Životní cyklus mobilních telefonů nezačíná koupí vlastního přístroje. Předchází tomu dlouhá cesta zahrnující mj. získávání potřebných materiálů, jejich následný převoz a samotnou výrobu těchto přístrojů. V této fázi jsou vedeny diskuze ohledně vlivu na zdra-ví člověka. Po samotném používání spotřebiteli následuje recyklace, či vývoz jako elektro-nický odpad. Cílem práce je zjistit, jaký postoj k uváděné problematice mají studenti gym-názia a zda a do jaké míry je možné v závislosti na kritickém čtení předložených textů jejich postoje utvářet, resp. měnit. V první části práce jsou definovány základní pojmy. Druhou, tedy výzkumnou část, tvoří tzv. smíšený výzkum, který kombinuje jak kvantitativní, tak kvalitativní šetření formou dotazníkového šetření a práce v ohniskových skupinách. V závěrečné fázi jsou výsledky výzkumu graficky znázorněny a okomentovány.
Anotace v angličtině
The life cycle of mobile phones does not start by the purchase of the device itself. There is a long preceding process that involves inquiry of new materials, their transport, and their production. This is a very disputable phase that deals with the impact on human's health. After the customer uses the device, the recycling or export of electronic waste follows. The aim of this work is to elicit the high school students' attitudes to this matter, and figure out to which extent their attitudes may be formed or changed once they are exposed to critical reading. The first part of the work discusses the basic terms and their definitions. The sec-ond part covers research that combines both quantitative and qualitative investigation in the form of questionnaires and group work. The final part offers the research results that are graphically presented and commented on.
Klíčová slova
mobilní telefony, postoje, environmentální vzdělávání, kritické čtení, dotazníkové šetření, metoda ohniskových skupin
Klíčová slova v angličtině
mobile phones, attitudes, environmental education, critical reading, questionnaire, focus groups
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Životní cyklus mobilních telefonů nezačíná koupí vlastního přístroje. Předchází tomu dlouhá cesta zahrnující mj. získávání potřebných materiálů, jejich následný převoz a samotnou výrobu těchto přístrojů. V této fázi jsou vedeny diskuze ohledně vlivu na zdra-ví člověka. Po samotném používání spotřebiteli následuje recyklace, či vývoz jako elektro-nický odpad. Cílem práce je zjistit, jaký postoj k uváděné problematice mají studenti gym-názia a zda a do jaké míry je možné v závislosti na kritickém čtení předložených textů jejich postoje utvářet, resp. měnit. V první části práce jsou definovány základní pojmy. Druhou, tedy výzkumnou část, tvoří tzv. smíšený výzkum, který kombinuje jak kvantitativní, tak kvalitativní šetření formou dotazníkového šetření a práce v ohniskových skupinách. V závěrečné fázi jsou výsledky výzkumu graficky znázorněny a okomentovány.
Anotace v angličtině
The life cycle of mobile phones does not start by the purchase of the device itself. There is a long preceding process that involves inquiry of new materials, their transport, and their production. This is a very disputable phase that deals with the impact on human's health. After the customer uses the device, the recycling or export of electronic waste follows. The aim of this work is to elicit the high school students' attitudes to this matter, and figure out to which extent their attitudes may be formed or changed once they are exposed to critical reading. The first part of the work discusses the basic terms and their definitions. The sec-ond part covers research that combines both quantitative and qualitative investigation in the form of questionnaires and group work. The final part offers the research results that are graphically presented and commented on.
Klíčová slova
mobilní telefony, postoje, environmentální vzdělávání, kritické čtení, dotazníkové šetření, metoda ohniskových skupin
Klíčová slova v angličtině
mobile phones, attitudes, environmental education, critical reading, questionnaire, focus groups
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na práci bakalářskou (Geografické a environmentální dopady používání mobilních telefonů). Jejím úkolem je ukázat možné využití dané tematiky pomocí připravených materiálů ve výuce.
Bude koncipována formou rešerše a výzkumu. Jako evaluační nástroj budou využity metody dotazníkového šetření a ohniskových skupin.
Struktura práce:
1) úvod
2) literatura a metodika
3) shrnutí poznatků o negativním vlivu mobilních telefonů na krajinu a člověka, či vzniku e-odpadu
4) kritické čtení
5) utváření postojů
6) dotazníkové šetření a metoda ohniskových skupin
7) vyhodnocení výzkumu
8) diskuze
9) závěr.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na práci bakalářskou (Geografické a environmentální dopady používání mobilních telefonů). Jejím úkolem je ukázat možné využití dané tematiky pomocí připravených materiálů ve výuce.
Bude koncipována formou rešerše a výzkumu. Jako evaluační nástroj budou využity metody dotazníkového šetření a ohniskových skupin.
Struktura práce:
1) úvod
2) literatura a metodika
3) shrnutí poznatků o negativním vlivu mobilních telefonů na krajinu a člověka, či vzniku e-odpadu
4) kritické čtení
5) utváření postojů
6) dotazníkové šetření a metoda ohniskových skupin
7) vyhodnocení výzkumu
8) diskuze
9) závěr.
Seznam doporučené literatury
1. DISMAN, M. (2002): Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Pra-ha: Karolinum. 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
2. E-WASTE [online]. URL: http://ewasteguide.info/ (cit. 5. 5. 2013).
3. GAVORA, P. (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
4. Global witness [online]. URL: http://www.globalwitness.org/news-and-reports (cit. 5. 5. 2013).
5. HAYESOVÁ N. (2011): Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál. 166 s. ISBN 978-80-7367-909-5.
6. HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha.
7. CHAN, J., HAAN, E. ET AL. (2008): Silenced to deliver. Mobile phone manufacturing in China and the Philippines. [online]. [S.l.]: SOMO and SwedWatch. 75 s. ISBN 978-90-71284-27-4. (cit. 5. 5. 2013). Dostupné z: .
8. CHERRY, K. (2014): How Attitudes Form, Change and Shape Our Behavior. [online]. (cit. 5. 5. 2013). Dostupné z: .
9. CHRÁSKA, M. (2007): Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
10. MAKE IT FAIR [online]. URL: http://makeitfair.org/en (cit. 5. 5. 2013).
11. MORGAN, D. L. (2001): Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. 99 s. ISBN 80-85834-77-4.
12. SCIENCEDAILY (2010): E-Waste: Crude Recycling Methods Used in Developing Countries Contaminate Air, Water and Soil, Researchers Say. Dostupné z: http:// www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100322073534.htm (cit. 5. 5. 2013).
13. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2007): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
Seznam doporučené literatury
1. DISMAN, M. (2002): Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Pra-ha: Karolinum. 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
2. E-WASTE [online]. URL: http://ewasteguide.info/ (cit. 5. 5. 2013).
3. GAVORA, P. (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
4. Global witness [online]. URL: http://www.globalwitness.org/news-and-reports (cit. 5. 5. 2013).
5. HAYESOVÁ N. (2011): Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál. 166 s. ISBN 978-80-7367-909-5.
6. HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha.
7. CHAN, J., HAAN, E. ET AL. (2008): Silenced to deliver. Mobile phone manufacturing in China and the Philippines. [online]. [S.l.]: SOMO and SwedWatch. 75 s. ISBN 978-90-71284-27-4. (cit. 5. 5. 2013). Dostupné z: .
8. CHERRY, K. (2014): How Attitudes Form, Change and Shape Our Behavior. [online]. (cit. 5. 5. 2013). Dostupné z: .
9. CHRÁSKA, M. (2007): Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
10. MAKE IT FAIR [online]. URL: http://makeitfair.org/en (cit. 5. 5. 2013).
11. MORGAN, D. L. (2001): Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. 99 s. ISBN 80-85834-77-4.
12. SCIENCEDAILY (2010): E-Waste: Crude Recycling Methods Used in Developing Countries Contaminate Air, Water and Soil, Researchers Say. Dostupné z: http:// www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100322073534.htm (cit. 5. 5. 2013).
13. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2007): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.