Cílem práce je stanovit odlišnosti v postojích romských žáků vycházejících ze ZŠ k sekundárnímu vzdělávání, dále budou zjišťovány názory rodičů hlásících se k romskému etniku na další vzdělanostní rozvoj jejich dětí. Další výzkum zjišťuje, jak ovládají český jazyk již při vstupu do základní školy. Toto je předpokladem pro další úspěšné vzdělávání.
V praktické části budou popsány výsledky z dotazníkového šetření a z interview romských žáků a jejich rodičů. Budou prezentovat odlišnosti v názorech na vzdělávání a to, zda má rozdílné dosažené vzdělání Romů s ukončenou ZŠ, SŠ, nebo VŠ vliv na další společenské uplatnění jejich dětí.
Výsledky dalšího výzkumu ukážou užití českého jazyka romskými dětmi v domácím a školním prostředí, zejména v prvních letech školní docházky. Tyto informace budou získávány z interview s romskými dětmi mladšího školního věku. Výsledky výzkumného šetření budou zpracovány do grafů a tabulek a doplněny o příslušný komentář. Na základě interpretace výsledků je práce doporučena po dohodě CPIV Praha jako přehled vzdělanostní úrovně žáků ve vybrané lokalitě a dále bude nápomocna k efektivnější práci pedagogů a vychovatelů vybraných škol při přípravě na budoucí povolání.
Anotace v angličtině
Attitudes of the Roma community to their professional education. Attitudes, secondary education,the Roma, elementary school, Czech language and social use.
The aim is to identify differences in the attitudes of Roma pupils coming from primary school to secondary education also will be collected views of parents claiming Roma ethnic group to further the educational development of their children. Further research examining how dominate is Czech language when they will start a primary school. This is the foundation for successful learming .
The practical part describes the results of a questionnaire survey and interviews of the Roma pupils and their parents. They present differences in views on education and whether it has a different level of education of the Roma end of the primary school, secondary school ,college or university affect other social use of their children. The results of further research will show the use of the Czech Roma children at home and school environment , particularly in the early years of schooling.
This information will be obtained from interviews with Roma children of primary school age. The results of the survey will be processed in graphs and tables, and accompanied by appropriate comments. The interpretation of the results of the work recommended by agreement CPIV Prague as an overview of the educational level of students in the selected area and it will assist the efficient work of teachers and educators selected schools in preparation for a future career.
Klíčová slova
Postoje, sekundární vzdělávání, romské etnikum, základní škola, český jazyk, společenské uplatnění
Klíčová slova v angličtině
Attitudes , secondary education , the Roma , elementary school , Czech language , social use
Rozsah průvodní práce
102
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je stanovit odlišnosti v postojích romských žáků vycházejících ze ZŠ k sekundárnímu vzdělávání, dále budou zjišťovány názory rodičů hlásících se k romskému etniku na další vzdělanostní rozvoj jejich dětí. Další výzkum zjišťuje, jak ovládají český jazyk již při vstupu do základní školy. Toto je předpokladem pro další úspěšné vzdělávání.
V praktické části budou popsány výsledky z dotazníkového šetření a z interview romských žáků a jejich rodičů. Budou prezentovat odlišnosti v názorech na vzdělávání a to, zda má rozdílné dosažené vzdělání Romů s ukončenou ZŠ, SŠ, nebo VŠ vliv na další společenské uplatnění jejich dětí.
Výsledky dalšího výzkumu ukážou užití českého jazyka romskými dětmi v domácím a školním prostředí, zejména v prvních letech školní docházky. Tyto informace budou získávány z interview s romskými dětmi mladšího školního věku. Výsledky výzkumného šetření budou zpracovány do grafů a tabulek a doplněny o příslušný komentář. Na základě interpretace výsledků je práce doporučena po dohodě CPIV Praha jako přehled vzdělanostní úrovně žáků ve vybrané lokalitě a dále bude nápomocna k efektivnější práci pedagogů a vychovatelů vybraných škol při přípravě na budoucí povolání.
Anotace v angličtině
Attitudes of the Roma community to their professional education. Attitudes, secondary education,the Roma, elementary school, Czech language and social use.
The aim is to identify differences in the attitudes of Roma pupils coming from primary school to secondary education also will be collected views of parents claiming Roma ethnic group to further the educational development of their children. Further research examining how dominate is Czech language when they will start a primary school. This is the foundation for successful learming .
The practical part describes the results of a questionnaire survey and interviews of the Roma pupils and their parents. They present differences in views on education and whether it has a different level of education of the Roma end of the primary school, secondary school ,college or university affect other social use of their children. The results of further research will show the use of the Czech Roma children at home and school environment , particularly in the early years of schooling.
This information will be obtained from interviews with Roma children of primary school age. The results of the survey will be processed in graphs and tables, and accompanied by appropriate comments. The interpretation of the results of the work recommended by agreement CPIV Prague as an overview of the educational level of students in the selected area and it will assist the efficient work of teachers and educators selected schools in preparation for a future career.
Klíčová slova
Postoje, sekundární vzdělávání, romské etnikum, základní škola, český jazyk, společenské uplatnění
Klíčová slova v angličtině
Attitudes , secondary education , the Roma , elementary school , Czech language , social use
Zásady pro vypracování
Cílem práce je stanovit odlišnosti v postojích romských žáků vycházejících ze ZŠ k sekundárnímu vzdělávání, dále budou zjišťovány názory rodičů hlásících se k romskému etniku na další vzdělanostní rozvoj jejich dětí. Další výzkum zjišťuje, jak ovládají český jazyk již při vstupu do základní školy. Toto je předpokladem pro další úspěšné vzdělávání. V praktické části budou popsány výsledky z dotazníkového šetření a z interview romských žáků a jejich rodičů. Budou prezentovat odlišnosti v názorech na vzdělávání a to, zda má rozdílné dosažené vzdělání Romů s ukončenou ZŠ, SŠ, nebo VŠ vliv na další společenské uplatnění jejich dětí. Výsledky dalšího výzkumu ukáží užití českého jazyka romskými dětmi v domácím a školním prostředí, zejména v prvních letech školní docházky. Tyto informace budou získávány z interview s romskými dětmi mladšího školního věku. Výsledky výzkumného šetření budou zpracovány do grafů a tabulek a doplněny o příslušný komentář. Na základě interpretace výsledků je práce doporučena po dohodě CPIV Praha jako přehled vzdělanostní úrovně žáků ve vybrané lokalitě a dále bude nápomocna k efektivnější práci pedagogů a vychovatelů vybraných škol při přípravě na budoucí povolání.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je stanovit odlišnosti v postojích romských žáků vycházejících ze ZŠ k sekundárnímu vzdělávání, dále budou zjišťovány názory rodičů hlásících se k romskému etniku na další vzdělanostní rozvoj jejich dětí. Další výzkum zjišťuje, jak ovládají český jazyk již při vstupu do základní školy. Toto je předpokladem pro další úspěšné vzdělávání. V praktické části budou popsány výsledky z dotazníkového šetření a z interview romských žáků a jejich rodičů. Budou prezentovat odlišnosti v názorech na vzdělávání a to, zda má rozdílné dosažené vzdělání Romů s ukončenou ZŠ, SŠ, nebo VŠ vliv na další společenské uplatnění jejich dětí. Výsledky dalšího výzkumu ukáží užití českého jazyka romskými dětmi v domácím a školním prostředí, zejména v prvních letech školní docházky. Tyto informace budou získávány z interview s romskými dětmi mladšího školního věku. Výsledky výzkumného šetření budou zpracovány do grafů a tabulek a doplněny o příslušný komentář. Na základě interpretace výsledků je práce doporučena po dohodě CPIV Praha jako přehled vzdělanostní úrovně žáků ve vybrané lokalitě a dále bude nápomocna k efektivnější práci pedagogů a vychovatelů vybraných škol při přípravě na budoucí povolání.
Seznam doporučené literatury
ACTON, T., GALLANT, D., VONDRÁČEK, P.: Romové. 1. české vydání z anglického vydání Romanichal Gypsies. Praha, Svojtka & Co. 2000. ISBN 80-7237-249-1.
BALVÍN, J.: Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. 1. vyd., Praha, Radix spol. s.r.o. 2004. ISBN 80-86031-48-9.
J. A KOLEKTIV: Romové a majorita. Hnutí R, Ústí nad Labem, 1977. ISBN 80-902149-7-5.
FRASER, A.: Cikáni, 1.vyd., Praha, Nakladatelství LN 1998. ISBN 80-7106-212-X.
NEČAS, C.: Romové v České republice včera a dnes. Dotisk 4. doplněného vyd. Olomouc, Univerzita Palackého 2002. ISBN 80-244-0497-4.NEZEL, K., RÝDL,
ŘÍČAN, P.: S Romy žít budeme - jde o to jak. 1. vyd., Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-410-9.
ŠIŠKOVÁ, T. A KOL.: Menšiny a migranti v České republice. 1. vyd., Praha, Portál 2001. ISBN 80-7178-648-9.
BALVÍN, J. A KOLEKTIV: Romové a majorita. Hnutí R, Ústí nad Labem, 1977. ISBN 80-902149-7-5
DAVIDOVÁ, E.: Romano drom - Cesty Romů - 1990. 1. vyd., Olomouc, Univerzita Jana Palackého 1995. ISBN 80-7067-533-8
DAVIDOVÁ, E: Romové a Česká společnost. Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití. [Výzkumná studie] . Praha, Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 3/2001, 92 s. ISBN 80-7106-212-X
JAKOUBEK, M., PODUŠKA, O.: Romské osady v kulturologické perspektivě. 1. vyd., Brno, Doplněk 2003. ISBN 80-7239-140-2
JANDOUREK, J.: Sociologický slovník. 1. vyd., Praha, Portál 2001, počet stran 285. ISBN 80-7178-535-0
Seznam doporučené literatury
ACTON, T., GALLANT, D., VONDRÁČEK, P.: Romové. 1. české vydání z anglického vydání Romanichal Gypsies. Praha, Svojtka & Co. 2000. ISBN 80-7237-249-1.
BALVÍN, J.: Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. 1. vyd., Praha, Radix spol. s.r.o. 2004. ISBN 80-86031-48-9.
J. A KOLEKTIV: Romové a majorita. Hnutí R, Ústí nad Labem, 1977. ISBN 80-902149-7-5.
FRASER, A.: Cikáni, 1.vyd., Praha, Nakladatelství LN 1998. ISBN 80-7106-212-X.
NEČAS, C.: Romové v České republice včera a dnes. Dotisk 4. doplněného vyd. Olomouc, Univerzita Palackého 2002. ISBN 80-244-0497-4.NEZEL, K., RÝDL,
ŘÍČAN, P.: S Romy žít budeme - jde o to jak. 1. vyd., Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-410-9.
ŠIŠKOVÁ, T. A KOL.: Menšiny a migranti v České republice. 1. vyd., Praha, Portál 2001. ISBN 80-7178-648-9.
BALVÍN, J. A KOLEKTIV: Romové a majorita. Hnutí R, Ústí nad Labem, 1977. ISBN 80-902149-7-5
DAVIDOVÁ, E.: Romano drom - Cesty Romů - 1990. 1. vyd., Olomouc, Univerzita Jana Palackého 1995. ISBN 80-7067-533-8
DAVIDOVÁ, E: Romové a Česká společnost. Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití. [Výzkumná studie] . Praha, Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 3/2001, 92 s. ISBN 80-7106-212-X
JAKOUBEK, M., PODUŠKA, O.: Romské osady v kulturologické perspektivě. 1. vyd., Brno, Doplněk 2003. ISBN 80-7239-140-2
JANDOUREK, J.: Sociologický slovník. 1. vyd., Praha, Portál 2001, počet stran 285. ISBN 80-7178-535-0