Předložená diplomová práce popisuje projekt s názvem Poezie v obrazech, obrazy v poezii, který byl realizován na Vyšší odborné škole zdravotnické a Střední škole zdravotnické v Ústí nad Labem. Zkoumaný projekt se zaměřuje na výuku základních interpretačních postupů při výkladu lyrické básně a klade si za cíl motivovat žáky pro práci s lyrickou básní a naučit je prezentovat výsledky své práce a vytvářet odborný text. Tato diplomová práce se zabývá didaktickou analýzou jednotlivých částí projektu a jejich výstupů. Dále hodnotí výsledky dosažené prostřednictvím projektového vyučování. Součástí práce je také teoretické pojednání o žákovských projektech, didaktice literatury se zvláštním přihlédnutím k didaktické interpretaci textů a slohovému vyučování se zaměřením na výuku odborného stylu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes a project called Poetry in Pictures, Pictures in Poetry, which was undertaken at Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická (Secondary medical school) in Ústí nad Labem. The project was focused on teaching basic interpretational procedures of explication of lyrical poetry. The aim of the project is to motivate pupils to work with a lyrical poem and teach them to present the results of their work and write academic texts. This diploma thesis deals with didactic analysis of individual parts of the project and their outputs. It also evaluates pupils´ results reached through the project method of teaching. Some theoretical issues such as didactic interpretation of artistic texts and didactics of linguistics are discussed. Furthermore this thesis provides a definition of the term 'project work'.
Project work, didactics of literature, didactics of stylistics, reading literacy, didactic interpretation of a lyrical poem.
Rozsah průvodní práce
135
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce popisuje projekt s názvem Poezie v obrazech, obrazy v poezii, který byl realizován na Vyšší odborné škole zdravotnické a Střední škole zdravotnické v Ústí nad Labem. Zkoumaný projekt se zaměřuje na výuku základních interpretačních postupů při výkladu lyrické básně a klade si za cíl motivovat žáky pro práci s lyrickou básní a naučit je prezentovat výsledky své práce a vytvářet odborný text. Tato diplomová práce se zabývá didaktickou analýzou jednotlivých částí projektu a jejich výstupů. Dále hodnotí výsledky dosažené prostřednictvím projektového vyučování. Součástí práce je také teoretické pojednání o žákovských projektech, didaktice literatury se zvláštním přihlédnutím k didaktické interpretaci textů a slohovému vyučování se zaměřením na výuku odborného stylu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes a project called Poetry in Pictures, Pictures in Poetry, which was undertaken at Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická (Secondary medical school) in Ústí nad Labem. The project was focused on teaching basic interpretational procedures of explication of lyrical poetry. The aim of the project is to motivate pupils to work with a lyrical poem and teach them to present the results of their work and write academic texts. This diploma thesis deals with didactic analysis of individual parts of the project and their outputs. It also evaluates pupils´ results reached through the project method of teaching. Some theoretical issues such as didactic interpretation of artistic texts and didactics of linguistics are discussed. Furthermore this thesis provides a definition of the term 'project work'.
Project work, didactics of literature, didactics of stylistics, reading literacy, didactic interpretation of a lyrical poem.
Zásady pro vypracování
Prostudování základní didaktické a pedagogické literatury k projektovému vyučování.
Naplánování projektu s vyučujícím a sestavení dokumentace k projektu.
Participace na průběhu projektu (hospitace, výuka, hodnocení průběžných výstupů).
Didaktická analýza průběhu projektu a všech žákovských výstupů.
Hodnocení projektu a vlastní práce na DP.
Zásady pro vypracování
Prostudování základní didaktické a pedagogické literatury k projektovému vyučování.
Naplánování projektu s vyučujícím a sestavení dokumentace k projektu.
Participace na průběhu projektu (hospitace, výuka, hodnocení průběžných výstupů).
Didaktická analýza průběhu projektu a všech žákovských výstupů.
Hodnocení projektu a vlastní práce na DP.
Seznam doporučené literatury
Jezberová, Romana a kol.: Žákovské projekty cesta ke kompetencím. Příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní stav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. ISBN 978-80-86856-77-3.
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4142-4.
Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou.[Sestavil Josef Valenta]. Praha: IPOS-ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Lederbuchová, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997. ISBN 80-7082-364-X .
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. I. Plzeň: ZČU - Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-170-9.
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-039-5.
Seznam doporučené literatury
Jezberová, Romana a kol.: Žákovské projekty cesta ke kompetencím. Příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní stav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. ISBN 978-80-86856-77-3.
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4142-4.
Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou.[Sestavil Josef Valenta]. Praha: IPOS-ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Lederbuchová, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997. ISBN 80-7082-364-X .
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. I. Plzeň: ZČU - Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-170-9.
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-039-5.