Cílem bakalářské práce je posouzení možnosti rozvoje sociálních kompetencí dítěte v prostředí inkluzivní školy. Dále zjistit, zda začlenění dítěte do běžného vzdělávacího systému může být prospěšné jak pro dítě se speciálními potřebami, tak i pro majoritní společnost a zda při inkluzi dítěte dochází i k rozvoji sociálních kompetencí a jak mohou být tyto kompetence rozvíjeny.
V teoretické části je tato problematika zpracována s využitím dostupné odborné literatury. Jsou zde vysvětleny základní pojmy a problematika možností rozvoje sociálních kompetencí dětí v prostředí inkluzivní školy. V této části jsou definovány a rozvedeny pojmy klíčové a sociální kompetence.
V praktické části je stanoven cíl a hypotézy výzkumu. Je zde popsán zkoumaný vzorek, použité metody a popis použitých technik. Výsledky dotazníkového šetření jsou zpracovány v tabulkách a grafech.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the assessment of child potential for development of social skills in an inclusive school. Furthermore, the aim is to determine whether inclusion of the child into the mainstream education system may be beneficial for the child with special needs, as well as for the majority, and whether the child inclusion brings a development of social skills and how these competencies can be developed.
In the theoretical part, the issue is handled using the available literature. The basic concepts and problems the possibility of the development of social competencies of children in an inclusive school environment are explained. In this section, terms "competence" and "social skills" are also defined and specified.
Objective and research hypothesis are set in the practical part. The test sample, methods used in the work and a description of techniques are also depicted here. The results of the survey are recorded in tables and graphs.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, sociální kompetence, rámcový vzdělávací plán pro základní vzdělávání, výchova, vzdělávání, pedagog, žák
Klíčová slova v angličtině
Key competencies, social skills, general education plan for basic education, education, education, teacher, student
Rozsah průvodní práce
54 s.( 10 610 )
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je posouzení možnosti rozvoje sociálních kompetencí dítěte v prostředí inkluzivní školy. Dále zjistit, zda začlenění dítěte do běžného vzdělávacího systému může být prospěšné jak pro dítě se speciálními potřebami, tak i pro majoritní společnost a zda při inkluzi dítěte dochází i k rozvoji sociálních kompetencí a jak mohou být tyto kompetence rozvíjeny.
V teoretické části je tato problematika zpracována s využitím dostupné odborné literatury. Jsou zde vysvětleny základní pojmy a problematika možností rozvoje sociálních kompetencí dětí v prostředí inkluzivní školy. V této části jsou definovány a rozvedeny pojmy klíčové a sociální kompetence.
V praktické části je stanoven cíl a hypotézy výzkumu. Je zde popsán zkoumaný vzorek, použité metody a popis použitých technik. Výsledky dotazníkového šetření jsou zpracovány v tabulkách a grafech.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the assessment of child potential for development of social skills in an inclusive school. Furthermore, the aim is to determine whether inclusion of the child into the mainstream education system may be beneficial for the child with special needs, as well as for the majority, and whether the child inclusion brings a development of social skills and how these competencies can be developed.
In the theoretical part, the issue is handled using the available literature. The basic concepts and problems the possibility of the development of social competencies of children in an inclusive school environment are explained. In this section, terms "competence" and "social skills" are also defined and specified.
Objective and research hypothesis are set in the practical part. The test sample, methods used in the work and a description of techniques are also depicted here. The results of the survey are recorded in tables and graphs.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, sociální kompetence, rámcový vzdělávací plán pro základní vzdělávání, výchova, vzdělávání, pedagog, žák
Klíčová slova v angličtině
Key competencies, social skills, general education plan for basic education, education, education, teacher, student
Zásady pro vypracování
1. Vymezit téma výzkumu, výzkumný problém, prostudovat odbornou literaturu z oblasti speciální pedagogiky zaměřenou na uplatňování metod inkluze a vypracovat literární rešerši, týkající se zkoumané problematiky. Vymezit klíčové pojmu zkoumané problematiky. Získané poznatky analyzovat, jednotlivé prameny věcně uspořádat, provést jejich základní komparaci. Zaměřit se na sociální prostředí školní třídy, do které přichází handicapovaný jedinec. Těžištěm práce bude specifikace nástrojů, které by měly být uplatňovány v rámci inkluze jedince do běžné třídy základní školy, a to především u žáků intaktní populace.
2. Stanovit a přesně vymezit cíl práce.
3. Stanovit cíle, předpoklady, výzkumné metody, způsoby dosažení požadovaného cíle výzkumu. Provést analýzu výzkumného pole. Zaměřit se na metodiku práce se žáky základní školy, orientované na naplnění inkluze ve třídě intaktní populace po příchodu žáka se speciální vzdělávací potřebou. Výzkumnou část zaměřit na četnost vřazování těchto žáků do běžných tříd základní školy, znalost a využívání metodiky inkluze vůči žákům intaktní populace ze strany učitelů a hodnocení této problematiky z pohledu vedení škol. Výzkumný vzorek budou žáci třídy, do které byl integrován žák se speciální vzdělávací potřebou. Metody výzkumu budou použity dotazník, pozorování a interview. Výzkumnou část zpracovat a prezentovat výsledky vlastního výzkumu, provést shrnutí, v němž budou uvedeny možnosti pro pozdější praktické využití a formulovat doporučení pro praxi. Ve své práci respektovat pokyny katedry pedagogiky ke zpracování bakalářských prací.
4. Závěr bude vyplývat z cíle splněných úkolů práce a získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
1. Vymezit téma výzkumu, výzkumný problém, prostudovat odbornou literaturu z oblasti speciální pedagogiky zaměřenou na uplatňování metod inkluze a vypracovat literární rešerši, týkající se zkoumané problematiky. Vymezit klíčové pojmu zkoumané problematiky. Získané poznatky analyzovat, jednotlivé prameny věcně uspořádat, provést jejich základní komparaci. Zaměřit se na sociální prostředí školní třídy, do které přichází handicapovaný jedinec. Těžištěm práce bude specifikace nástrojů, které by měly být uplatňovány v rámci inkluze jedince do běžné třídy základní školy, a to především u žáků intaktní populace.
2. Stanovit a přesně vymezit cíl práce.
3. Stanovit cíle, předpoklady, výzkumné metody, způsoby dosažení požadovaného cíle výzkumu. Provést analýzu výzkumného pole. Zaměřit se na metodiku práce se žáky základní školy, orientované na naplnění inkluze ve třídě intaktní populace po příchodu žáka se speciální vzdělávací potřebou. Výzkumnou část zaměřit na četnost vřazování těchto žáků do běžných tříd základní školy, znalost a využívání metodiky inkluze vůči žákům intaktní populace ze strany učitelů a hodnocení této problematiky z pohledu vedení škol. Výzkumný vzorek budou žáci třídy, do které byl integrován žák se speciální vzdělávací potřebou. Metody výzkumu budou použity dotazník, pozorování a interview. Výzkumnou část zpracovat a prezentovat výsledky vlastního výzkumu, provést shrnutí, v němž budou uvedeny možnosti pro pozdější praktické využití a formulovat doporučení pro praxi. Ve své práci respektovat pokyny katedry pedagogiky ke zpracování bakalářských prací.
4. Závěr bude vyplývat z cíle splněných úkolů práce a získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, Ján. Problémy pedagogické integrace. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 11-20. ISBN 80-7184-030-0.
JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. 1. vyd. Praha : Comenia Conzult, 1993. 129 s.
KÁBELE, František. Segregace a integrace při zařazování tělesně, zdravotně, smyslově a mentálně postižené mládeže do škol a výchovných zařízení. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 51-54. ISBN 80-7184-030-0
KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha : Septima, 1996. 100 s. ISBN 80-85801-65-5.
KRACÍK, Jiří, ŠMEJKALOVÁ, Hana, KUBÍČKOVÁ, Zdena. Systém opatření pro realizaci integrované výchovy a vzdělávání tělesně postižených. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 106-123. ISBN 80-7184-030-0.
MICHALÍK, Jan. Škola pro všechny aneb: Integrace je když.... 1. vyd. Vsetín : ZŠ Integra za podpory programu PHARE ACCES 99 EU, 2002. 53 s. ISBN 80-238-9885-X.
MIKUŠOVÁ, Miroslava. Integrace dětí a mládeže se zdravotním postižením do běžného vzdělávacího systému. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 27-43. ISBN 80-7184-030-0.
TITZL, Boris. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. Praha : Společnost Františka Bakule, 1998. s. 148-149. ISBN 80-902518-0-3.
LANG, G., Bereberichová Ch.: Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál 1998. 146 s. ISBN 80-7178-144-4.
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, Ján. Problémy pedagogické integrace. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 11-20. ISBN 80-7184-030-0.
JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. 1. vyd. Praha : Comenia Conzult, 1993. 129 s.
KÁBELE, František. Segregace a integrace při zařazování tělesně, zdravotně, smyslově a mentálně postižené mládeže do škol a výchovných zařízení. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 51-54. ISBN 80-7184-030-0
KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha : Septima, 1996. 100 s. ISBN 80-85801-65-5.
KRACÍK, Jiří, ŠMEJKALOVÁ, Hana, KUBÍČKOVÁ, Zdena. Systém opatření pro realizaci integrované výchovy a vzdělávání tělesně postižených. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 106-123. ISBN 80-7184-030-0.
MICHALÍK, Jan. Škola pro všechny aneb: Integrace je když.... 1. vyd. Vsetín : ZŠ Integra za podpory programu PHARE ACCES 99 EU, 2002. 53 s. ISBN 80-238-9885-X.
MIKUŠOVÁ, Miroslava. Integrace dětí a mládeže se zdravotním postižením do běžného vzdělávacího systému. In JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených : Folia paedagogica specialis I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. s. 27-43. ISBN 80-7184-030-0.
TITZL, Boris. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. Praha : Společnost Františka Bakule, 1998. s. 148-149. ISBN 80-902518-0-3.
LANG, G., Bereberichová Ch.: Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál 1998. 146 s. ISBN 80-7178-144-4.