Bakalářská práce "Analýza vybraných postupů práce v přípravných třídách na základních školách" pojednává o problematice předškolního vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zaměřuje se na vzdělávací činnost, která probíhá v přípravných třídách v Bílině. V teoretické části specifikuje období předškolního a mladšího školního věku a zabývá se legislativním vymezením, které definuje předškolní vzdělávání. V empirické části pomocí kvalitativního výzkumu analyzuje postupy práce v přípravných třídách, které jsou realizovány při výuce. Úkolem šetření bylo sledování skutečných faktorů vývoje sociální zralosti v rozmezí jednoho půl roku. V této práci byly použity výzkumné techniky a metody pozorování, analýza dokumentace jednotlivých žáků a záznamů o výuce a kazuistika jednoho dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Analysis of chosen work methods in preparatory classes of elementary schools" describes the issue of preschool education in socially disadvantaged areas. The main focus is given to educational activities that are performed in the preparatory classes in Bílina. The theoretical part specifies the preschool and middle childhood period and deals with legislation defining preschool education. In the empirical part it analyses work methods in preparatory classes using qualitative research. The objective of the research was to watch real factors of social maturity development during the period of six months. Different research methods were used in this thesis, such as observation methods, analysis of students documents and education reports and casuistry of one child.
Klíčová slova
Školní zralost, předškolní věk, mladší školní věk, přípravná třída, předškolní vzdělávání, dítě se sociálním znevýhodněním, pedagogická diagnostika v přípravné třídě.
Klíčová slova v angličtině
School readiness preschool age, younger school age, preparatory class, preschool education, socially disadvantaged child, pedagogical diagnostics in the preparatory class.
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Analýza vybraných postupů práce v přípravných třídách na základních školách" pojednává o problematice předškolního vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zaměřuje se na vzdělávací činnost, která probíhá v přípravných třídách v Bílině. V teoretické části specifikuje období předškolního a mladšího školního věku a zabývá se legislativním vymezením, které definuje předškolní vzdělávání. V empirické části pomocí kvalitativního výzkumu analyzuje postupy práce v přípravných třídách, které jsou realizovány při výuce. Úkolem šetření bylo sledování skutečných faktorů vývoje sociální zralosti v rozmezí jednoho půl roku. V této práci byly použity výzkumné techniky a metody pozorování, analýza dokumentace jednotlivých žáků a záznamů o výuce a kazuistika jednoho dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Analysis of chosen work methods in preparatory classes of elementary schools" describes the issue of preschool education in socially disadvantaged areas. The main focus is given to educational activities that are performed in the preparatory classes in Bílina. The theoretical part specifies the preschool and middle childhood period and deals with legislation defining preschool education. In the empirical part it analyses work methods in preparatory classes using qualitative research. The objective of the research was to watch real factors of social maturity development during the period of six months. Different research methods were used in this thesis, such as observation methods, analysis of students documents and education reports and casuistry of one child.
Klíčová slova
Školní zralost, předškolní věk, mladší školní věk, přípravná třída, předškolní vzdělávání, dítě se sociálním znevýhodněním, pedagogická diagnostika v přípravné třídě.
Klíčová slova v angličtině
School readiness preschool age, younger school age, preparatory class, preschool education, socially disadvantaged child, pedagogical diagnostics in the preparatory class.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude komparace vybraných postupů při práci v přípravných třídách na základních školách v Bílině. Jedná se o Základní školy Aléská, Lidická a Za Chlumem.
Bude zde specifikována činnost pedagoga při výuce v přípravném ročníku. Jaké postupy jsou konkrétním pedagogem aplikovány. Jaké používají vyučovací metody, formy, prostředky, učební pomůcky k zajištění efektivních podmínek vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Na základě získaných poznatků, budou zpracována doporučení a využití (obecných, alternativních nebo moderních vyučovacích metod) k ideální realizaci výuky žáků v přípravných třídách. K tomuto budou využity tyto techniky (případová studie, řízený rozhovor s pedagogem působícím v přípravném ročníku, přímé pozorování didaktických postupů).
K výzkumné práci bude dále použita standardizovaná metoda pro zjišťování sociální zralosti, pomocí níž zjistím nedostatky a jejich nápravu u vybraného vzorku dětí v přípravném ročníku. Cílem bude zjistit, zda se cílenou stimulací podaří dosáhnout posunu dítěte v socializačním procesu. K výzkumu budou použity ještě další techniky (pozorování, dotazník, analýza výsledků didaktické činnosti.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude komparace vybraných postupů při práci v přípravných třídách na základních školách v Bílině. Jedná se o Základní školy Aléská, Lidická a Za Chlumem.
Bude zde specifikována činnost pedagoga při výuce v přípravném ročníku. Jaké postupy jsou konkrétním pedagogem aplikovány. Jaké používají vyučovací metody, formy, prostředky, učební pomůcky k zajištění efektivních podmínek vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Na základě získaných poznatků, budou zpracována doporučení a využití (obecných, alternativních nebo moderních vyučovacích metod) k ideální realizaci výuky žáků v přípravných třídách. K tomuto budou využity tyto techniky (případová studie, řízený rozhovor s pedagogem působícím v přípravném ročníku, přímé pozorování didaktických postupů).
K výzkumné práci bude dále použita standardizovaná metoda pro zjišťování sociální zralosti, pomocí níž zjistím nedostatky a jejich nápravu u vybraného vzorku dětí v přípravném ročníku. Cílem bude zjistit, zda se cílenou stimulací podaří dosáhnout posunu dítěte v socializačním procesu. K výzkumu budou použity ještě další techniky (pozorování, dotazník, analýza výsledků didaktické činnosti.
Seznam doporučené literatury
BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Portál, Praha 1996, s. 32, ISBN 80-7178-068-5
ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum-Hroch, 1994, s. 51, 55, ISBN 80-8579-903-0
ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2001, s. 229, ISBN 80-7178-463-X
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Portál, Praha 2005, s. 104, 191, ISBN 80-7367-040-2
KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. Mladá fronta a.s, Praha 2003, s. 18, 31, ISBN 80-204-1020-1
KOŽENÝ, J. Vinelandská škála sociální zralosti, příručka, Psychodiagnostické a didaktické testy, Bratislava 1974
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha 2002, s. 211, ISBN 80-7184-867-0
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Paido, Brno 2003, s. 22, 49, 54,127,152, 57-152, ISBN 80-7315-039-5
NĚMEC, J. Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Masarykova univerzita, Brno 2005, s. 10, ISBN 80-210-3727-X
SKALKOVÁ, J. Obecná Didaktika. Grada Publishing a.s., Praha 2007, s. 220, ISBN 978-80-247-1821-7
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Grada Publishing a.s., Praha 2007, s. 143, ISBN 978-80-247-1733-3
SMOLÍKOVÁ, K., ROKOSOVÁ, M. Specifika tvorby školního vzdělávacího programu pro přípravnou třídu základní školy. VÚP, Praha 2007, s. 10
ŠIKULOVÁ, R. a kol., Společně to dokážeme, metodika pro učitele přípravných tříd, J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2011, s. 34, ISBN 978-80-7414-395-3
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing a.s., Praha 2007, s. 340, ISBN 978-80-247-1734-0
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Portál, Praha 2005, s. 63-321, ISBN 978-80-246-0956-0
VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2000, s. 99, ISBN 978-80-7367-566-0
ZÄHNE, V. Co by děti měly znát. Rebo Productions CZ, spol. s r. o., Dobřejovice 2005,s. 11, 70, ISBN 80-7234-420-X
Seznam doporučené literatury
BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Portál, Praha 1996, s. 32, ISBN 80-7178-068-5
ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum-Hroch, 1994, s. 51, 55, ISBN 80-8579-903-0
ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2001, s. 229, ISBN 80-7178-463-X
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Portál, Praha 2005, s. 104, 191, ISBN 80-7367-040-2
KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. Mladá fronta a.s, Praha 2003, s. 18, 31, ISBN 80-204-1020-1
KOŽENÝ, J. Vinelandská škála sociální zralosti, příručka, Psychodiagnostické a didaktické testy, Bratislava 1974
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha 2002, s. 211, ISBN 80-7184-867-0
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Paido, Brno 2003, s. 22, 49, 54,127,152, 57-152, ISBN 80-7315-039-5
NĚMEC, J. Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Masarykova univerzita, Brno 2005, s. 10, ISBN 80-210-3727-X
SKALKOVÁ, J. Obecná Didaktika. Grada Publishing a.s., Praha 2007, s. 220, ISBN 978-80-247-1821-7
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Grada Publishing a.s., Praha 2007, s. 143, ISBN 978-80-247-1733-3
SMOLÍKOVÁ, K., ROKOSOVÁ, M. Specifika tvorby školního vzdělávacího programu pro přípravnou třídu základní školy. VÚP, Praha 2007, s. 10
ŠIKULOVÁ, R. a kol., Společně to dokážeme, metodika pro učitele přípravných tříd, J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2011, s. 34, ISBN 978-80-7414-395-3
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing a.s., Praha 2007, s. 340, ISBN 978-80-247-1734-0
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Portál, Praha 2005, s. 63-321, ISBN 978-80-246-0956-0
VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2000, s. 99, ISBN 978-80-7367-566-0
ZÄHNE, V. Co by děti měly znát. Rebo Productions CZ, spol. s r. o., Dobřejovice 2005,s. 11, 70, ISBN 80-7234-420-X