Diplomová práce se zabývá úrovní logického myšlení žáků na prvním stupni základní školy a to konkrétně ve čtvrtých a pátých ročnících. Cílem práce bylo zjistit, jakou úrovní tito žáci disponují a jaký vliv na její kvalitu mají dostupné přístupy a metodiky ve výuce.
V teoretické části postupně popisujeme, jak se člověk vyvíjí po stránce kognitivní, řečové a neurobiologické a jak se všechny tyto aspekty podílí na vývoji poznávacích funkcí a logického myšlení.
Praktická část popisuje výzkum, který jsme v této oblasti provedli. Zaznamenává jeho průběh, tvorbu testu logického myšlení, pilotní i platné testování na zvolených respondentech, statistické zpracování získaných dat a následné ověřování hypotéz.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is looking into the logical-thinking level of first graders attending elementary schools, specifically the fourth and the fifth school year. The objective of this paper is to analyse by which degree those pupils are disposing and what impact to it is quality have the accessable tuition practices and methodologies.
Theoretical part is describing human development in a series of successive steps with respect to cognitive, vocal and neurobiological viewpoint and how these individual aspects are participating in development of recognition functions and logical thinking.
Practical part describes research, which I carried out in the area. It records its progress, creation of logical thinking test, pilot program, valid testing on chosen respondents and consequentially statistical processing of gathered data and following validations of these hypotheses.
Klíčová slova
Kognitivní vývoj, logické myšlení, schopnost abstrakce, usuzování, didaktický konstruktivismus
Diplomová práce se zabývá úrovní logického myšlení žáků na prvním stupni základní školy a to konkrétně ve čtvrtých a pátých ročnících. Cílem práce bylo zjistit, jakou úrovní tito žáci disponují a jaký vliv na její kvalitu mají dostupné přístupy a metodiky ve výuce.
V teoretické části postupně popisujeme, jak se člověk vyvíjí po stránce kognitivní, řečové a neurobiologické a jak se všechny tyto aspekty podílí na vývoji poznávacích funkcí a logického myšlení.
Praktická část popisuje výzkum, který jsme v této oblasti provedli. Zaznamenává jeho průběh, tvorbu testu logického myšlení, pilotní i platné testování na zvolených respondentech, statistické zpracování získaných dat a následné ověřování hypotéz.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is looking into the logical-thinking level of first graders attending elementary schools, specifically the fourth and the fifth school year. The objective of this paper is to analyse by which degree those pupils are disposing and what impact to it is quality have the accessable tuition practices and methodologies.
Theoretical part is describing human development in a series of successive steps with respect to cognitive, vocal and neurobiological viewpoint and how these individual aspects are participating in development of recognition functions and logical thinking.
Practical part describes research, which I carried out in the area. It records its progress, creation of logical thinking test, pilot program, valid testing on chosen respondents and consequentially statistical processing of gathered data and following validations of these hypotheses.
Klíčová slova
Kognitivní vývoj, logické myšlení, schopnost abstrakce, usuzování, didaktický konstruktivismus
1. Rešerše literatury
2. Vymezení problémů, cílů a úkolů práce
3. Stanovení metodologie
4. Zpracování dle této metodologie a směrnic PF UJEP
5. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva týdny před koncem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury
2. Vymezení problémů, cílů a úkolů práce
3. Stanovení metodologie
4. Zpracování dle této metodologie a směrnic PF UJEP
5. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva týdny před koncem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
PLHÁKOVÁ, Alena. Přístupy ke studiu inteligence. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999, 305 s. ISBN 80-244-0020-0.
PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-717-8309-9.
KREJČOVÁ, Eva a Marta VOLFOVÁ. Didaktické hry v matematice. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 109 s. ISBN 80-704-1421-9.
JANČAŘÍK, Antonín a Marta VOLFOVÁ. Hry v matematice. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 103 s. ISBN 978-80-7290-339-9.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-860-3998-6.
GAVORA, Peter a Naďa VONDROVÁ. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
BARON, Joan Boykoff a Robert J STERNBERG. Teaching thinking skills: theory and practice. 2. vyd. Překlad Vladimír Jůva. New York: Freeman, c1987, xi, 275 p. Edice pedagogické literatury. ISBN 07-167-1791-3.
Seznam doporučené literatury
PLHÁKOVÁ, Alena. Přístupy ke studiu inteligence. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999, 305 s. ISBN 80-244-0020-0.
PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-717-8309-9.
KREJČOVÁ, Eva a Marta VOLFOVÁ. Didaktické hry v matematice. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 109 s. ISBN 80-704-1421-9.
JANČAŘÍK, Antonín a Marta VOLFOVÁ. Hry v matematice. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 103 s. ISBN 978-80-7290-339-9.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-860-3998-6.
GAVORA, Peter a Naďa VONDROVÁ. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
BARON, Joan Boykoff a Robert J STERNBERG. Teaching thinking skills: theory and practice. 2. vyd. Překlad Vladimír Jůva. New York: Freeman, c1987, xi, 275 p. Edice pedagogické literatury. ISBN 07-167-1791-3.