Diplomová práce se zabývá makroregionálním rozdělením světa. Jejím hlavním cílem je na základě dotazníkového šetření zjistit, jak se na členění současného světa dívají studenti různých věkových skupin a míst studia. Výsledky jsou zpracovány v podobě grafů a průměrných mentálních map. Práce mimo to poukazuje na různé podoby současné mapy světa, zabývá se problematikou pojmu region a poukazuje na konkrétní členění světa různých autorů v odborné literatuře a vybraných mezinárodních organizací a agentur. V diplomové práci jsou dále analyzovány středoškolské učebnice geografie,
a to z hlediska podílu počtu stran věnovaných jednotlivým makroregionům. Práce zahrnuje také kapitoly o problematice mentálních map a vzdělávacím systému v Česku a ve Slovinsku s ohledem na vyučovací předmět geografie/zeměpis.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on macroregional division of the world. Its main objective is based on the survey to find out, how students of different ages and different places of study look at the division of the contemporary world. Results are presented in graphs and average mental maps. The thesis includes various forms of maps of the world then it deals with problems of the region and it refers to division of the world by the view of different authors in the literature and international organizations and agencies. In thesis textbooks of Geography for high schools are analyzed in terms of the proportion of pages, which are devoted to individual macroregions. The thesis also includes chapters about mental maps and the educational system in the Czech Republic and Slovenia with regard to the school subject Geography.
Klíčová slova
Makroregion, regionalizace, rozdělení světa, mentální mapa, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Macroregion, regionalization, division of the world, mental maps, survey questionnaire
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá makroregionálním rozdělením světa. Jejím hlavním cílem je na základě dotazníkového šetření zjistit, jak se na členění současného světa dívají studenti různých věkových skupin a míst studia. Výsledky jsou zpracovány v podobě grafů a průměrných mentálních map. Práce mimo to poukazuje na různé podoby současné mapy světa, zabývá se problematikou pojmu region a poukazuje na konkrétní členění světa různých autorů v odborné literatuře a vybraných mezinárodních organizací a agentur. V diplomové práci jsou dále analyzovány středoškolské učebnice geografie,
a to z hlediska podílu počtu stran věnovaných jednotlivým makroregionům. Práce zahrnuje také kapitoly o problematice mentálních map a vzdělávacím systému v Česku a ve Slovinsku s ohledem na vyučovací předmět geografie/zeměpis.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on macroregional division of the world. Its main objective is based on the survey to find out, how students of different ages and different places of study look at the division of the contemporary world. Results are presented in graphs and average mental maps. The thesis includes various forms of maps of the world then it deals with problems of the region and it refers to division of the world by the view of different authors in the literature and international organizations and agencies. In thesis textbooks of Geography for high schools are analyzed in terms of the proportion of pages, which are devoted to individual macroregions. The thesis also includes chapters about mental maps and the educational system in the Czech Republic and Slovenia with regard to the school subject Geography.
Klíčová slova
Makroregion, regionalizace, rozdělení světa, mentální mapa, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Macroregion, regionalization, division of the world, mental maps, survey questionnaire
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je psána na téma Makroregiony světa pohledem různých věkových skupin studentů Česka a Slovinska. Práce vychází z rozdělení světa na makroregiony dle odborné literatury, mezinárodních organizací a školních učebnic. Dále se zaměřuje na porovnání vzdělávacího systému s ohledem na geografii ve sledovaných zemích. Stěžejním bodem diplomové práce je dotazníkové šetření zaměřené na vnímání českých a a slovinských studentů členění světa na jednotlivé makroregiony. Cílem práce je postihnout geografickou percepci makroregionální diferenciace světa pohledem různých věkových skupin studentů ve vybraných zemích.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je psána na téma Makroregiony světa pohledem různých věkových skupin studentů Česka a Slovinska. Práce vychází z rozdělení světa na makroregiony dle odborné literatury, mezinárodních organizací a školních učebnic. Dále se zaměřuje na porovnání vzdělávacího systému s ohledem na geografii ve sledovaných zemích. Stěžejním bodem diplomové práce je dotazníkové šetření zaměřené na vnímání českých a a slovinských studentů členění světa na jednotlivé makroregiony. Cílem práce je postihnout geografickou percepci makroregionální diferenciace světa pohledem různých věkových skupin studentů ve vybraných zemích.
Seznam doporučené literatury
ANDĚL, J. 1996. Sociogeografická regionalizace. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP. 85 s. ISBN 80-7044-112-7.
BIČÍK, I. 2005. Regionální zeměpis světadílů. Praha: Česká geografická společnost. 140 s. ISBN 80-86034-43-7.
BAŠOVSKÝ, O., LAUKO, V. 1990. Úvod do regionálnej geografie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 118 s. ISBN 80-08-00278-6.
SIWEK, T. 2011. Percepce geografického prostoru. Praha: Česká geografická společnost. 164 s. ISBN 978-80-904521-7-6.
Cole, J. 1996. Geography of the World´s Major Regions. Londýn: Routledge. 474 s. ISBN 0-415-11742-9. Dostupné z: .
WTO. 2014. International trade statistics. [online]. [cit. 2015-04-24]. Dostupné z: .
HUNTINGTON, S. 2001. Střet civilizací. Přel. L. Nagy. Praha: Rybka Publishers. 447 s. ISBN 80-86182-49-5.
GABRŠČEK, S. 2003. Evalvacija uvajanja strokovnih gimnazij [online]. Ljubljana: CPZ International, center za promocijo znanja d.o.o. 177 s. Dostupné z: .
Seznam doporučené literatury
ANDĚL, J. 1996. Sociogeografická regionalizace. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP. 85 s. ISBN 80-7044-112-7.
BIČÍK, I. 2005. Regionální zeměpis světadílů. Praha: Česká geografická společnost. 140 s. ISBN 80-86034-43-7.
BAŠOVSKÝ, O., LAUKO, V. 1990. Úvod do regionálnej geografie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 118 s. ISBN 80-08-00278-6.
SIWEK, T. 2011. Percepce geografického prostoru. Praha: Česká geografická společnost. 164 s. ISBN 978-80-904521-7-6.
Cole, J. 1996. Geography of the World´s Major Regions. Londýn: Routledge. 474 s. ISBN 0-415-11742-9. Dostupné z: .
WTO. 2014. International trade statistics. [online]. [cit. 2015-04-24]. Dostupné z: .
HUNTINGTON, S. 2001. Střet civilizací. Přel. L. Nagy. Praha: Rybka Publishers. 447 s. ISBN 80-86182-49-5.
GABRŠČEK, S. 2003. Evalvacija uvajanja strokovnih gimnazij [online]. Ljubljana: CPZ International, center za promocijo znanja d.o.o. 177 s. Dostupné z: .