Bakalářská práce Problematika přechodu z ústavního do samostatného bydlení na Šluknovsku se zaměřuje na problematiku bariér, se kterými se osoby s mentálním postižením při přechodu z ústavního do samostatného bydlení potýkají. Teoretická část práce se zabývá vymezením a popisem následujících termínů: mentální retardace, práva osob s mentálním postižením, péče o osoby s mentálním postižením, bariéry přechodu osob s mentálním postižením do samostatného bydlení. Praktická část práce je orientována na výzkumný proces, kde jsou prezentovány dvě formy výzkumu a to forma kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní forma výzkumu byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření, které bylo provedeno za dvěma hlavními účely. Prvním účelem bylo zjistit, do jaké míry lidé, kteří pracují s osobami s mentálním postižením, pokládají jednotlivé, námi identifikované, bariéry přechodu z ústavního do samostatného bydlení za významné. Druhým účelem bylo získat od osob z praxe další podněty ohledně této problematiky a využít je v rámci kazuistik se samotnými klienty. Kvalitativní forma výzkumu byla provedena prostřednictvím prací na případové úrovni, které ilustrují poznatky získané rešeršemi odborné literatury a dotazníkovým šetřením na konkrétních osobách. Prezentace a porovnání výsledků bakalářské práce je uvedeno v diskuzi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Issue of transition from an institutional to independent living in Šluknov focuses on the issue of barriers with which people with intellectual disabilities in the transition from institutional to independent living deal. The theoretical part deals with the definition and description of the following terms: mental retardation, the rights of persons with mental disabilities, care for people with mental disabilities, barriers to migration of people with intellectual disabilities in independent living. The practical part is focused on the research process, presenting two forms of research and a form of quantitative and qualitative. Quantitative form of research was carried out through a questionnaire survey, which was conducted for two main purposes. The first purpose was to determine the extent to which people who work with people with mental disabilities, consider the individual, identified by us, the transition barriers from the institutional to independent living as significant. The second purpose was to get other ideas people from the practice on this issue and to use them in case studies with actual clients. A qualitative research was conducted through a case at work that illustrate lessons learned literature search and questionnaire on specific individuals. Presentation and comparison of the results of this work is shown in the discussion.
Klíčová slova
Mentální retardace, ústavní bydlení, bariéry, samostatné bydlení, sociální služby.
Bakalářská práce Problematika přechodu z ústavního do samostatného bydlení na Šluknovsku se zaměřuje na problematiku bariér, se kterými se osoby s mentálním postižením při přechodu z ústavního do samostatného bydlení potýkají. Teoretická část práce se zabývá vymezením a popisem následujících termínů: mentální retardace, práva osob s mentálním postižením, péče o osoby s mentálním postižením, bariéry přechodu osob s mentálním postižením do samostatného bydlení. Praktická část práce je orientována na výzkumný proces, kde jsou prezentovány dvě formy výzkumu a to forma kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní forma výzkumu byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření, které bylo provedeno za dvěma hlavními účely. Prvním účelem bylo zjistit, do jaké míry lidé, kteří pracují s osobami s mentálním postižením, pokládají jednotlivé, námi identifikované, bariéry přechodu z ústavního do samostatného bydlení za významné. Druhým účelem bylo získat od osob z praxe další podněty ohledně této problematiky a využít je v rámci kazuistik se samotnými klienty. Kvalitativní forma výzkumu byla provedena prostřednictvím prací na případové úrovni, které ilustrují poznatky získané rešeršemi odborné literatury a dotazníkovým šetřením na konkrétních osobách. Prezentace a porovnání výsledků bakalářské práce je uvedeno v diskuzi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Issue of transition from an institutional to independent living in Šluknov focuses on the issue of barriers with which people with intellectual disabilities in the transition from institutional to independent living deal. The theoretical part deals with the definition and description of the following terms: mental retardation, the rights of persons with mental disabilities, care for people with mental disabilities, barriers to migration of people with intellectual disabilities in independent living. The practical part is focused on the research process, presenting two forms of research and a form of quantitative and qualitative. Quantitative form of research was carried out through a questionnaire survey, which was conducted for two main purposes. The first purpose was to determine the extent to which people who work with people with mental disabilities, consider the individual, identified by us, the transition barriers from the institutional to independent living as significant. The second purpose was to get other ideas people from the practice on this issue and to use them in case studies with actual clients. A qualitative research was conducted through a case at work that illustrate lessons learned literature search and questionnaire on specific individuals. Presentation and comparison of the results of this work is shown in the discussion.
Klíčová slova
Mentální retardace, ústavní bydlení, bariéry, samostatné bydlení, sociální služby.
Studium literatury z oblasti psychologie, sociální psychologie, speciální pedagogiky, sociální práce. Z této literatury vytěžit podstatné a zpracovat teoretickou část práce, v níž budou vymezeny klíčové pojmy problematiky bakalářské práce. V praktické části stanovit problém, cíle, hypotézy. Zvolit vhodné metody k získání výzkumných dat, provést empirické šetření a jeho výsledky zpracovat. Prezentovat výsledky vlastního výzkumu. Výsledky znázornit též graficky a provést jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Studium literatury z oblasti psychologie, sociální psychologie, speciální pedagogiky, sociální práce. Z této literatury vytěžit podstatné a zpracovat teoretickou část práce, v níž budou vymezeny klíčové pojmy problematiky bakalářské práce. V praktické části stanovit problém, cíle, hypotézy. Zvolit vhodné metody k získání výzkumných dat, provést empirické šetření a jeho výsledky zpracovat. Prezentovat výsledky vlastního výzkumu. Výsledky znázornit též graficky a provést jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, E. Mentální retardace. In SVOBODA, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7154-9.
KREJČÍŘOVÁ, D. Poruchy inteligence. In SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. a kol. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-660.
KŘÍZKOVSKÁ, P. a O. MÜLLER. Problematika edukace dospělých osob s mentálním postižením. In Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. 2012, roč. 22, č. 2. ISSN 1211-2720.
MALÁ, E. Vývojové poruchy - mentální retardace. In HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-045.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8821-X.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4738-291.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8802-3.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, E. Mentální retardace. In SVOBODA, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7154-9.
KREJČÍŘOVÁ, D. Poruchy inteligence. In SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. a kol. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-660.
KŘÍZKOVSKÁ, P. a O. MÜLLER. Problematika edukace dospělých osob s mentálním postižením. In Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. 2012, roč. 22, č. 2. ISSN 1211-2720.
MALÁ, E. Vývojové poruchy - mentální retardace. In HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-045.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8821-X.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4738-291.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8802-3.