Diplomová práce se zabývá integrací žáků s poruchou autistického spektra na ZŠ.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá poruchami autistického spektra, jejich obecnou charakteristikou, definicí, popisem jednotlivých diagnóz, typickými projevy, diagnostikou a dějinami autismu. Druhá kapitola je zaměřena na problémy lidí s poruchou autistického spektra v běžném životě. Poukazuje především na problémy v oblasti myšlení a obecných schopností, obtíže v emočních a senzorických procesech, obtíže v oblasti adaptability, flexibility a představivosti. Třetí kapitola je věnována metodám vzdělávání v různých věkových obdobích. Čtvrtá kapitola se zabývá možnostmi integrace žáků s PAS. V poslední páté kapitole se věnujeme specifikaci obtíží žáků s PAS ve školním prostředí.
Cílem výzkumné části této diplomové práce bylo zmapovat možnosti vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra na základní škole. Metodou výzkumu byl dotazník pro základní školy ve středočeském kraji a dotazník pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Rozbor výzkumu poskytuje analýzu dat, popis a interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on an integration of primary and lower secondary school´s pupils with autistic spectrum disorder.
The theoretical part is divided into five chapters. The first chapter deals with autistic spectrum disorders, their general characteristic, definition, particular diagnosis description, typical demonstrations, diagnostics and autism history. In the second chapter the problems in common life of people with autistic spectrum disorder are pointed to. First of all there are mentioned problems in area of thinking and general abilities, emotional and sensory process difficulties and adaptability, flexibility and imagination difficulties. The third chapter is focused on methods of education at different age. The last fourth chapter deals with specification of difficulties in school environment of pupils with autistic spectrum disorders.
The goal of the explorative part is to map the opportunity of teaching pupils with the autistic spectrum disorder at primary and lower secondary school. A questionnaire for schools in Central Bohemia District and parents of children with autistic spectrum disorder was used as a main method. Data analysis, results description and interpretation are given in a research analysis.
Diplomová práce se zabývá integrací žáků s poruchou autistického spektra na ZŠ.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá poruchami autistického spektra, jejich obecnou charakteristikou, definicí, popisem jednotlivých diagnóz, typickými projevy, diagnostikou a dějinami autismu. Druhá kapitola je zaměřena na problémy lidí s poruchou autistického spektra v běžném životě. Poukazuje především na problémy v oblasti myšlení a obecných schopností, obtíže v emočních a senzorických procesech, obtíže v oblasti adaptability, flexibility a představivosti. Třetí kapitola je věnována metodám vzdělávání v různých věkových obdobích. Čtvrtá kapitola se zabývá možnostmi integrace žáků s PAS. V poslední páté kapitole se věnujeme specifikaci obtíží žáků s PAS ve školním prostředí.
Cílem výzkumné části této diplomové práce bylo zmapovat možnosti vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra na základní škole. Metodou výzkumu byl dotazník pro základní školy ve středočeském kraji a dotazník pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Rozbor výzkumu poskytuje analýzu dat, popis a interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on an integration of primary and lower secondary school´s pupils with autistic spectrum disorder.
The theoretical part is divided into five chapters. The first chapter deals with autistic spectrum disorders, their general characteristic, definition, particular diagnosis description, typical demonstrations, diagnostics and autism history. In the second chapter the problems in common life of people with autistic spectrum disorder are pointed to. First of all there are mentioned problems in area of thinking and general abilities, emotional and sensory process difficulties and adaptability, flexibility and imagination difficulties. The third chapter is focused on methods of education at different age. The last fourth chapter deals with specification of difficulties in school environment of pupils with autistic spectrum disorders.
The goal of the explorative part is to map the opportunity of teaching pupils with the autistic spectrum disorder at primary and lower secondary school. A questionnaire for schools in Central Bohemia District and parents of children with autistic spectrum disorder was used as a main method. Data analysis, results description and interpretation are given in a research analysis.
Studium literatury z oblasti vývojové psychologie, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky, která bude východiskem ke zpracování problematiky. Těžištěm by měly být kapitoly s vymezením klíčových pojmů problematiky diplomové práce. Rozšířit odbornou literaturu, která se týká tématu a vytěžit z ní podstatné a zpracovat teoretickou část práce.
Ve výzkumné části stanovit cíl, problémy a metody diplomové práce. Popsat zkoumaný vzorek a promyslet metody ke zpracování získaných dat. Prezentovat výsledky kazuistického šetření a provést k nim diskusi. Zpracované výsledky znázornit graficky a provést jejich shrnutí. Práci doplnit přílohou užitých metod. Shrnout závěry práce a uvést možnosti pro pozdější praktické využití. Respektovat pokyny katedry ke zpracování diplomových prací.
Zásady pro vypracování
Studium literatury z oblasti vývojové psychologie, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky, která bude východiskem ke zpracování problematiky. Těžištěm by měly být kapitoly s vymezením klíčových pojmů problematiky diplomové práce. Rozšířit odbornou literaturu, která se týká tématu a vytěžit z ní podstatné a zpracovat teoretickou část práce.
Ve výzkumné části stanovit cíl, problémy a metody diplomové práce. Popsat zkoumaný vzorek a promyslet metody ke zpracování získaných dat. Prezentovat výsledky kazuistického šetření a provést k nim diskusi. Zpracované výsledky znázornit graficky a provést jejich shrnutí. Práci doplnit přílohou užitých metod. Shrnout závěry práce a uvést možnosti pro pozdější praktické využití. Respektovat pokyny katedry ke zpracování diplomových prací.
Seznam doporučené literatury
VAGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál Praha 2002,ISBN 80-7178-678-0
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V.: Dětský autismus, Portál 2004, ISBN 80-7178-813-9
HARTL, P.-HARTLOVÁ, H.: Psychologický slovník, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-569-1
HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí, Portál 2004
Kolektiv autorů: Psychický vývoj dětí 1. -5. třídy,
SKUTIL, M. a kolektiv: Základy pedagogicko - psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha 1. vydání, s. 256, ISBN 978-80-7367-778-7
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kolektiv: Dětská klinická psychologie 4., Přepracované a doplněné vydání. Grada, Praha 2006, s. 604, ISBN 80-247-1049-8
THOROVÁ, K.: Poruchy autistického spektra. Portál, Praha 2006, s. 456, ISBN 80-7367-091-7
Publikace APLA
Seznam doporučené literatury
VAGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál Praha 2002,ISBN 80-7178-678-0
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V.: Dětský autismus, Portál 2004, ISBN 80-7178-813-9
HARTL, P.-HARTLOVÁ, H.: Psychologický slovník, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-569-1
HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí, Portál 2004
Kolektiv autorů: Psychický vývoj dětí 1. -5. třídy,
SKUTIL, M. a kolektiv: Základy pedagogicko - psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha 1. vydání, s. 256, ISBN 978-80-7367-778-7
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kolektiv: Dětská klinická psychologie 4., Přepracované a doplněné vydání. Grada, Praha 2006, s. 604, ISBN 80-247-1049-8
THOROVÁ, K.: Poruchy autistického spektra. Portál, Praha 2006, s. 456, ISBN 80-7367-091-7
Publikace APLA