Bakalářská práce se zabývá druhy her a jejich porovnání u dětí se speciálními potřebami a bez speciálních potřeb. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu předškolní výchovy. Další kapitoly této práce jsou věnovány historickému pojetí hry, definici, jaké jsou její hlavní znaky, jaký význam má hra pro dítě, rozdělení. Práce se dále věnuje úloze učitelky, a hračce, která je pro hru nezbytná. Poslední kapitola teoretické části je věnována vzdělávání dětí se speciálními potřebami, které jsou v práci uvedeny. Empirická část je zaměřena na zjištění, jaké jsou rozdíly v herních aktivitách děti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the types of games and their comparison with children with special needs and without special needs. The theoretical part is aimed at defining the concept of preschool education. Next chapters are devoted to the historical concept of the game, the definition of what are the main characteristics of the importance of the game for the child, division. The work is also dedicated to the role of a teacher, a toy that is necessary for the game. The last chapter is devoted to the education of children with special needs who are in the thesis. The empirical part is aimed on finding the differences in children's play activities.
Klíčová slova
Hra, předškolní vzdělávání, druhy her, PAS, ADHD, sluchové postižení
Klíčová slova v angličtině
Game, preschool education, types of games, PAS, ADHD, hearing impairments
Rozsah průvodní práce
57 s. (61 597 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá druhy her a jejich porovnání u dětí se speciálními potřebami a bez speciálních potřeb. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu předškolní výchovy. Další kapitoly této práce jsou věnovány historickému pojetí hry, definici, jaké jsou její hlavní znaky, jaký význam má hra pro dítě, rozdělení. Práce se dále věnuje úloze učitelky, a hračce, která je pro hru nezbytná. Poslední kapitola teoretické části je věnována vzdělávání dětí se speciálními potřebami, které jsou v práci uvedeny. Empirická část je zaměřena na zjištění, jaké jsou rozdíly v herních aktivitách děti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the types of games and their comparison with children with special needs and without special needs. The theoretical part is aimed at defining the concept of preschool education. Next chapters are devoted to the historical concept of the game, the definition of what are the main characteristics of the importance of the game for the child, division. The work is also dedicated to the role of a teacher, a toy that is necessary for the game. The last chapter is devoted to the education of children with special needs who are in the thesis. The empirical part is aimed on finding the differences in children's play activities.
Klíčová slova
Hra, předškolní vzdělávání, druhy her, PAS, ADHD, sluchové postižení
Klíčová slova v angličtině
Game, preschool education, types of games, PAS, ADHD, hearing impairments
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání a shromáždění odborné literatury vztahující se k tématu bakalářské práce. 2. Stanovit si cíl bakalářské práce. 3. Vymezení a seznámení se s klíčovými pojmy. 4. Zpracovat teoretickou část práce, která se bude opírat o odbornou literaturu.5. Připravit podklady pro empirickou část-příprava dotazníků. Tato se bude skládat z připravených dotazníků určených pro učitelky MŠ. 6. Zpracování výsledků. 7. Vyhodnocení výsledků empirické části. 7. Zhodnocení a interpretace výsledků.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání a shromáždění odborné literatury vztahující se k tématu bakalářské práce. 2. Stanovit si cíl bakalářské práce. 3. Vymezení a seznámení se s klíčovými pojmy. 4. Zpracovat teoretickou část práce, která se bude opírat o odbornou literaturu.5. Připravit podklady pro empirickou část-příprava dotazníků. Tato se bude skládat z připravených dotazníků určených pro učitelky MŠ. 6. Zpracování výsledků. 7. Vyhodnocení výsledků empirické části. 7. Zhodnocení a interpretace výsledků.
Seznam doporučené literatury
Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-81096. BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova: deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikaci v praxi. Praha: Portál, 1996, 172 s. ISBN 80-717-8068-5. CAIATI, M., MÜLLER, A., DELAČ, S. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál, 1995. 106 s. ISBN 80-717-8011-1.
CAIATI, M., MÜLLER, A., DELAČ, S. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál, 1995, 106 s. ISBN 80-717-8011-1, s. 16.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2011. s.228. ISBN 80-7178-463-X.
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou k rozvoji osobnosti dítěte. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-717-8693-4.
HAVLÍNOVÁ, M. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-717-8383-8.
JIRÁSEK, J., VANČUROVÁ, E., HAVLÍNOVÁ, M. Hrajeme si doopravdy. Praha: Avicenum, 1983, 112 s.
MERTIN, V., GILLENOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. 247 s. ISBN 978-80-7367-627-8.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. 353 s.
MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. 143 s.
NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál. 2004. 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem, Spirála. 2008. 286 s. ISBN 978-809-0403-000.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. s. 64. ISBN 80-247-0852-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-802-4715-681.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika II. Liberec: TU v Liberci, 2004. 35 s. ISBN 80-708-3786-1.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál. 2003. 496 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-717-8847-3.
Seznam doporučené literatury
Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-81096. BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova: deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikaci v praxi. Praha: Portál, 1996, 172 s. ISBN 80-717-8068-5. CAIATI, M., MÜLLER, A., DELAČ, S. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál, 1995. 106 s. ISBN 80-717-8011-1.
CAIATI, M., MÜLLER, A., DELAČ, S. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál, 1995, 106 s. ISBN 80-717-8011-1, s. 16.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2011. s.228. ISBN 80-7178-463-X.
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou k rozvoji osobnosti dítěte. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-717-8693-4.
HAVLÍNOVÁ, M. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-717-8383-8.
JIRÁSEK, J., VANČUROVÁ, E., HAVLÍNOVÁ, M. Hrajeme si doopravdy. Praha: Avicenum, 1983, 112 s.
MERTIN, V., GILLENOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. 247 s. ISBN 978-80-7367-627-8.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. 353 s.
MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. 143 s.
NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál. 2004. 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem, Spirála. 2008. 286 s. ISBN 978-809-0403-000.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. s. 64. ISBN 80-247-0852-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-802-4715-681.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika II. Liberec: TU v Liberci, 2004. 35 s. ISBN 80-708-3786-1.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál. 2003. 496 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-717-8847-3.