Tato diplomová práce se zabývá školní úspěšností žáka ve vztahu k sebehodnocení a výkonové motivaci.
Teoretická část je věnována rozvoji sebevědomí dítěte od narození. Zabývá se vlivy okolí ovlivňující úspěšnost žáka ve škole, následným hodnocením a sebehodnocením a výkonovou motivací. Práce má ukázat na to, že o úspěšnosti žáka ve škole rozhoduje mnoho faktorů a každého žáka považujeme za osobnost.
Empirická část je postavena na datech získaných z dotazníků vytvořených pro žáky 4. a 5. tříd základních škol v Ústeckém kraji. Cílem výzkumu bylo zmapovat intrapsychické faktory a jejich vliv na školní motivaci, zjistit shodu faktorů motivace a školního úspěchu z pohledu žáků i učitelů, podrobněji z pohledu dívek a chlapců, dále 4. a 5. tříd.
Anotace v angličtině
This thesis deals with school success of the pupil in relation to self assessment and achievement motivation.
The theoretical part is devoted to the development of self assessment of the child from birth. There is investigated the effects of the environment affecting student success in school, followed by evaluation and self-esteem and achievement motivation. This work shows that the success of the pupil in the school decides a lot of factors, and we consider each student's personality.
The empirical part is based on data obtained from questionnaires developed
for pupils 4th and 5th grades of elementary schools in region. The aim of the research was to map intrapsychic factors and their impact on school motivation, check the compliance of motivation and academic success from the perspective of students and teachers and then in detail from the perspective of girls and boys, as well as the 4th and 5th grades.
The concept of "myself", school Access of pupil, motivation, achievement motivation, demotivating factors, reviews, self assessment
Rozsah průvodní práce
98 s. (122 149 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá školní úspěšností žáka ve vztahu k sebehodnocení a výkonové motivaci.
Teoretická část je věnována rozvoji sebevědomí dítěte od narození. Zabývá se vlivy okolí ovlivňující úspěšnost žáka ve škole, následným hodnocením a sebehodnocením a výkonovou motivací. Práce má ukázat na to, že o úspěšnosti žáka ve škole rozhoduje mnoho faktorů a každého žáka považujeme za osobnost.
Empirická část je postavena na datech získaných z dotazníků vytvořených pro žáky 4. a 5. tříd základních škol v Ústeckém kraji. Cílem výzkumu bylo zmapovat intrapsychické faktory a jejich vliv na školní motivaci, zjistit shodu faktorů motivace a školního úspěchu z pohledu žáků i učitelů, podrobněji z pohledu dívek a chlapců, dále 4. a 5. tříd.
Anotace v angličtině
This thesis deals with school success of the pupil in relation to self assessment and achievement motivation.
The theoretical part is devoted to the development of self assessment of the child from birth. There is investigated the effects of the environment affecting student success in school, followed by evaluation and self-esteem and achievement motivation. This work shows that the success of the pupil in the school decides a lot of factors, and we consider each student's personality.
The empirical part is based on data obtained from questionnaires developed
for pupils 4th and 5th grades of elementary schools in region. The aim of the research was to map intrapsychic factors and their impact on school motivation, check the compliance of motivation and academic success from the perspective of students and teachers and then in detail from the perspective of girls and boys, as well as the 4th and 5th grades.
The concept of "myself", school Access of pupil, motivation, achievement motivation, demotivating factors, reviews, self assessment
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech a ve sbornících.
2) Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu (školní úspěšnost žáka ve vztahu k sebehodnocení a výkonové motivaci).
3) V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření na základní škole.
- Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
- Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením.
- Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření.
- Realizovat vlastní výzkumné šetření.
- Zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
4) Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro školní praxi.
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech a ve sbornících.
2) Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu (školní úspěšnost žáka ve vztahu k sebehodnocení a výkonové motivaci).
3) V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření na základní škole.
- Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
- Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením.
- Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření.
- Realizovat vlastní výzkumné šetření.
- Zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
4) Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro školní praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Jiří HAVEL. Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5876-7.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
CHICAUD, Marie-Bernard. Sebedůvěra. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-662-4.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-314-2.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
HELUS, Zdeněk, Vladimír ml. HRABAL, Václav KULIČ a Jiří MAREŠ. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Jiří HAVEL. Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5876-7.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
CHICAUD, Marie-Bernard. Sebedůvěra. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-662-4.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-314-2.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
HELUS, Zdeněk, Vladimír ml. HRABAL, Václav KULIČ a Jiří MAREŠ. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.