA: Shambala Publications, 2013.
BENKE, Karen: Rip the page! USA: Shambala Publications, 2010.
CAPPACIONE, Lucia: Tvořivý deník pro děti: společník pro rodiče, vychovatele a učitele. Praha: Pragma, 2003.
HOŠKOVÁ, Kateřina: Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. Brno: Edika, 2013.
KASÍKOVÁ, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010.
MLČÁK, Zdeněk a kol.: Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
NOVOTNÝ, Miloš: Rozvoj prosociálních dovedností v mladším školním věku, kurz etické výchovy. Hradec Králové, 2007.
OLIVAR, Roberto Roche: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992.
PILAŘOVÁ, Dagmar: Obletět svět bych si přál hned. Praha: Raabe, 2012.
SEMRÁDOVÁ, Ilona: Etika a etiketa. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996.
SEMRÁDOVÁ, Ilona: Úvod do etiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
SRB, Vladimír a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha: Projekt Odyssea, 2007.
SVOBODOVÁ, Eva: Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
ŠIKULOVÁ, Renata; RYTÍŘOVÁ, Vlasta: Pohádkové příběhy k zábavě i k učení. Praha: Grada, 2006.
THOMPSON, Mel: Přehled etiky. Praha: Portál, 2004.
VACEK, Pavel: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.
VALENTA, Josef: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Seznam doporučené literatury
BENKE, Karen: Leap write in! USA: Shambala Publications, 2013.
BENKE, Karen: Rip the page! USA: Shambala Publications, 2010.
CAPPACIONE, Lucia: Tvořivý deník pro děti: společník pro rodiče, vychovatele a učitele. Praha: Pragma, 2003.
HOŠKOVÁ, Kateřina: Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. Brno: Edika, 2013.
KASÍKOVÁ, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010.
MLČÁK, Zdeněk a kol.: Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
NOVOTNÝ, Miloš: Rozvoj prosociálních dovedností v mladším školním věku, kurz etické výchovy. Hradec Králové, 2007.
OLIVAR, Roberto Roche: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992.
PILAŘOVÁ, Dagmar: Obletět svět bych si přál hned. Praha: Raabe, 2012.
SEMRÁDOVÁ, Ilona: Etika a etiketa. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996.
SEMRÁDOVÁ, Ilona: Úvod do etiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
SRB, Vladimír a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha: Projekt Odyssea, 2007.
SVOBODOVÁ, Eva: Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
ŠIKULOVÁ, Renata; RYTÍŘOVÁ, Vlasta: Pohádkové příběhy k zábavě i k učení. Praha: Grada, 2006.
THOMPSON, Mel: Přehled etiky. Praha: Portál, 2004.
VACEK, Pavel: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.
VALENTA, Josef: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.