Bakalářská práce se zaměřuje na zdravou výživu a pitný režim dětí v předškolním věku. Zdravá výživa a dodržování řádného pitného režimu hrají velice důležitou roli pro vývoj dítěte již v předškolním věku, proto je nutné zabývat se tímto tématem co nejdříve. Cílem této bakalářské práce je zjištění a posouzení aktuálních stravovacích návyků a pitného režimu u dětí ve věku 3 6 let v jejich rodinách.
Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje stručnou charakteristiku předškolního vzdělávání, předškolního věku a známé skutečnosti týkající se výživy a pitného režimu u dětí v předškolním věku. Praktická část se věnuje zpracování, vyhodnocení a interpretaci autorského dotazníku, který zjišťuje informace o způsobech stravování, které vybraný vzorek rodičů dětí z MŠ v Jílovém u Děčína nabízí svým dětem v předškolním věku.
V této práci jsou uvedeny zásady zdravé výživy a doporučený denní příjem stravy a tekutin u dětí v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on preschool children´s healthy diet and fluid intake. Healthy diet and adherence to fluid intake are very important for children´s development already in preschool age, therefore it is necessary to discuss this issue as soon as possible. The aim of this thesis is to identify and assess current eating and drinking habits for children aged 3 6 years in their families.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part contains a brief characterization of the preschool education, preschool age and known facts concerning nutrition and fluid intake for preschool children. The practical part deals with the processing, evaluation and interpretation of copyright of the questionnaire which detects information on the ways of eating that selected sample of parents from MŠ Jílové offering to their children in preschool age.
There are presented the principles of healthy diet and recommended daily intake of diet and fluids for children in preschool age.
Preschool education, healthy nutrition, healthy life style, healthy life regime, recommendations for nutrition, water intake, motivation of children.
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na zdravou výživu a pitný režim dětí v předškolním věku. Zdravá výživa a dodržování řádného pitného režimu hrají velice důležitou roli pro vývoj dítěte již v předškolním věku, proto je nutné zabývat se tímto tématem co nejdříve. Cílem této bakalářské práce je zjištění a posouzení aktuálních stravovacích návyků a pitného režimu u dětí ve věku 3 6 let v jejich rodinách.
Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje stručnou charakteristiku předškolního vzdělávání, předškolního věku a známé skutečnosti týkající se výživy a pitného režimu u dětí v předškolním věku. Praktická část se věnuje zpracování, vyhodnocení a interpretaci autorského dotazníku, který zjišťuje informace o způsobech stravování, které vybraný vzorek rodičů dětí z MŠ v Jílovém u Děčína nabízí svým dětem v předškolním věku.
V této práci jsou uvedeny zásady zdravé výživy a doporučený denní příjem stravy a tekutin u dětí v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on preschool children´s healthy diet and fluid intake. Healthy diet and adherence to fluid intake are very important for children´s development already in preschool age, therefore it is necessary to discuss this issue as soon as possible. The aim of this thesis is to identify and assess current eating and drinking habits for children aged 3 6 years in their families.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part contains a brief characterization of the preschool education, preschool age and known facts concerning nutrition and fluid intake for preschool children. The practical part deals with the processing, evaluation and interpretation of copyright of the questionnaire which detects information on the ways of eating that selected sample of parents from MŠ Jílové offering to their children in preschool age.
There are presented the principles of healthy diet and recommended daily intake of diet and fluids for children in preschool age.
Preschool education, healthy nutrition, healthy life style, healthy life regime, recommendations for nutrition, water intake, motivation of children.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k vybranému tématu, včetně článků v odborných časopisech, sbornících i na internetu.
2. Stanovit obsah a cíl bakalářské práce.
3. Zpracovat teoretickou část, věnovat se termínům vztahujícím se k tématu zdravé výživy, předškolního vzdělávání a stravování v RVP PV, životního stylu, pitného režimu a motivaci dětí.
4. V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření v mateřské škole. Před samotnou přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu, specifikovat otázky, zvolit výzkumný vzorek pro zjišťování stravovacích návyků u dětí, zvolit metody, stanovit postup a realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, interpretovat je a vyhodnotit výsledky.
5. Navrhnout využití výsledků šetření v praxi.
6. V závěrečné části práce vyvodit závěry vycházející ze zjištěných výsledků výzkumného šetření.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k vybranému tématu, včetně článků v odborných časopisech, sbornících i na internetu.
2. Stanovit obsah a cíl bakalářské práce.
3. Zpracovat teoretickou část, věnovat se termínům vztahujícím se k tématu zdravé výživy, předškolního vzdělávání a stravování v RVP PV, životního stylu, pitného režimu a motivaci dětí.
4. V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření v mateřské škole. Před samotnou přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu, specifikovat otázky, zvolit výzkumný vzorek pro zjišťování stravovacích návyků u dětí, zvolit metody, stanovit postup a realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, interpretovat je a vyhodnotit výsledky.
5. Navrhnout využití výsledků šetření v praxi.
6. V závěrečné části práce vyvodit závěry vycházející ze zjištěných výsledků výzkumného šetření.
Seznam doporučené literatury
FOŘT, Petr. Moderní výživa pro děti. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Metramedia, 2000, s. 229 ISBN 80-238-5498-4.
FRAŇKOVÁ, Slávka, Jiří ODEHNAL a Jana PAŘÍZKOVÁ. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha: HZ Editio, 2000, s. 198 ISBN 80-860-0932-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-79-6
GREGORA, Martin. Výživa malých dětí: výchova ke správné výživě, skladba dětské výživy, obezita v dětském věku a jak jí předcházet, alergie a funkční potraviny.
Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, s. 95. Pro rodiče. ISBN 80-247-9022-X.
HANREICH, Ingeborg. Jídlo a pití malých dětí: co je vlastně zdravá výživa? : podrobně o jednotlivých složkách potravy a o nápojích : co dělat když--? : odpovědi na otázky týkající se výživy vašich dětí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, s. 106 Pro rodiče. ISBN 80-247-0100-6.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, s. 141 Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-717-8048-0.
KEJVALOVÁ, Lenka. Výživa dětí od od A do Z. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005, s. 157 ISBN 80-702-1773-1.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍKOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. s. 87-115 ISBN 80-247-1284-9.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, s. 291 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2715-8.
SEDLÁŘOVÁ, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, s. 248 ISBN 978-802-4716-138.
SMOLÍKOVÁ, K. et al, : Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, s. 6 ISBN 80-87000-00-5
Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Vyd. 1. Editor Hana Papežová. Praha: Grada, 2010, s. 424 ISBN 978-802-4724-256.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Kapitoly z vývojové psychologie pro učitelství MŠ. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, s. 84 ISBN 8070836970.
VENCÁLKOVÁ, Eliška a Havlová JANA. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Editor Miluše Havlínová. Praha: Portál, 2008, s. 223 ISBN 978-807-3674-878.
Seznam doporučené literatury
FOŘT, Petr. Moderní výživa pro děti. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Metramedia, 2000, s. 229 ISBN 80-238-5498-4.
FRAŇKOVÁ, Slávka, Jiří ODEHNAL a Jana PAŘÍZKOVÁ. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha: HZ Editio, 2000, s. 198 ISBN 80-860-0932-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-79-6
GREGORA, Martin. Výživa malých dětí: výchova ke správné výživě, skladba dětské výživy, obezita v dětském věku a jak jí předcházet, alergie a funkční potraviny.
Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, s. 95. Pro rodiče. ISBN 80-247-9022-X.
HANREICH, Ingeborg. Jídlo a pití malých dětí: co je vlastně zdravá výživa? : podrobně o jednotlivých složkách potravy a o nápojích : co dělat když--? : odpovědi na otázky týkající se výživy vašich dětí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, s. 106 Pro rodiče. ISBN 80-247-0100-6.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, s. 141 Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-717-8048-0.
KEJVALOVÁ, Lenka. Výživa dětí od od A do Z. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005, s. 157 ISBN 80-702-1773-1.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍKOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. s. 87-115 ISBN 80-247-1284-9.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, s. 291 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2715-8.
SEDLÁŘOVÁ, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, s. 248 ISBN 978-802-4716-138.
SMOLÍKOVÁ, K. et al, : Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, s. 6 ISBN 80-87000-00-5
Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Vyd. 1. Editor Hana Papežová. Praha: Grada, 2010, s. 424 ISBN 978-802-4724-256.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Kapitoly z vývojové psychologie pro učitelství MŠ. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, s. 84 ISBN 8070836970.
VENCÁLKOVÁ, Eliška a Havlová JANA. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Editor Miluše Havlínová. Praha: Portál, 2008, s. 223 ISBN 978-807-3674-878.