Práce pojednává o vnímání obyvatel sklářského a bižuterního průmyslu na Jablonecku. V úvodní části se práce zabývá vymezením základních pojmů regionu, místa a regionální identity a průběhem jejího vytváření. Následně je popsána problematika percepce prostoru a vznikem mentálních map. Dále práce rozebírá potřebnou metodiku pro zpracování mentálních map vzniklých během strukturovaného rozhovoru a internetového šetření. Následuje představení samotného regionu z pohledu sklářství a bižuterie, pohled do historie a přehled bižuterie na zmiňovaném území. V další části jsou představeny výsledky z dotazníkového šetření, a vymezení zájmového území pro tvorbu mentálních map s dotazovanými. Práce se věnuje i rozboru novinových článků o sklářském a bižuterním průmyslu. Na závěr jsou prodiskutovány vzniklé mentální agregované mapy zájmové území.
Anotace v angličtině
This work is about the perception of the inhabitants of glass and jewelery industry in the Jablonec nad Nisou region. In the first part deals with the definition of basic concepts, position and regional identity and the process of creation. Subsequently it describes the problems of perception of space and the creation of mental maps. The work also discusses the methodology required for the processing of mental maps incurred during a structured interview and an online survey. Following the presentation of the region in terms of glass and jewelery, insight into the history and overview of jewelry on the mentioned territory. The next section presents the results of a questionnaire survey and demarcation of the area for creating mental maps of the interviewees. Thesis is also analysis of newspaper articles about the glass and jewelery industry. At the conclusion discussed incurred aggregated mental maps of the area of interest.
Klíčová slova
Jablonecko, sklářský a bižuterní průmysl, mentální mapování, regionální identita
Klíčová slova v angličtině
Jablonec nad Nisou region, glass and jewelery production, mental mapping, regional identity
Rozsah průvodní práce
64 s. (71 359 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o vnímání obyvatel sklářského a bižuterního průmyslu na Jablonecku. V úvodní části se práce zabývá vymezením základních pojmů regionu, místa a regionální identity a průběhem jejího vytváření. Následně je popsána problematika percepce prostoru a vznikem mentálních map. Dále práce rozebírá potřebnou metodiku pro zpracování mentálních map vzniklých během strukturovaného rozhovoru a internetového šetření. Následuje představení samotného regionu z pohledu sklářství a bižuterie, pohled do historie a přehled bižuterie na zmiňovaném území. V další části jsou představeny výsledky z dotazníkového šetření, a vymezení zájmového území pro tvorbu mentálních map s dotazovanými. Práce se věnuje i rozboru novinových článků o sklářském a bižuterním průmyslu. Na závěr jsou prodiskutovány vzniklé mentální agregované mapy zájmové území.
Anotace v angličtině
This work is about the perception of the inhabitants of glass and jewelery industry in the Jablonec nad Nisou region. In the first part deals with the definition of basic concepts, position and regional identity and the process of creation. Subsequently it describes the problems of perception of space and the creation of mental maps. The work also discusses the methodology required for the processing of mental maps incurred during a structured interview and an online survey. Following the presentation of the region in terms of glass and jewelery, insight into the history and overview of jewelry on the mentioned territory. The next section presents the results of a questionnaire survey and demarcation of the area for creating mental maps of the interviewees. Thesis is also analysis of newspaper articles about the glass and jewelery industry. At the conclusion discussed incurred aggregated mental maps of the area of interest.
Klíčová slova
Jablonecko, sklářský a bižuterní průmysl, mentální mapování, regionální identita
Klíčová slova v angličtině
Jablonec nad Nisou region, glass and jewelery production, mental mapping, regional identity
Zásady pro vypracování
teoretické zarámování konceptu regionální identity a jejích složek,
rozbor současného stavu sklářského a bižuterního průmyslu na území Jablonecka v kontextu hospodářského vývoje a transformace:
- mj. percepce prostoru a změn jeho využití v souvislosti s vývojem a současným stavem sklářského a bižuterního průmyslu v podání místních obyvatel (preferenční mentální mapy),
analýza sklářského a bižuterního průmyslu jako složky regionální identity:
- vnější image regionu (tištěné a elektronické materiály regionálního a nadregionálního významu),
- regionální sounáležitost obyvatel (řízené rozhovory, dotazníkové šetření nebo anketa, analýza propagace a vnitřní komodifikace produktů).
Zásady pro vypracování
teoretické zarámování konceptu regionální identity a jejích složek,
rozbor současného stavu sklářského a bižuterního průmyslu na území Jablonecka v kontextu hospodářského vývoje a transformace:
- mj. percepce prostoru a změn jeho využití v souvislosti s vývojem a současným stavem sklářského a bižuterního průmyslu v podání místních obyvatel (preferenční mentální mapy),
analýza sklářského a bižuterního průmyslu jako složky regionální identity:
- vnější image regionu (tištěné a elektronické materiály regionálního a nadregionálního významu),
- regionální sounáležitost obyvatel (řízené rozhovory, dotazníkové šetření nebo anketa, analýza propagace a vnitřní komodifikace produktů).
Seznam doporučené literatury
CHROMÝ, P. (2003): Formování regionální identity: nezbytná součást geografických výzkumů. In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, s. 163-178. ISBN 80-86561-10-0.
PAASI, A. (1986): The institutionalization of regions: a theoretical framework for understanding the emergence of regions and the constitution of regional identity. Fennia, 164, č. 1, Helsinki,s. 105-146.
PAASI, A. (2001): Europe as a social process and discourse. Considerations of place, boundariesand identity. European Urban and Regional Studies 8, č. 1, s. 7-28.
ZICH, F. ed. (2003): Regionální identita obyvatel pohraničí. Sborník příspěvků z konference "Evropská, národní, či regionální identita?" Sociologický ústav AV ČR, Praha, 262 s.
NOVÝ, P. (2008): Jablonecká bižuterie. Grada Publishing, 1. vyd., Praha, 168 s., [32] s. barev.il. příl. ISBN 978-80-247-2250-4.
Seznam doporučené literatury
CHROMÝ, P. (2003): Formování regionální identity: nezbytná součást geografických výzkumů. In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, s. 163-178. ISBN 80-86561-10-0.
PAASI, A. (1986): The institutionalization of regions: a theoretical framework for understanding the emergence of regions and the constitution of regional identity. Fennia, 164, č. 1, Helsinki,s. 105-146.
PAASI, A. (2001): Europe as a social process and discourse. Considerations of place, boundariesand identity. European Urban and Regional Studies 8, č. 1, s. 7-28.
ZICH, F. ed. (2003): Regionální identita obyvatel pohraničí. Sborník příspěvků z konference "Evropská, národní, či regionální identita?" Sociologický ústav AV ČR, Praha, 262 s.
NOVÝ, P. (2008): Jablonecká bižuterie. Grada Publishing, 1. vyd., Praha, 168 s., [32] s. barev.il. příl. ISBN 978-80-247-2250-4.