Tématem mé bakalářské práce je "Jazyková připravenost u dětí na konci předškolního období v porovnáním s předškolním kurikulem". Cílem práce je uvedení jazykové připravenosti dětí v předškolním věku pro další povinné vzdělávání.
V teoretická část je zaměřená na témata, která se týkají dítěte v předškolním věku a jeho charakteristika, vývojem řeči dětí v předškolním věku, rozvojem jazykových dovedností v předškolním věku, mateřská škola a její úloha v rozvoji jazykových dovedností, rámcový vzdělávací program, kompetence učitelky, význam jazykové připraveností a úloha rodičů a význam spolupráce s mateřskou školou pro rozvoj dítěte.
V praktické části je popsán cíl, metody práce a výzkumný vzorek. Metoda výzkumu je dotazník pro učitelky. Výzkumný vzorek představují děti na konci předškolního vzdělávání na Teplicku. Výzkumem a následných zhodnocením výsledku jsem došla k závěru, že i když výsledky výzkumu vyšly celkem kladně i tak je potřeba, aby se učitelka více zaměřila na logopedickou prevenci.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is "Language readiness in children at the end of the preschool period in comparison with the pre-school curriculum." The aim of the thesis is the introduction of language awareness in preschool children for further education compulsory.
The theoretical part focuses on topics that relate to the child of preschool age and its characteristics, language development in preschool children, development of language skills in preschool, kindergarten and its role in the development of language skills, educational program, teacher competence, meaning language skills and the role of parents and the importance of cooperation with the kindergarten for children's development.
The practical part describes the goals, methods of work and research samples. Research method is a questionnaire for teachers. The research sample represents children at the end of preschool education in the Teplice. From my research and evaluation the outcomes I discovered that, despite the fact that results are moreover positive, it is nessesery for the teacher to be focused on logopedic prevention.
Klíčová slova
řeč, dítě předškolním věku, mateřská škola, Rámcový vzdělávací program, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Speech, cild of preschool age, kindergarten, framework, educational program, communication
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je "Jazyková připravenost u dětí na konci předškolního období v porovnáním s předškolním kurikulem". Cílem práce je uvedení jazykové připravenosti dětí v předškolním věku pro další povinné vzdělávání.
V teoretická část je zaměřená na témata, která se týkají dítěte v předškolním věku a jeho charakteristika, vývojem řeči dětí v předškolním věku, rozvojem jazykových dovedností v předškolním věku, mateřská škola a její úloha v rozvoji jazykových dovedností, rámcový vzdělávací program, kompetence učitelky, význam jazykové připraveností a úloha rodičů a význam spolupráce s mateřskou školou pro rozvoj dítěte.
V praktické části je popsán cíl, metody práce a výzkumný vzorek. Metoda výzkumu je dotazník pro učitelky. Výzkumný vzorek představují děti na konci předškolního vzdělávání na Teplicku. Výzkumem a následných zhodnocením výsledku jsem došla k závěru, že i když výsledky výzkumu vyšly celkem kladně i tak je potřeba, aby se učitelka více zaměřila na logopedickou prevenci.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is "Language readiness in children at the end of the preschool period in comparison with the pre-school curriculum." The aim of the thesis is the introduction of language awareness in preschool children for further education compulsory.
The theoretical part focuses on topics that relate to the child of preschool age and its characteristics, language development in preschool children, development of language skills in preschool, kindergarten and its role in the development of language skills, educational program, teacher competence, meaning language skills and the role of parents and the importance of cooperation with the kindergarten for children's development.
The practical part describes the goals, methods of work and research samples. Research method is a questionnaire for teachers. The research sample represents children at the end of preschool education in the Teplice. From my research and evaluation the outcomes I discovered that, despite the fact that results are moreover positive, it is nessesery for the teacher to be focused on logopedic prevention.
Klíčová slova
řeč, dítě předškolním věku, mateřská škola, Rámcový vzdělávací program, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Speech, cild of preschool age, kindergarten, framework, educational program, communication
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu
2. Vytvořit osnovu teoretické i praktické části bakalářské práce
3. Stanovit cíl bakalářské práce
4. Teoretická část - vymezit pojmy - řeč, dítě v předškolním věku, mateřská škola, kurikulum, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, komunikace
5. Praktická část - stanovit si cíl, vytvoření dotazníků a pracovních listů, stanovení výzkumných metod a nástrojů
6. Vlastní výzkumné šetření
7. Zpracování výzkumného šetření
8. Zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace výsledků
9. Zhodnocení výsledků výzkumného šetření
10. Návrh na využití výsledků šetření v praxi.
Závěr
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu
2. Vytvořit osnovu teoretické i praktické části bakalářské práce
3. Stanovit cíl bakalářské práce
4. Teoretická část - vymezit pojmy - řeč, dítě v předškolním věku, mateřská škola, kurikulum, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, komunikace
5. Praktická část - stanovit si cíl, vytvoření dotazníků a pracovních listů, stanovení výzkumných metod a nástrojů
6. Vlastní výzkumné šetření
7. Zpracování výzkumného šetření
8. Zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace výsledků
9. Zhodnocení výsledků výzkumného šetření
10. Návrh na využití výsledků šetření v praxi.
Závěr
Seznam doporučené literatury
Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. 100 s.;. Dotisk z r. 2011. ISBN 978-80-251-2569-4.
Brtnová Čepičková, Ivana a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. 164 s. Skripta. ISBN 978-80-7044-941-7.
Bytešníková, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
Klenková, Jiřina, Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2010. 125 s.
Kutálková, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1999. 213 s. ISBN 80-7178-361-7.
Love, Russell J. Webb, Wanda G. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
Novotná, Ivana. Logopedická cvičení. Brno: Computer Press, 2007. 64 s.;. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-80-251-1762-0.
Psychologie pro učitelky mateřské školy. Václav Metrin, Ilona Gillernová (eds.). Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X:.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [Kateřina Smolíková ... [et al.]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 48 s.
Šikulová, Renata, Brtnová Čepičková, Ivana, Wedlichová, Iva, et al. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005. 131s.. Skripta. ISBN 80-7044-685-4.
Šikulová, Renata. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem: UJEP, 2006. 135 s. Skripta. ISBN 80-7044-825-3.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. 100 s.;. Dotisk z r. 2011. ISBN 978-80-251-2569-4.
Brtnová Čepičková, Ivana a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. 164 s. Skripta. ISBN 978-80-7044-941-7.
Bytešníková, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
Klenková, Jiřina, Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2010. 125 s.
Kutálková, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1999. 213 s. ISBN 80-7178-361-7.
Love, Russell J. Webb, Wanda G. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
Novotná, Ivana. Logopedická cvičení. Brno: Computer Press, 2007. 64 s.;. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-80-251-1762-0.
Psychologie pro učitelky mateřské školy. Václav Metrin, Ilona Gillernová (eds.). Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X:.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [Kateřina Smolíková ... [et al.]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 48 s.
Šikulová, Renata, Brtnová Čepičková, Ivana, Wedlichová, Iva, et al. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005. 131s.. Skripta. ISBN 80-7044-685-4.
Šikulová, Renata. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem: UJEP, 2006. 135 s. Skripta. ISBN 80-7044-825-3.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.