Bakalářská práce je zaměřena na možnosti rozvoje předčtenářských dovedností u dětí před-školního věku. Východiskem pro teoretickou část je kurikulární dokument pro předškolní vzdělávání - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a odborná literatura. Praktická část je také zaměřena na výzkum aktuálního stavu předčtenářských dovedností u dětí předškolního věku v náhodně vybraných mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses, how we can develop pre-reading skills at preschool children. Its theoretical part is based on curriculum document such as the Framework Educational Pro-gramme for Preschool Education as well as specialized literature. The practical part also inc-ludes research focused on topical condition of pre-reading skills at preschool children in a number of randomly chosen nursery schools.
Klíčová slova
předčtenářské dovednosti v mateřské škole
děti předškolního věku
kurikulární dokument
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV)
dotazníky
Klíčová slova v angličtině
pre-reading skills in nursery shool
preschool children
curriculum document
Framework Educational Programme for Preschool Education (FEP PE)
questionnaires
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti rozvoje předčtenářských dovedností u dětí před-školního věku. Východiskem pro teoretickou část je kurikulární dokument pro předškolní vzdělávání - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a odborná literatura. Praktická část je také zaměřena na výzkum aktuálního stavu předčtenářských dovedností u dětí předškolního věku v náhodně vybraných mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses, how we can develop pre-reading skills at preschool children. Its theoretical part is based on curriculum document such as the Framework Educational Pro-gramme for Preschool Education as well as specialized literature. The practical part also inc-ludes research focused on topical condition of pre-reading skills at preschool children in a number of randomly chosen nursery schools.
Klíčová slova
předčtenářské dovednosti v mateřské škole
děti předškolního věku
kurikulární dokument
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV)
dotazníky
Klíčová slova v angličtině
pre-reading skills in nursery shool
preschool children
curriculum document
Framework Educational Programme for Preschool Education (FEP PE)
questionnaires
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury vztahující se k tématu, stanovení hlavního obsahu a cíle bakalářské práce.
2. Teoretická část: utřídění literatury a seznámení s klíčovými pojmy a oblastmi:
Dítě v předškolním věku
Předčtenářské dovednosti
Čtenářská gramotnost
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
3. Praktická část:
- příprava dotazníku, který se bude týkat zjištení úrovně dosažených předčtenářských dovedností u dětí na konci předškolního období v porovnání s formulovanými klíčovými kompetencemi v oblasti předčtenářské gramotnosti
- vymezení výzkumného problému
- cíle výzkumu
- popis použitých výzkumných metod a nástrojů
- vlastní výzkumné šetření
- zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace výsledků
- zhodnocení výsledků výzkumného šetření
4. Návrh na využití výsledků šetření v praxi
Závěr
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury vztahující se k tématu, stanovení hlavního obsahu a cíle bakalářské práce.
2. Teoretická část: utřídění literatury a seznámení s klíčovými pojmy a oblastmi:
Dítě v předškolním věku
Předčtenářské dovednosti
Čtenářská gramotnost
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
3. Praktická část:
- příprava dotazníku, který se bude týkat zjištení úrovně dosažených předčtenářských dovedností u dětí na konci předškolního období v porovnání s formulovanými klíčovými kompetencemi v oblasti předčtenářské gramotnosti
- vymezení výzkumného problému
- cíle výzkumu
- popis použitých výzkumných metod a nástrojů
- vlastní výzkumné šetření
- zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace výsledků
- zhodnocení výsledků výzkumného šetření
4. Návrh na využití výsledků šetření v praxi
Závěr
Seznam doporučené literatury
BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2009.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha: Albatros, 1978.
HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
CHALOUPKA, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996.
MIKULENKOVÁ, H.; MALÝ, R. Příručka k vyučování čtení, psaní a literatuře v prvním ročníku základní školy. Olomouc: Prodos, 2004.
OPRAVILOVÁ, E., et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006.
TYMICHOVÁ, H.; MAXA, B.; TAXOVÁ, J. Nauč mě číst a psát. Praha
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. I., Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
VÁGNEROVÁ, M.; KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.
ZÁPOTOČNÁ, O.; PETROVÁ, Z. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity,
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2008.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, 2010
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: VUP, 1998.
Seznam doporučené literatury
BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2009.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha: Albatros, 1978.
HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
CHALOUPKA, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996.
MIKULENKOVÁ, H.; MALÝ, R. Příručka k vyučování čtení, psaní a literatuře v prvním ročníku základní školy. Olomouc: Prodos, 2004.
OPRAVILOVÁ, E., et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006.
TYMICHOVÁ, H.; MAXA, B.; TAXOVÁ, J. Nauč mě číst a psát. Praha
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. I., Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
VÁGNEROVÁ, M.; KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.
ZÁPOTOČNÁ, O.; PETROVÁ, Z. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity,
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2008.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, 2010
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: VUP, 1998.