Bakalářská práce je zaměřena na využití počítače v životě seniora na Ústecku, kdy za použití metody kvantitativního výzkumu je zjišťován přístup seniorů k počítačům. Teoretická část je věnována charakteristice seniora, členění stáří, faktorům určující stáří. Možnosti a funkce vzdělávání seniora. Je zde také popsána terminologie informačních technologií, možnosti vzdělávání seniorů včetně konkrétních forem programů pro seniory. Empirická část práce se zaměřuje na kvantitativní výzkum pomocí dotazníků, kdy jako výzkumný vzorek byli zvoleni senioři ve věku 60-74 let žijící v okrese Ústí nad Labem. Cílem výzkumu je zjištění ochoty a schopnosti seniorů používat počítač, včetně ochoty k dalšímu vzdělávání a zmapování účelu využívání PC jednotlivými seniory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of a computer in life of elderly citizens living in the district of Ústí nad Labem. It uses the quantitative research method to learn about the approach of elderly citizens to computers. The theoretical part of the thesis informs about the description of an elderly citizen, the division of age groups and factors determining the age. It also focuses on opportunities and functions of the personal development for elderly citizens and describes the information technology nomenclature, possibilities for the personal development of elderly citizens including particular forms of programmes for them. The empiric part of the thesis focuses on a quantitative research with help of questionnaires. Elderly citizens aged 60-74 years living in the district of Ústí nad Labem were chosen as a research sample for the thesis. The goal of the research is to learn about the willingness and ability of elderly citizens to use a computer including the willingness for a further personal development. The research also monitors the purpose of the personal computer use by particular elderly citizens.
Senior, age, education, computer, software, hardware, internet
Rozsah průvodní práce
61 s. (77048)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využití počítače v životě seniora na Ústecku, kdy za použití metody kvantitativního výzkumu je zjišťován přístup seniorů k počítačům. Teoretická část je věnována charakteristice seniora, členění stáří, faktorům určující stáří. Možnosti a funkce vzdělávání seniora. Je zde také popsána terminologie informačních technologií, možnosti vzdělávání seniorů včetně konkrétních forem programů pro seniory. Empirická část práce se zaměřuje na kvantitativní výzkum pomocí dotazníků, kdy jako výzkumný vzorek byli zvoleni senioři ve věku 60-74 let žijící v okrese Ústí nad Labem. Cílem výzkumu je zjištění ochoty a schopnosti seniorů používat počítač, včetně ochoty k dalšímu vzdělávání a zmapování účelu využívání PC jednotlivými seniory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of a computer in life of elderly citizens living in the district of Ústí nad Labem. It uses the quantitative research method to learn about the approach of elderly citizens to computers. The theoretical part of the thesis informs about the description of an elderly citizen, the division of age groups and factors determining the age. It also focuses on opportunities and functions of the personal development for elderly citizens and describes the information technology nomenclature, possibilities for the personal development of elderly citizens including particular forms of programmes for them. The empiric part of the thesis focuses on a quantitative research with help of questionnaires. Elderly citizens aged 60-74 years living in the district of Ústí nad Labem were chosen as a research sample for the thesis. The goal of the research is to learn about the willingness and ability of elderly citizens to use a computer including the willingness for a further personal development. The research also monitors the purpose of the personal computer use by particular elderly citizens.
Senior, age, education, computer, software, hardware, internet
Zásady pro vypracování
V předložené bakalářské práci se autor bude zabývat využitím počítače v životě seniora. Teoretická část se bude zabývat pohledem na stáří, kdo je senior. Možnosti vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, kurzy, informovanost seniorů o možnosti vzdělávání. Praktická část bude věnována výzkumu formou dotazníku. Jako výzkumný vzorek budou zvoleni senioři ve věku 60-74 let, kdy nás bude zajímat, jaké mají povědomí o SW a HW, kolik seniorů používá počítače, zda jsou ochotni se vzdělávat, zda navštěvují nějaká vzdělávací centra, možnosti využití počítače (komunikace, nakupování, informace, zábava). Zjištěné informace budou vyhodnoceny a stanoveny závěry.
Zásady pro vypracování
V předložené bakalářské práci se autor bude zabývat využitím počítače v životě seniora. Teoretická část se bude zabývat pohledem na stáří, kdo je senior. Možnosti vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, kurzy, informovanost seniorů o možnosti vzdělávání. Praktická část bude věnována výzkumu formou dotazníku. Jako výzkumný vzorek budou zvoleni senioři ve věku 60-74 let, kdy nás bude zajímat, jaké mají povědomí o SW a HW, kolik seniorů používá počítače, zda jsou ochotni se vzdělávat, zda navštěvují nějaká vzdělávací centra, možnosti využití počítače (komunikace, nakupování, informace, zábava). Zjištěné informace budou vyhodnoceny a stanoveny závěry.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a KRYŠTOF, David. Univerzity třetího věku na vysokých školách.
BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika
BERTL, Ivan. Kapitoly o vzdělávání dospělých
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří
KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie
KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient
KOPECKÝ, Miroslav, Jitka TOMANOVÁ a Kateřina KIKALOVÁ. Základní charakteristiky ontogenetického vývoje
NÁDBĚLA, Josef. Velký počítačový slovník
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník
ŠAUEROVÁ, Markéta. Specifika edukace seniorů
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a KRYŠTOF, David. Univerzity třetího věku na vysokých školách.
BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika
BERTL, Ivan. Kapitoly o vzdělávání dospělých
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří
KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie
KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient
KOPECKÝ, Miroslav, Jitka TOMANOVÁ a Kateřina KIKALOVÁ. Základní charakteristiky ontogenetického vývoje
NÁDBĚLA, Josef. Velký počítačový slovník
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník
ŠAUEROVÁ, Markéta. Specifika edukace seniorů
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století