Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebního vnímání dětí předškolního věku.
Teorietická část vymezuje základní pojmy jako hudebnost, hudební vnímání a vyjadřování.Charaktrizuje úroveň předškolního dítěte z pohledu vývojové psychologie ppisuje jeho hudebního rozvoj.Přináší ucelený přehled hudebně pohybových činností se zapojení dětských hudebních nástrojů, vedoucích k rozvoji jeho hudebnosti.
Praktická část nabízí konkrétníhudebně pohybové aktivity. Popisuje způsob jejich realizace se skupinou dětí ve věku 5-7 let. Cílem je pomocí Orffova instrumentáře zlepšit hudební vnímání a hudebně vyjadřovací schopnosti dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This bachelor´s work is concerned with the progress of the musical sense of preschoolers.
The theoretical part determinates basic terms such as musicalness, musical sensation and musical formulation. It characterizes the level of the pre-school child from the general view of the evolutional psychology and it describes the musical development.It brings the compact summary of musical-motoric forms with the integration childrens´ instruments, leading to the child´s musicalness expansion.
The practical section offers concrete musical motoric activities. It describes the manner of its realization with the group of children aged 5-7 years. The aim is by the help of the Orff´s instrument to improve the musical expressing abilities of preschool children.
Klíčová slova
hudební vnímání, hudební vyjadřování, hudebně pohybové činnosti, rytmické hudební nástroje, hudební paměť, fantazie, dítě předškolního věku,rytmické cítění, instrumentální hra, improvizace
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebního vnímání dětí předškolního věku.
Teorietická část vymezuje základní pojmy jako hudebnost, hudební vnímání a vyjadřování.Charaktrizuje úroveň předškolního dítěte z pohledu vývojové psychologie ppisuje jeho hudebního rozvoj.Přináší ucelený přehled hudebně pohybových činností se zapojení dětských hudebních nástrojů, vedoucích k rozvoji jeho hudebnosti.
Praktická část nabízí konkrétníhudebně pohybové aktivity. Popisuje způsob jejich realizace se skupinou dětí ve věku 5-7 let. Cílem je pomocí Orffova instrumentáře zlepšit hudební vnímání a hudebně vyjadřovací schopnosti dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This bachelor´s work is concerned with the progress of the musical sense of preschoolers.
The theoretical part determinates basic terms such as musicalness, musical sensation and musical formulation. It characterizes the level of the pre-school child from the general view of the evolutional psychology and it describes the musical development.It brings the compact summary of musical-motoric forms with the integration childrens´ instruments, leading to the child´s musicalness expansion.
The practical section offers concrete musical motoric activities. It describes the manner of its realization with the group of children aged 5-7 years. The aim is by the help of the Orff´s instrument to improve the musical expressing abilities of preschool children.
Klíčová slova
hudební vnímání, hudební vyjadřování, hudebně pohybové činnosti, rytmické hudební nástroje, hudební paměť, fantazie, dítě předškolního věku,rytmické cítění, instrumentální hra, improvizace
1. Vyhledání odborné literatury a jiných informačních zdrojů
2. Utřídění poznatků, zhodnocení možností rozvoje hudebnosti dětí předškolního věku
3. Stanovení cíle práce, sestavení struktury práce
4. Vypracování teoretické části - obecná východiska a poznatky
5. Vypracování praktické části - zpracování a realizace vlastních návrhů využití Orffova instrumentáře k jednotlivým formám hudebně pohybových činností v praxi
6. Závěr - vyhodnocení cíle, přínos vlastních návrhů
7. Seznam použité literatury
8. Přílohy - fotografie, DVD, pomůcky
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání odborné literatury a jiných informačních zdrojů
2. Utřídění poznatků, zhodnocení možností rozvoje hudebnosti dětí předškolního věku
3. Stanovení cíle práce, sestavení struktury práce
4. Vypracování teoretické části - obecná východiska a poznatky
5. Vypracování praktické části - zpracování a realizace vlastních návrhů využití Orffova instrumentáře k jednotlivým formám hudebně pohybových činností v praxi
6. Závěr - vyhodnocení cíle, přínos vlastních návrhů
7. Seznam použité literatury
8. Přílohy - fotografie, DVD, pomůcky
Seznam doporučené literatury
D´ANDREA F., Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování, Praha: Portál, 1998
DIMÉNY J., Zvuk jako hra, Praha: Panton, 1992
DVOŘÁKOVÁ H., Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání, Praha: Raabe, 2006
HELEBRAND P., Malé písničky, Ostrava: Sfinga, 1992
JASANOVÁ N., Hudba, pohyb, kresba, slovo, Praha: Svojtka a Vašut, 1992
JENČKOVÁ E., Hudba a pohyb ve škole, Hradec Králové: Orlice, 2002
JIHLAVEC J., Metodika tvorby bakalářské práce, Liberec: Technická univerzita, 2010
JURKOVIČ P., Hádání s doprovodem dětských nástrojů, Praha: Supraphon, 1982
KULHÁNKOVÁ E., Hudebně pohybová výchova:Metodická příručka pro výchovu ve škole, Praha: Portál,2000
KULHÁNKOVÁ E., Písničky a říkadla s tancem, Praha: Portál, 1999
KURKOVÁ L., Hudebně pohybové hry v mateřské škole, Praha: SPN,
LIŠKOVÁ M., Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Praha: Raabe, 2006
SEDLÁK F., Hudební vývoj dítěte, Praha: Supraphon, 1974
SEDLÁK F., Psychologie hudebních schopností a dovedností, Praha: Supraphon, 1989
SEDLÁK F., Základy hudební psychologie, Praha: SPN, 1990
STIBOROVÁ Z., Hudebně pohybové hry, Ostrava: Ostravská univerzita, 1995
ZEZULA J.,JANOVSKÁ O., Hudební výchova v mateřské škole, Praha: SPN, 1987
Seznam doporučené literatury
D´ANDREA F., Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování, Praha: Portál, 1998
DIMÉNY J., Zvuk jako hra, Praha: Panton, 1992
DVOŘÁKOVÁ H., Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání, Praha: Raabe, 2006
HELEBRAND P., Malé písničky, Ostrava: Sfinga, 1992
JASANOVÁ N., Hudba, pohyb, kresba, slovo, Praha: Svojtka a Vašut, 1992
JENČKOVÁ E., Hudba a pohyb ve škole, Hradec Králové: Orlice, 2002
JIHLAVEC J., Metodika tvorby bakalářské práce, Liberec: Technická univerzita, 2010
JURKOVIČ P., Hádání s doprovodem dětských nástrojů, Praha: Supraphon, 1982
KULHÁNKOVÁ E., Hudebně pohybová výchova:Metodická příručka pro výchovu ve škole, Praha: Portál,2000
KULHÁNKOVÁ E., Písničky a říkadla s tancem, Praha: Portál, 1999
KURKOVÁ L., Hudebně pohybové hry v mateřské škole, Praha: SPN,
LIŠKOVÁ M., Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Praha: Raabe, 2006
SEDLÁK F., Hudební vývoj dítěte, Praha: Supraphon, 1974
SEDLÁK F., Psychologie hudebních schopností a dovedností, Praha: Supraphon, 1989
SEDLÁK F., Základy hudební psychologie, Praha: SPN, 1990
STIBOROVÁ Z., Hudebně pohybové hry, Ostrava: Ostravská univerzita, 1995
ZEZULA J.,JANOVSKÁ O., Hudební výchova v mateřské škole, Praha: SPN, 1987