Diplomová práce "Programy podporující zdraví na 1. stupni ZŠ a využití vzdělávacího přístupu IBSE" pojednává především o programech podporujících zdraví a zdravé stravování na prvním stupni základních škol. Konkrétně se zaměřujeme na program Ovoce do škol, Mléko do škol, Zdravé zuby a Zdravá pětka. Práce přibližuje aktuální téma stravování a životního stylu žáků. Východiskem pro zdravý životní styl mohou být programy podporující zdraví, které mohou dopomoci ke změně stravovacích návyků dětí.
Hlavním cílem práce je zjištění efektivity programů z hlediska učitelů a žáků. U žáků zjišťujeme, zda je daný program zaujal, jaké z něj mají znalosti a zda dodržují některé zásady správného stravování. Učitelé uvádí své zkušenosti s danými programy podpory zdraví, na jejich základě programy hodnotí.
Anotace v angličtině
The thesis "Programs supporting health in primary school and use of IBSE education approache" deals especially with programs supporting health and healthy eating in primary school. Specifically we focus on the Fruit to schools, Milk to schools, Healthy teeth and Healthy five programs. The thesis introduces the current topic of eating and pupils´ lifestyle. The starting point for the healthy lifestyle can be programs supporting health which can help to change childrens´ habits.
The main goal of the thesis is finding out an efficiency of programs supporting health from teachers´ and students´ perspective. We find out pupils´ interest to program, which knowledge they have from it and if they observe any principles of right correct eating. Teachers presents their own experiences with programs supporting health, they evaluate programs according to it.
Klíčová slova
Mladší školní věk, zdraví, životní styl, výchova ke zdraví, IBSE, programy podporující zdraví, Ovoce do škol, Mléko do škol, Zdravé zuby, Zdravá pětka
Klíčová slova v angličtině
younger school age, health, lifestyl, education towards health, IBSE, programs supporting health, Fruit to schools, Milk to schools, Healthy teeth, Healthy five
Rozsah průvodní práce
96 s. (127 830 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Programy podporující zdraví na 1. stupni ZŠ a využití vzdělávacího přístupu IBSE" pojednává především o programech podporujících zdraví a zdravé stravování na prvním stupni základních škol. Konkrétně se zaměřujeme na program Ovoce do škol, Mléko do škol, Zdravé zuby a Zdravá pětka. Práce přibližuje aktuální téma stravování a životního stylu žáků. Východiskem pro zdravý životní styl mohou být programy podporující zdraví, které mohou dopomoci ke změně stravovacích návyků dětí.
Hlavním cílem práce je zjištění efektivity programů z hlediska učitelů a žáků. U žáků zjišťujeme, zda je daný program zaujal, jaké z něj mají znalosti a zda dodržují některé zásady správného stravování. Učitelé uvádí své zkušenosti s danými programy podpory zdraví, na jejich základě programy hodnotí.
Anotace v angličtině
The thesis "Programs supporting health in primary school and use of IBSE education approache" deals especially with programs supporting health and healthy eating in primary school. Specifically we focus on the Fruit to schools, Milk to schools, Healthy teeth and Healthy five programs. The thesis introduces the current topic of eating and pupils´ lifestyle. The starting point for the healthy lifestyle can be programs supporting health which can help to change childrens´ habits.
The main goal of the thesis is finding out an efficiency of programs supporting health from teachers´ and students´ perspective. We find out pupils´ interest to program, which knowledge they have from it and if they observe any principles of right correct eating. Teachers presents their own experiences with programs supporting health, they evaluate programs according to it.
Klíčová slova
Mladší školní věk, zdraví, životní styl, výchova ke zdraví, IBSE, programy podporující zdraví, Ovoce do škol, Mléko do škol, Zdravé zuby, Zdravá pětka
Klíčová slova v angličtině
younger school age, health, lifestyl, education towards health, IBSE, programs supporting health, Fruit to schools, Milk to schools, Healthy teeth, Healthy five
Zásady pro vypracování
V teoretické části se diplomantka zaměří na charakteristiku zdraví a determinanty ovlivňujících zdraví. Dále se bude zabývat programy podporujícími zdraví ve školním prostředí (Škola podporující zdraví, Ovoce do škol, Mléko do škol, Zdravé zuby), jejich vznikem, hlavním cílem, pro koho jsou určeny a kolik škol se ve kterém roce k těmto projektům připojilo. Také se seznámí se základy statistického zpracování dat.
Hlavním cílem bude zjistit, jak žáci využívají tyto programy, k čemu slouží a jak jsou žáky přijímány. Dále bude zjišťováno, jak k těmto programům přistupují třídní učitelé, popř. ředitelé škol.
Získané výsledky budou statisticky a graficky zpracovány. Budou formulovány závěry pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se diplomantka zaměří na charakteristiku zdraví a determinanty ovlivňujících zdraví. Dále se bude zabývat programy podporujícími zdraví ve školním prostředí (Škola podporující zdraví, Ovoce do škol, Mléko do škol, Zdravé zuby), jejich vznikem, hlavním cílem, pro koho jsou určeny a kolik škol se ve kterém roce k těmto projektům připojilo. Také se seznámí se základy statistického zpracování dat.
Hlavním cílem bude zjistit, jak žáci využívají tyto programy, k čemu slouží a jak jsou žáky přijímány. Dále bude zjišťováno, jak k těmto programům přistupují třídní učitelé, popř. ředitelé škol.
Získané výsledky budou statisticky a graficky zpracovány. Budou formulovány závěry pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
FOŘT, P. Sport a správná výživa. Praha: Ikar, 2002. ISBN 80-249-0124-2.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: PAIDO, 1996. ISBN 80-859-3115-X.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLEINWÄCHTEROVÁ, H. a BRÁZDOVÁ, Z. Výživový stav člověka a způsoby jeho zjišťování. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. ISBN 80-701-3336-8.
KUNEŠOVÁ, M. Nadváha a obezita. Praha: Jan Vašut, 2001. ISBN 80-7236-189-5.
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. 250 s. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-7044-768-0.
MAŇÁK, J. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1031-2.
NEVORAL, J. a kol.: Výživa v dětském věku. 1.vyd. Jinočany: Nakladatelství H&H Vyšehradská, 2003. ISBN 80-86-022-93-5.
Seznam doporučené literatury
FOŘT, P. Sport a správná výživa. Praha: Ikar, 2002. ISBN 80-249-0124-2.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: PAIDO, 1996. ISBN 80-859-3115-X.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLEINWÄCHTEROVÁ, H. a BRÁZDOVÁ, Z. Výživový stav člověka a způsoby jeho zjišťování. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. ISBN 80-701-3336-8.
KUNEŠOVÁ, M. Nadváha a obezita. Praha: Jan Vašut, 2001. ISBN 80-7236-189-5.
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. 250 s. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-7044-768-0.
MAŇÁK, J. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1031-2.
NEVORAL, J. a kol.: Výživa v dětském věku. 1.vyd. Jinočany: Nakladatelství H&H Vyšehradská, 2003. ISBN 80-86-022-93-5.