Cílem této bakalářské práce je seznámit se s grafickými metodami a to i méně známými, jakou je frotáž v dětském výtvarném projevu. Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části a to část praktickou a část teoretickou. V teoretické části je podrobněji popsán dětský výtvarný projev včetně typologie, dále přiblíženy hlavní grafické techniky včetně technik, které byly použity v praktické části této práce. Tématem je Frotáž v dětském výtvarném projevu, proto jsou uvedeni i autoři, kteří se ve své umělecké tvorbě touto technikou zabývají nebo zabývali. V praktické části bylo cílem děti naučit rozvíjet svou fantazii, tvořivost, vnímání barev, naučit se vnímat svět kolem sebe a materiály, jejich textury a spojitosti. Dále z těchto materiálů sestavovat různé kompozice, ty poté přetírat na velký formát a dát tak vzniknout frotážím, které jsou skutečným dětským výtvarným projevem.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor theses is to introduce the graphical methods, even the less known such as frottage in the children's art expression. The thesis consists of a practical and theoretical part. The theoretical part describes children's art in more details, including a typology. There are explained the main graphical techniques, including techniques, that were used in the practical part. The theme is Frottage in the children's artistic expression, therefore are mentioned authors, who have been working with this technique in their artistic work. In the practical part it was a purpose to teach children how to develop their imagination, creativity and colour perception, then how to perceive the world around them and also materials, their texture and continuity. Furthermore to create out of these materials a variety of compositions, then to paint them over on the large format and to give rise to frottage, that is the children's true creative expression.
Cílem této bakalářské práce je seznámit se s grafickými metodami a to i méně známými, jakou je frotáž v dětském výtvarném projevu. Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části a to část praktickou a část teoretickou. V teoretické části je podrobněji popsán dětský výtvarný projev včetně typologie, dále přiblíženy hlavní grafické techniky včetně technik, které byly použity v praktické části této práce. Tématem je Frotáž v dětském výtvarném projevu, proto jsou uvedeni i autoři, kteří se ve své umělecké tvorbě touto technikou zabývají nebo zabývali. V praktické části bylo cílem děti naučit rozvíjet svou fantazii, tvořivost, vnímání barev, naučit se vnímat svět kolem sebe a materiály, jejich textury a spojitosti. Dále z těchto materiálů sestavovat různé kompozice, ty poté přetírat na velký formát a dát tak vzniknout frotážím, které jsou skutečným dětským výtvarným projevem.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor theses is to introduce the graphical methods, even the less known such as frottage in the children's art expression. The thesis consists of a practical and theoretical part. The theoretical part describes children's art in more details, including a typology. There are explained the main graphical techniques, including techniques, that were used in the practical part. The theme is Frottage in the children's artistic expression, therefore are mentioned authors, who have been working with this technique in their artistic work. In the practical part it was a purpose to teach children how to develop their imagination, creativity and colour perception, then how to perceive the world around them and also materials, their texture and continuity. Furthermore to create out of these materials a variety of compositions, then to paint them over on the large format and to give rise to frottage, that is the children's true creative expression.
1. prostudování odborné literatury
2. vypracování teoretických východisek pro výtvarné činnosti
3. příprava a realizace výtvarných činností s dětmi předškolního a mladšího
školního věku
4. Pedagogická reflexe
5. Závěr, vize navazujících výtvarných činností
Zásady pro vypracování
1. prostudování odborné literatury
2. vypracování teoretických východisek pro výtvarné činnosti
3. příprava a realizace výtvarných činností s dětmi předškolního a mladšího
školního věku
4. Pedagogická reflexe
5. Závěr, vize navazujících výtvarných činností
Seznam doporučené literatury
KREJČA, A. Techniky grafického umění. Praha: Aventinum, 1991.
KRAČMAR, A., LINAJ E. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: mino, 2002.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996.
Seznam doporučené literatury
KREJČA, A. Techniky grafického umění. Praha: Aventinum, 1991.
KRAČMAR, A., LINAJ E. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: mino, 2002.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996.