Tato práce se zabývá problematikou vlivu učitelovy osobnosti na klima školní třídy. Jejím hlavním úkolem je popsat jak charakterové složky osobnosti učitele ovlivňují podmínky, ve kterých probíhá výuka. Výzkum vychází z reálného školního prostředí a udává pohled studentů i učitelů. Předmětem zájmu je osobnost učitele.
Anotace v angličtině
This Thesis engages in the teacher´s personality and the influence of the teacher´s personality to the climate of the school class. Its main task is to describe character component of teacher's personality influence the conditions of the teaching. The research is based on real school environment and gives the view of students and teachers.
Klíčová slova
Osobnost učitele, klima školní třídy, prostředí, charakter, temperament, učitelská profese, atmosféra, dovednost, výzkum klimatu
Klíčová slova v angličtině
Personality of the teacher, chmate of the school class, enviroment, character, temperament, teacher´s personality, atmosphere, skill, research of the climate
Rozsah průvodní práce
51
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou vlivu učitelovy osobnosti na klima školní třídy. Jejím hlavním úkolem je popsat jak charakterové složky osobnosti učitele ovlivňují podmínky, ve kterých probíhá výuka. Výzkum vychází z reálného školního prostředí a udává pohled studentů i učitelů. Předmětem zájmu je osobnost učitele.
Anotace v angličtině
This Thesis engages in the teacher´s personality and the influence of the teacher´s personality to the climate of the school class. Its main task is to describe character component of teacher's personality influence the conditions of the teaching. The research is based on real school environment and gives the view of students and teachers.
Klíčová slova
Osobnost učitele, klima školní třídy, prostředí, charakter, temperament, učitelská profese, atmosféra, dovednost, výzkum klimatu
Klíčová slova v angličtině
Personality of the teacher, chmate of the school class, enviroment, character, temperament, teacher´s personality, atmosphere, skill, research of the climate
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou učitelovy osobnosti na klima školní třídy. Cíl práce má za úkol odhalit vlivy, které má osobnost učitele a její jednotlivé složky na klima reálné školní třídy. Má určit, které z osobnostních i profesních vlastností a dovedností učitele ovlivňují prostředí, ve kterém probíhá výchovně-vzdělávací proces. Kromě prvků osobnosti, které nějakým způsobem ovlivňují klima ve školní tříde, se bude zaměřovat také na způsob působení těchto vlivů. Úkolem je získat informace o tom, jak jsou jednotlivé složky osobnosti učitele vnímány ze strany sudentů a jak se mohou odrážet v jejich chování a jednání.
Výsledkem práce je získat podklady o tom, na které složky osobnosti je třeba se zaměřit a upravit je směrem ke zlepšení a zkvalitnění třídního klimatu. Cílem je získat kvalitativní výsledky za pomocí dotazníkové metody.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou učitelovy osobnosti na klima školní třídy. Cíl práce má za úkol odhalit vlivy, které má osobnost učitele a její jednotlivé složky na klima reálné školní třídy. Má určit, které z osobnostních i profesních vlastností a dovedností učitele ovlivňují prostředí, ve kterém probíhá výchovně-vzdělávací proces. Kromě prvků osobnosti, které nějakým způsobem ovlivňují klima ve školní tříde, se bude zaměřovat také na způsob působení těchto vlivů. Úkolem je získat informace o tom, jak jsou jednotlivé složky osobnosti učitele vnímány ze strany sudentů a jak se mohou odrážet v jejich chování a jednání.
Výsledkem práce je získat podklady o tom, na které složky osobnosti je třeba se zaměřit a upravit je směrem ke zlepšení a zkvalitnění třídního klimatu. Cílem je získat kvalitativní výsledky za pomocí dotazníkové metody.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan, Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 656s. ISBN 80-7178-463-X.
PIKE, Graham, David SELBY. Globální výchova. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994. ISBN80-85623-98-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 496s. ISBN 80-7178-170-3.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 3. Praha: SPN, 1987, 386s.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 216s. ISBN 978-80-7367-383-3.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209s. ISBN 978-80-7409-010-3.
SKALKOVÁ, Jarmila. Od teorie k praxi vyučování:na střední všeobecně vzdělávací škole. Vyd. 1. Praha: SPN, 1978, 212s.
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. Vyd. 1. Praha: SPN, 1986, 208s.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, ISBN 80-200-0525-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan, Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 656s. ISBN 80-7178-463-X.
PIKE, Graham, David SELBY. Globální výchova. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994. ISBN80-85623-98-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 496s. ISBN 80-7178-170-3.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 3. Praha: SPN, 1987, 386s.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 216s. ISBN 978-80-7367-383-3.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209s. ISBN 978-80-7409-010-3.
SKALKOVÁ, Jarmila. Od teorie k praxi vyučování:na střední všeobecně vzdělávací škole. Vyd. 1. Praha: SPN, 1978, 212s.
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. Vyd. 1. Praha: SPN, 1986, 208s.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, ISBN 80-200-0525-0.
Přílohy volně vložené
Příloha I: DOTAZNÍK PRO STUDENTY I - CES Klima školní třídy obecně
(Classroom Environment Scale)
DOTAZNÍK
Jde o dotazník, který zjišťuje, jaká je vaše třída. Cílem výzkumu je zjistit sociální klima třídy na střední škole, jak vidíte své spolužáky a svého učitele a jak vidí učitel vás a sám sebe.
Doporučovaná instrukce před vyplňováním dotazníku CES - forma A :
Každé tvrzení v dotazníku si pořádně přečtěte a odpovězte podle svého názoru, podle vlastního přesvědčení.
Odpovídá se buď Ano nebo Ne. Pokud souhlasíte s tvrzením uvedeným v dotazníku, zakroužkujte Ano, pokud nesouhlasíte zakroužkujte Ne. Když se náhodou spletete, nebo si odpověď rozmyslíte a budete ji chtít změnit, přeškrtněte křížkem to, co neplatí a zaškrtněte to, co platí.
Nezapomeňte vyplnit potřebné údaje.
Děkuji Vám za Váš čas a ochotu spolupracovat.
Sabadošová Veronika
Jméno žáka/žákyně: Škola:
Třída: Předmět:
Učitel/učitelka: Dnešní datum:
1. Studenti z naší třídy vkládají do školní práce poměrně dost úsilí, energie. Aano Nne
2. Studenti se v naší třídě navzájem dobře znají, vědí o sobě dost věcí. Aano Nne
3. Tento učitel (tato učitelka) s námi málokdy diskutuje o věcech,
v nichž bychom potřebovali poradit, pomoci. Aano Nne
4. V naší třídě věnují studenti více času debatování o mimoškolních věcech, než diskuzemi, vztahující se k učivu. Aano Nne
5. Naše třída je velmi dobře organizovaná. Aano Nne
6. Naší třídě byla jasně řečena pravidla, která se mají studenti dodržovat během hodiny (při zkoušení, při písemkách atd.) Aano Nne
7. Studentii v naší třídě při vyučování rádi sní, přemýšlejí o úplně jiných věcech, než aby se věnovali výklau učiteli/učitelce. Aano Nne
8. Studenti z naší třídy nemají moc chuti se víc zajímat o ty druhé a blíže se s nimi seznamovat. Aano Nne
9. Tento učitel (tato učitelka) má zájem poznat studenty hlouběji, než ostatní vyučující. Aano Nne
10. Studenti z naší třídy se snaží, aby za nimi byl po hodině vidět kus práce. Aano Nne
11. V naší třídě jsou studenti téměř stále potichu. Aano Nne
12. V naší třídě se příliš často mění pravidla (v hodině, při zkoušení, v písemkách). Aano Nne
13. Studenti naší třídy se obvykle nemohou dočkat konce hodiny; výklad je nezajímá a nevnímají ho.
Aano Nne
14. V naší třídě mezi studenty jsou navázány blízké vazby (přátelství). Aano Nne
15. Tento učitel (tato učitelka) se k nám chová víc kamarádsky než autoritativně. Aano Nne
16. V naší třídě se studenti při vyučování příiš nenamáhají. Aano Nne
17. V naší třídě se student při vyučování mohou dokonce i flinkat. Aano Nne
18. Učitel (učitelka) nám vysvětlil(a), co se stane, když porušíme "pravidla hry". Aano Nne
19. Většina studentů dává při vyučování skutečný pozor, co učitel říká. Aano Nne
20. Naše třída se většinou nadchne nějakým nápadam, projektem. Aano Nne
21. Tento učitel (tato učitelka) dokáže vystoupit z role učitele a pomoci studentům, kteří mají nějaké problemy. Aano Nne
22. Naše třída je spíš zábavným prostředím, než místem, kde se člověk něčemu naučí. Aano Nne
23. Naše třída je při vučování velmi často hlučná. Aano Nne
24. Tento učitel (tato učitelka) nám jasně řekl(a), za jakých podmínek s ním (ní) budeme dobře vycházet. Aano Nne