Bakalářská práce pojednává o řeči, řečové výchově a dětském časoipisu jako prostředku řečové výchovy. Teoretická část je zaměřena na řeč, na kjejí vývojová stádia, cíle a požadavky na řečovou výchovu v mateřské škole. Uvádíme zde i prostředky rozvoje komunikativních schopností a dovedností. Zaměřujeme se na přednosti dětského časopisua jeho možný vliv na všestranný rozvoj osobnosti dítěte. Následně je nastínen historický vývoj dětského časopisu.
Anotace v angličtině
This thesis discusses about language, phatic education and children magazine as an instrument of education. The teoretical part is pointed on language, goals and requirements for phatic education at the pre-school age and the instruments for phatic development. We are pointing here the meaning of communicacion possibilities, facilities and peridical advantages and influence on children developments.
Klíčová slova
komunikativní, kompetence, komunikace, dětský časopis, učitelky mateřské školy, řeč, jazyková výchova, dítě předškolního věku.
Klíčová slova v angličtině
communicative, competence, cummunication, childrens magazine, kindergarten teacher, languaga, language education, the child of pre-school age.
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o řeči, řečové výchově a dětském časoipisu jako prostředku řečové výchovy. Teoretická část je zaměřena na řeč, na kjejí vývojová stádia, cíle a požadavky na řečovou výchovu v mateřské škole. Uvádíme zde i prostředky rozvoje komunikativních schopností a dovedností. Zaměřujeme se na přednosti dětského časopisua jeho možný vliv na všestranný rozvoj osobnosti dítěte. Následně je nastínen historický vývoj dětského časopisu.
Anotace v angličtině
This thesis discusses about language, phatic education and children magazine as an instrument of education. The teoretical part is pointed on language, goals and requirements for phatic education at the pre-school age and the instruments for phatic development. We are pointing here the meaning of communicacion possibilities, facilities and peridical advantages and influence on children developments.
Klíčová slova
komunikativní, kompetence, komunikace, dětský časopis, učitelky mateřské školy, řeč, jazyková výchova, dítě předškolního věku.
Klíčová slova v angličtině
communicative, competence, cummunication, childrens magazine, kindergarten teacher, languaga, language education, the child of pre-school age.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k rozvoji řečových schopností a komunikativních dovedností u dětí předškolního věku.
2. Stanovit cíl bakalářské práce.
3. Promyslet a připravit výzkumné nástroje a naplánovat výzkumné šetření,pomocí výzkumného šetření zmapovat situaci v několika mateřských školách.
4. Vlastní realizace šetření, volba způsobu prezentace výsledků a vyhodnocení.
5.Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry.
6.vypracování integrovaného tematického bloku - realizace integrovaného tématického bloku - prezentace integrováného tématického bloku a hodnocení, včetně doporučení, která vyplynou
z evaluace
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k rozvoji řečových schopností a komunikativních dovedností u dětí předškolního věku.
2. Stanovit cíl bakalářské práce.
3. Promyslet a připravit výzkumné nástroje a naplánovat výzkumné šetření,pomocí výzkumného šetření zmapovat situaci v několika mateřských školách.
4. Vlastní realizace šetření, volba způsobu prezentace výsledků a vyhodnocení.
5.Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry.
6.vypracování integrovaného tematického bloku - realizace integrovaného tématického bloku - prezentace integrováného tématického bloku a hodnocení, včetně doporučení, která vyplynou
z evaluace
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I.,II.,III., Brno: Paido, 1998 KLENKOVÁ,J. Logopedie, Praha:Grada Publishing, 2006
KUTÁLKOVÁ,D. Logopedická prevence, Praha: Portál, 2005
LECHTA,V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2003 LECHTA,V. Terapie narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál,2005,
LANGMEIER,J., KREJČÍKOVÁ, D.; Vývojová psychologie II. Aktualizované vydání, GRADA, Praha 2006,
JÍROVÁ, M., Metodika výchovné práce v předškolních zařízeních II. Mateřská škola.Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978,
ŠIKULOVÁ, R. A Kol. Řečová výchova a rozvíjení komunikativních dovedností
v MŠ.In Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem: UJEP, 2006, ISNB 80-7044-825-3.
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie I ., Praha: Karolinum, 2005, ISNB 80-249-0956-8
VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: SPN, 1983, ISBN 14-496-83
KÁBELE, F., PÁVKOVÁ, B. Obrázková kniha řeči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988,
KÁDNEROVÁ, B., Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984,
KUTÁLKOVÁ, D., První třídou bez problémů. Praha: Makropulos, 2000, ISNB 80-86003-36-1,
KUTÁLKOVÁ, D., Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005, ISNB 80-247-1026-9,
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1987, ISNB 80-7178-146-0,
KREJČÍKOVÁ,J.,KAPROVÁ,Z., Náměty pro logopedickou prevenci.Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-691-3.
KOLBÁBKOVÁ, H. A KOL., Vesele do školy .Brno: MC nakladatelství, 2000,
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ, E., Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Praha, Portál, 2007, ISNB 978-80-7367-323-9
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I.,II.,III., Brno: Paido, 1998 KLENKOVÁ,J. Logopedie, Praha:Grada Publishing, 2006
KUTÁLKOVÁ,D. Logopedická prevence, Praha: Portál, 2005
LECHTA,V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2003 LECHTA,V. Terapie narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál,2005,
LANGMEIER,J., KREJČÍKOVÁ, D.; Vývojová psychologie II. Aktualizované vydání, GRADA, Praha 2006,
JÍROVÁ, M., Metodika výchovné práce v předškolních zařízeních II. Mateřská škola.Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978,
ŠIKULOVÁ, R. A Kol. Řečová výchova a rozvíjení komunikativních dovedností
v MŠ.In Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem: UJEP, 2006, ISNB 80-7044-825-3.
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie I ., Praha: Karolinum, 2005, ISNB 80-249-0956-8
VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: SPN, 1983, ISBN 14-496-83
KÁBELE, F., PÁVKOVÁ, B. Obrázková kniha řeči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988,
KÁDNEROVÁ, B., Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984,
KUTÁLKOVÁ, D., První třídou bez problémů. Praha: Makropulos, 2000, ISNB 80-86003-36-1,
KUTÁLKOVÁ, D., Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005, ISNB 80-247-1026-9,
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1987, ISNB 80-7178-146-0,
KREJČÍKOVÁ,J.,KAPROVÁ,Z., Náměty pro logopedickou prevenci.Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-691-3.
KOLBÁBKOVÁ, H. A KOL., Vesele do školy .Brno: MC nakladatelství, 2000,
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ, E., Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Praha, Portál, 2007, ISNB 978-80-7367-323-9