Bakalářská práce se zabývá stěžejními činnostmi výchovného poradce na základní škole. V teoretické části je zaměřena na spolupráci výchovného poradce s ředitelem školy a ostatními kolegy, na možnosti práce výchovného poradce v oblasti kariérového poradenství, na specifické poruchy učení na na možnou metodickou pomoc ostatním vyučujícím. Zabývá se také spoluprací školy se školskými poradenskými zařízeními, informačním a poradenským střediskem úřadu práce a orgánem sociálně právní ochrany. Praktická část zjišťuje pohled ředitelů základních škol v Ústeckém kraji na práci svých výchovných poradců.
Anotace v angličtině
The closing thesis is devoted to principal activities of a school counselor of primary schools. The theoretical part is concerned with an cooperation of the school counselor with the school head-teacher and the other colleagues, with work posibilities of the school counselor in area of career counselling, with learning disability and a possible methodical help to other teachers. I tis also concerned with the school cooperation with other school consulting institutions, information and consulting center by the job centre and with the authority of socially law protection. The practical part realizes the view of primery school head teachers in the Ústí n. L.-region of the work of their school counselors.
Klíčová slova
Výchovný poradce, kariérové poradenství, volba povolání, poruchy učení a chování, klima třídy, individuální vzdělávací plán, individuální výchovný program, nekázeň, seznamovací kurz, školská poradenská zařízení, úřad práce.
Klíčová slova v angličtině
School counselor, career counselling, career readiness, learning and behaviour disability, classroom climate, individual educational planning, individual educational schedule, indiscipline, meeting training, school consulting institutions, job centre.
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá stěžejními činnostmi výchovného poradce na základní škole. V teoretické části je zaměřena na spolupráci výchovného poradce s ředitelem školy a ostatními kolegy, na možnosti práce výchovného poradce v oblasti kariérového poradenství, na specifické poruchy učení na na možnou metodickou pomoc ostatním vyučujícím. Zabývá se také spoluprací školy se školskými poradenskými zařízeními, informačním a poradenským střediskem úřadu práce a orgánem sociálně právní ochrany. Praktická část zjišťuje pohled ředitelů základních škol v Ústeckém kraji na práci svých výchovných poradců.
Anotace v angličtině
The closing thesis is devoted to principal activities of a school counselor of primary schools. The theoretical part is concerned with an cooperation of the school counselor with the school head-teacher and the other colleagues, with work posibilities of the school counselor in area of career counselling, with learning disability and a possible methodical help to other teachers. I tis also concerned with the school cooperation with other school consulting institutions, information and consulting center by the job centre and with the authority of socially law protection. The practical part realizes the view of primery school head teachers in the Ústí n. L.-region of the work of their school counselors.
Klíčová slova
Výchovný poradce, kariérové poradenství, volba povolání, poruchy učení a chování, klima třídy, individuální vzdělávací plán, individuální výchovný program, nekázeň, seznamovací kurz, školská poradenská zařízení, úřad práce.
Klíčová slova v angličtině
School counselor, career counselling, career readiness, learning and behaviour disability, classroom climate, individual educational planning, individual educational schedule, indiscipline, meeting training, school consulting institutions, job centre.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na literaturu, která souvisí s činností výchovného poradenství na základní škole se zaměřením na kariérové poradenství a metodickou pomoc ostatním vyučujícím. Rovněž se bude zabývat spoluprací školy se školskými poradenskými zařízeními, úřadem práce a odborem sociálně právní ochrany.
Cílem práce bude zjistit pohled ředitelů základních škol na práci výchovného poradce. Pro výzkumnou část bude použita metoda kvantitativní - dotazníky pro ředitele škol. Bude proveden předvýzkum a na jeho základě úprava dotazníků. Respondenty budou ředitelé základních škol v Ústeckém kraji. Na závěr budou specifikována doporučení vycházející z výzkumu pro ředitele školy a výchovného poradce.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na literaturu, která souvisí s činností výchovného poradenství na základní škole se zaměřením na kariérové poradenství a metodickou pomoc ostatním vyučujícím. Rovněž se bude zabývat spoluprací školy se školskými poradenskými zařízeními, úřadem práce a odborem sociálně právní ochrany.
Cílem práce bude zjistit pohled ředitelů základních škol na práci výchovného poradce. Pro výzkumnou část bude použita metoda kvantitativní - dotazníky pro ředitele škol. Bude proveden předvýzkum a na jeho základě úprava dotazníků. Respondenty budou ředitelé základních škol v Ústeckém kraji. Na závěr budou specifikována doporučení vycházející z výzkumu pro ředitele školy a výchovného poradce.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
ČÁP, D.; et al. Výchovné poradenství. Praha : Wolters Kluwer ČR, a. s., edice MERITUM, 2009. 250 s. ISBN 978-80-7357-498-5.
EGER, L.; et al. Efektivní školský management. Plzeň : Vydavatelství Západočeské
univerzity, 1998. 224 s. ISBN 80-7082-430-1.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8.
KALHOUS, Z.; OBST, O.; et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : cvičení pro rozvoj soustředění a motivace žáků. Praha : Portál, 1999. 208 s. ISBN 80-7178-205-X.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem : Praktický atlas managementu. 4., zcela
přepracované vydání. Praha : Grada, 2011. 157 s. ISBN 978-80-247-3664-8.
SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, a. s., 2009. 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.
SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha : Portál, 2009. 792 s. ISBN 978-80-7367-566-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
ČÁP, D.; et al. Výchovné poradenství. Praha : Wolters Kluwer ČR, a. s., edice MERITUM, 2009. 250 s. ISBN 978-80-7357-498-5.
EGER, L.; et al. Efektivní školský management. Plzeň : Vydavatelství Západočeské
univerzity, 1998. 224 s. ISBN 80-7082-430-1.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8.
KALHOUS, Z.; OBST, O.; et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : cvičení pro rozvoj soustředění a motivace žáků. Praha : Portál, 1999. 208 s. ISBN 80-7178-205-X.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem : Praktický atlas managementu. 4., zcela
přepracované vydání. Praha : Grada, 2011. 157 s. ISBN 978-80-247-3664-8.
SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, a. s., 2009. 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.
SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha : Portál, 2009. 792 s. ISBN 978-80-7367-566-0.