Cílem bakalářské práce je zjistit rozdíl v přístupu k hudební výchově v běžné mateřské
škole a v mateřské škole při základní umělecké škole. Práce s názvem "Výuka hudební
výchovy v mateřské škole při základní umělecké škole" je rozdělena do dvou částí. V
teoretické části popisujeme vývoj hudební výchovy v průběhu času, současné pojetí
hudební výchovy dle rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a
popisujeme práci Carla Orffa. Dále pohlížíme na hudebnost, hudební schopnosti dítěte
předškolního věku a jeho vývoj. V praktické části jsme se zaměřili na vlastní výzkum, kde
prostřednictvím dotazníků zjišťujeme, jak učitelky vedou hudební výchovu ve svých
třídách. Na závěr vyhodnocuje-me námi zjištěné výsledky. Do přílohy jsme přiložili
dotazník a historii Základní umělecké a mateřské školy Vlachovo Březí a její kritéria pro
přijetí na základní uměleckou školu
Anotace v angličtině
The goal of thesis is to find a difference in approach to music education in regular kinder-garten and kindergarten within musical school. "Music Education of Preschool Age Children Attending School with Music Specialization." is divided into two parts. In theoretical part, we describe the evolution of music education, current conception of music education according to official education program of preschool education (RVP PV), and work of Carl Orff. We also deal with mu-sicality, music skills of preschool age children and its development. In practical part we are concentrating on research, in which we discover, through questionnaires, how teachers lead music education in their classes. In conclusion we evaluate the results. As appendixes we enclosed the above-mentioned questionnaire, history of "Základní umělecká a mateřská škola Vlachovo Březí", and its criteria for acceptance.
Klíčová slova
Předškolní výchova, hudební výchova, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vývoj dítěte, hudební vývoj dítěte, hudební schopnosti
Klíčová slova v angličtině
Pre-school education, musical education, child development, musical development of
child, musical skills.
Rozsah průvodní práce
63 s. (73 332)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit rozdíl v přístupu k hudební výchově v běžné mateřské
škole a v mateřské škole při základní umělecké škole. Práce s názvem "Výuka hudební
výchovy v mateřské škole při základní umělecké škole" je rozdělena do dvou částí. V
teoretické části popisujeme vývoj hudební výchovy v průběhu času, současné pojetí
hudební výchovy dle rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a
popisujeme práci Carla Orffa. Dále pohlížíme na hudebnost, hudební schopnosti dítěte
předškolního věku a jeho vývoj. V praktické části jsme se zaměřili na vlastní výzkum, kde
prostřednictvím dotazníků zjišťujeme, jak učitelky vedou hudební výchovu ve svých
třídách. Na závěr vyhodnocuje-me námi zjištěné výsledky. Do přílohy jsme přiložili
dotazník a historii Základní umělecké a mateřské školy Vlachovo Březí a její kritéria pro
přijetí na základní uměleckou školu
Anotace v angličtině
The goal of thesis is to find a difference in approach to music education in regular kinder-garten and kindergarten within musical school. "Music Education of Preschool Age Children Attending School with Music Specialization." is divided into two parts. In theoretical part, we describe the evolution of music education, current conception of music education according to official education program of preschool education (RVP PV), and work of Carl Orff. We also deal with mu-sicality, music skills of preschool age children and its development. In practical part we are concentrating on research, in which we discover, through questionnaires, how teachers lead music education in their classes. In conclusion we evaluate the results. As appendixes we enclosed the above-mentioned questionnaire, history of "Základní umělecká a mateřská škola Vlachovo Březí", and its criteria for acceptance.
Klíčová slova
Předškolní výchova, hudební výchova, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vývoj dítěte, hudební vývoj dítěte, hudební schopnosti
Klíčová slova v angličtině
Pre-school education, musical education, child development, musical development of
child, musical skills.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury.
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Návrh osnovy, vypracování tezí.
4. Zpracování kapitol teoretické části.
5. Návrh zpracování praktické části.
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu.
7. Odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury.
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Návrh osnovy, vypracování tezí.
4. Zpracování kapitol teoretické části.
5. Návrh zpracování praktické části.
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu.
7. Odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
TICHÁ,Alena.Učíme děti zpívat. Portál,2005, ISBN 978-80-7367-562-2
FRANĚK,Marek.Hudební psychologie.Karolinum,2007,ISBN 8024609652.
TICHÁ,Alena,RAKOVÁ, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Portál,2012, ISBN 978-80-262-0136-6.
HERDEN,Jaroslav, JENČKOVÁ, Eva,KOLÁŘ, Jiří.Hudba pro děti.Praha:Karolinum,1992, ISBN 807066522X.
ZEZULA, Jiří,JANOVSKÁ,Olga.Hudební výchova v mateřské škole.Vyd.2.SPN,1990, ISBN 8004249396.
HOLAS, Milan. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. HAMU Praha 1987
Seznam doporučené literatury
TICHÁ,Alena.Učíme děti zpívat. Portál,2005, ISBN 978-80-7367-562-2
FRANĚK,Marek.Hudební psychologie.Karolinum,2007,ISBN 8024609652.
TICHÁ,Alena,RAKOVÁ, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Portál,2012, ISBN 978-80-262-0136-6.
HERDEN,Jaroslav, JENČKOVÁ, Eva,KOLÁŘ, Jiří.Hudba pro děti.Praha:Karolinum,1992, ISBN 807066522X.
ZEZULA, Jiří,JANOVSKÁ,Olga.Hudební výchova v mateřské škole.Vyd.2.SPN,1990, ISBN 8004249396.
HOLAS, Milan. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. HAMU Praha 1987