Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj sociálních dovedností dítěte předškolního věku. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím řízených činností u dětí předškolního věku rozvíjet sociální a personální kompetence dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Dále pak rozvíjet schopnosti a dovednosti při navozování vztahů v heterogenní skupině a motivovat tak děti ke spolupráci a komunikaci mezi sebou. V teoretické části práce je popsána socializace dítěte a jeho sociální vývoj. Další kapitola je zaměřena na rozvoj a význam sociálních dovedností dítěte předškolního věku. Následuje rozsáhlejší kapitola na téma hra, typy her a vývoj hry dítěte předškolního věku. Poslední kapitola obsahuje prosociální činnosti a jejich prostor v mateřské škole a dále uplatňování prosociálních činností v homogenních a heterogenních třídách. Praktická část obsahuje soubor činností, které napomáhají k rozvíjení sociálních dovedností. Tyto činnosti se dají praktikovat se všemi věkovými skupinami předškolního věku. Tyto činnosti jsou využívány v mé praxi a jsou již osvědčené.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the development of social abilities of pre-school children. The aim of this work is to develop the social and personal competence according to the Educational programme for pre-school education through controlled activities. Further on it aims at developing skills and abilities for making friendship within a heterogeneous group and at motivating the children for cooperation and communication among themselves. The theoretical part deals with the child's socializing process and his/her social development. The next chapter concentrates on the development and significance of social abilities of pre-school children. This is followed by a larger chapter dealing with games, their types and the development of a game of pre-school children. The last chapter consists of pro-social activities and their usage at a kindergarden within homogeneous as well as heterogeneous groups. The practical part is focused on activities which help to develop social skills. These activities can be used within all age groups of pre-school children. I have been using these activities in my work and they bring positive results.
Klíčová slova
Socializace, předškolní věk, sociální vývoj, sociální dovednosti, dítě, hra, řízené činnosti, mateřská škola.
Klíčová slova v angličtině
Socializing process, pre-school age, social development, social skills, a child, a game, controlled activities, a kindergarden
Rozsah průvodní práce
69 s. (141 296 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj sociálních dovedností dítěte předškolního věku. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím řízených činností u dětí předškolního věku rozvíjet sociální a personální kompetence dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Dále pak rozvíjet schopnosti a dovednosti při navozování vztahů v heterogenní skupině a motivovat tak děti ke spolupráci a komunikaci mezi sebou. V teoretické části práce je popsána socializace dítěte a jeho sociální vývoj. Další kapitola je zaměřena na rozvoj a význam sociálních dovedností dítěte předškolního věku. Následuje rozsáhlejší kapitola na téma hra, typy her a vývoj hry dítěte předškolního věku. Poslední kapitola obsahuje prosociální činnosti a jejich prostor v mateřské škole a dále uplatňování prosociálních činností v homogenních a heterogenních třídách. Praktická část obsahuje soubor činností, které napomáhají k rozvíjení sociálních dovedností. Tyto činnosti se dají praktikovat se všemi věkovými skupinami předškolního věku. Tyto činnosti jsou využívány v mé praxi a jsou již osvědčené.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the development of social abilities of pre-school children. The aim of this work is to develop the social and personal competence according to the Educational programme for pre-school education through controlled activities. Further on it aims at developing skills and abilities for making friendship within a heterogeneous group and at motivating the children for cooperation and communication among themselves. The theoretical part deals with the child's socializing process and his/her social development. The next chapter concentrates on the development and significance of social abilities of pre-school children. This is followed by a larger chapter dealing with games, their types and the development of a game of pre-school children. The last chapter consists of pro-social activities and their usage at a kindergarden within homogeneous as well as heterogeneous groups. The practical part is focused on activities which help to develop social skills. These activities can be used within all age groups of pre-school children. I have been using these activities in my work and they bring positive results.
Klíčová slova
Socializace, předškolní věk, sociální vývoj, sociální dovednosti, dítě, hra, řízené činnosti, mateřská škola.
Klíčová slova v angličtině
Socializing process, pre-school age, social development, social skills, a child, a game, controlled activities, a kindergarden
Zásady pro vypracování
1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu související s tématem práce.
2. Formulovat cíl práce a zpracovat teoretickou část práce. Teoretická část bude zaměřena na dítě v předškolním věku a na jeho rozvíjení sociálních dovedností. Bude obsahovat témata např. Význam sociálních dovedností, Rozvoj sociálních dovedností, Emoční vývoj.
3. Praktická část práce bude obsahovat navržené činnosti a to tak, aby děti formou hry byly vedeny k rozvíjení sociálních a personálních kompetencí dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím řízených činností u dětí předškolního věku rozvíjet schopnosti a dovednosti při navozování vztahů v heterogenní skupině a motivovat tak děti ke spolupráci a komunikaci mezi sebou. Budou realizovány a jejich průběh hodnocen, včetně doporučení pro využití v praxi. Bakalářská práce by měla být přínosem pro práci pedagogů v mateřské škole.
4. Závěry a doporučení vyplývající z cíle bakalářské práce. Závěrečné zhodnocení bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu související s tématem práce.
2. Formulovat cíl práce a zpracovat teoretickou část práce. Teoretická část bude zaměřena na dítě v předškolním věku a na jeho rozvíjení sociálních dovedností. Bude obsahovat témata např. Význam sociálních dovedností, Rozvoj sociálních dovedností, Emoční vývoj.
3. Praktická část práce bude obsahovat navržené činnosti a to tak, aby děti formou hry byly vedeny k rozvíjení sociálních a personálních kompetencí dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím řízených činností u dětí předškolního věku rozvíjet schopnosti a dovednosti při navozování vztahů v heterogenní skupině a motivovat tak děti ke spolupráci a komunikaci mezi sebou. Budou realizovány a jejich průběh hodnocen, včetně doporučení pro využití v praxi. Bakalářská práce by měla být přínosem pro práci pedagogů v mateřské škole.
4. Závěry a doporučení vyplývající z cíle bakalářské práce. Závěrečné zhodnocení bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.
SHAPIRO, Lawrence, E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178.238-6.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program.
Portál: Praha, 2010, ISBN 978-80-7367-774-9.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-87553-64-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.
SHAPIRO, Lawrence, E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178.238-6.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program.
Portál: Praha, 2010, ISBN 978-80-7367-774-9.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-87553-64-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.