Diplomová práce "Využití interaktivní tabule ve výuce slohu ve 4. ročníku základní školy" se zabývá prací s interaktivní tabulí ve slohové výuce. Cílem této práce je vytvořit výukové CD s nabídkou interaktivních aktivit v programu SMART Notebook, vhodných jako opor při slohové výuce. Tato práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a výzkumnou. V první části práce jsou vysvětleny základní pojmy týkající se interaktivní tabule a jejího používání. Uvádíme zde také přehled funkcí v programu SMART Notebook. Východiskem praktické části je vytvoření CD s interaktivními oporami, které budou ověřené praxí a použitelné do hodin slohové výuky. CD obsahuje patnáct interaktivních prezentací. Další součástí diplomové práce je část výzkumná. Zde je popsán průzkum mezi učiteli vyučujících prostřednictvím interaktivní tabule, jenž obsahuje jejich názory a postřehy při práci touto metodou. Druhý typ dotazníků byl určen žákům 4. ročníků základní školy ke zjišťování jejich názorů na výuku s interaktivní tabulí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis, entitled "Use of an interactive whiteboard in teaching style in the 4th grade of elementary school" is focused on working with an interactive whiteboard in style lessons. The aim of this work is to create a teaching CD offering a range of interactive activities using the SMART Notebook software that will be suitable as aids in style lessons. This work is divided up into three sections: theoretical, practical, and research. The first part of the work explains the basic terms relating to the interactive whiteboard and how it is used. We also present a summary of the features in SMART Notebook. The starting point for the practical part is the creation of a CD with interactive aids which will be tested through practical application and which can be used in teaching style lessons. The CD contains fifteen interactive presentations. The research section is the final part of the diploma thesis. This describes the survey carried out amongst teachers who use an interactive whiteboard in their lessons, and contains their opinions and observations concerning work using this method. A second type of questionnaire was intended for 4th-year pupils, to find out their opinions about lessons using an interactive whiteboard.
Diplomová práce "Využití interaktivní tabule ve výuce slohu ve 4. ročníku základní školy" se zabývá prací s interaktivní tabulí ve slohové výuce. Cílem této práce je vytvořit výukové CD s nabídkou interaktivních aktivit v programu SMART Notebook, vhodných jako opor při slohové výuce. Tato práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a výzkumnou. V první části práce jsou vysvětleny základní pojmy týkající se interaktivní tabule a jejího používání. Uvádíme zde také přehled funkcí v programu SMART Notebook. Východiskem praktické části je vytvoření CD s interaktivními oporami, které budou ověřené praxí a použitelné do hodin slohové výuky. CD obsahuje patnáct interaktivních prezentací. Další součástí diplomové práce je část výzkumná. Zde je popsán průzkum mezi učiteli vyučujících prostřednictvím interaktivní tabule, jenž obsahuje jejich názory a postřehy při práci touto metodou. Druhý typ dotazníků byl určen žákům 4. ročníků základní školy ke zjišťování jejich názorů na výuku s interaktivní tabulí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis, entitled "Use of an interactive whiteboard in teaching style in the 4th grade of elementary school" is focused on working with an interactive whiteboard in style lessons. The aim of this work is to create a teaching CD offering a range of interactive activities using the SMART Notebook software that will be suitable as aids in style lessons. This work is divided up into three sections: theoretical, practical, and research. The first part of the work explains the basic terms relating to the interactive whiteboard and how it is used. We also present a summary of the features in SMART Notebook. The starting point for the practical part is the creation of a CD with interactive aids which will be tested through practical application and which can be used in teaching style lessons. The CD contains fifteen interactive presentations. The research section is the final part of the diploma thesis. This describes the survey carried out amongst teachers who use an interactive whiteboard in their lessons, and contains their opinions and observations concerning work using this method. A second type of questionnaire was intended for 4th-year pupils, to find out their opinions about lessons using an interactive whiteboard.
Shromáždit materiál a prostudovat základní odbornou literaturu vztahující se k tématu.
Shrnout závěry z odborné literatury a doplnit je vlastním komentářem.
Zvolit metody a postup při práci s žáky v hodinách slohu ve 4. třídě ZŠ.
Realizovat vlastní průzkum v hodinách slohu s učiteli a žáky 4. ročníků ZŠ.
Navrhnout náměty do hodin slohu ve 4. ročníku ZŠ.
Vyhodnotit sledované jevy a shrnout vlastní zkušenosti.
Zásady pro vypracování
Shromáždit materiál a prostudovat základní odbornou literaturu vztahující se k tématu.
Shrnout závěry z odborné literatury a doplnit je vlastním komentářem.
Zvolit metody a postup při práci s žáky v hodinách slohu ve 4. třídě ZŠ.
Realizovat vlastní průzkum v hodinách slohu s učiteli a žáky 4. ročníků ZŠ.
Navrhnout náměty do hodin slohu ve 4. ročníku ZŠ.
Vyhodnotit sledované jevy a shrnout vlastní zkušenosti.
Seznam doporučené literatury
BANNISTER, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010, 38 s. ISBN 978-80-87335-15-4.
HANZOVÁ, Marie a Eva SCHNEIDEROVÁ. Klíč ke slohu, aneb, Nerudou snadno a rychle?1. vyd. Praha: Albatros, 2007, 208 s. Albatros In. ISBN 978-80-00-01825-6.
SEIFERTOVÁ, Alice. Tradiční sloh netradičně: jak učit slohu ve 2.-9. ročníku : náměty slohových prací. 1. vyd. Praha: Blug, 2000?, 139 s. Na pomoc učitelům (Blug). ISBN 80-856-3509-7.
Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule : [... příspěvky vědecko-odborné konference ..., 11.-15.10.2010 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 112 s. ISBN 978-80-244-2768-3.
FRANTLOVÁ-BLÁHOVÁ, Růžena. I slohu se dá naučit: pracovní učebnice slohu pro žáky, učitele i širší veřejnost. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 207 s. ISBN 80-718-2031-8.
Seznam doporučené literatury
BANNISTER, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010, 38 s. ISBN 978-80-87335-15-4.
HANZOVÁ, Marie a Eva SCHNEIDEROVÁ. Klíč ke slohu, aneb, Nerudou snadno a rychle?1. vyd. Praha: Albatros, 2007, 208 s. Albatros In. ISBN 978-80-00-01825-6.
SEIFERTOVÁ, Alice. Tradiční sloh netradičně: jak učit slohu ve 2.-9. ročníku : náměty slohových prací. 1. vyd. Praha: Blug, 2000?, 139 s. Na pomoc učitelům (Blug). ISBN 80-856-3509-7.
Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule : [... příspěvky vědecko-odborné konference ..., 11.-15.10.2010 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 112 s. ISBN 978-80-244-2768-3.
FRANTLOVÁ-BLÁHOVÁ, Růžena. I slohu se dá naučit: pracovní učebnice slohu pro žáky, učitele i širší veřejnost. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 207 s. ISBN 80-718-2031-8.