Bakalářská práce se zaobírá problematikou chráněného bydlení a osobní asistence pro uživatele s mentálním handicapem při integraci do běžných společenských podmínek. Hlavním problémem, kterému se práce věnuje, je možnost osamostatňování a integrace. Každý uživatel, díky svým osobním vlastnostem má nějaké potřeby a tomu je zapotřebí přizpůsobit způsoby služby.
V teoretické části je nastíněna problematika integrace mentálně postižených lidí do společnosti prostřednictvím sociální služby chráněné bydlení. V praktické části jsou uvedeny případové studie pěti uživatelek a sledována pomocí individuálních plánů a jejich plnění efektivita služby chráněné bydlení. Program transformace sociální služby pro mentálně postižené osoby má totiž za cíl prevenci jejich sociálního vyloučení a zlepšování kvality služeb.
Anotace v angličtině
This bachelor´s work is focused on the problems of protected housing and personal assistance for people with mental disabilities (mentally retarded) and their integration into society. The main point is gaining of independence and their integration.
Each person has his/her own needs and it is necessary to adapt the proper service for him/her.
The theoretical part is focused on the integration problem of mentally retarded people through the protected housing service.
The practical part consits of five examples of women, who are a part of protected housing, the individual view on the problem and the efficiency of the service.
The target of this social service is to prevent their social exclusion and improving the quality of provided service.
Klíčová slova
chráněné bydlení, integrace, mentální retardace, sociální práce, ucelená rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
protected housing, integration, mental retardation, social work, comprehensive rehabilitation
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaobírá problematikou chráněného bydlení a osobní asistence pro uživatele s mentálním handicapem při integraci do běžných společenských podmínek. Hlavním problémem, kterému se práce věnuje, je možnost osamostatňování a integrace. Každý uživatel, díky svým osobním vlastnostem má nějaké potřeby a tomu je zapotřebí přizpůsobit způsoby služby.
V teoretické části je nastíněna problematika integrace mentálně postižených lidí do společnosti prostřednictvím sociální služby chráněné bydlení. V praktické části jsou uvedeny případové studie pěti uživatelek a sledována pomocí individuálních plánů a jejich plnění efektivita služby chráněné bydlení. Program transformace sociální služby pro mentálně postižené osoby má totiž za cíl prevenci jejich sociálního vyloučení a zlepšování kvality služeb.
Anotace v angličtině
This bachelor´s work is focused on the problems of protected housing and personal assistance for people with mental disabilities (mentally retarded) and their integration into society. The main point is gaining of independence and their integration.
Each person has his/her own needs and it is necessary to adapt the proper service for him/her.
The theoretical part is focused on the integration problem of mentally retarded people through the protected housing service.
The practical part consits of five examples of women, who are a part of protected housing, the individual view on the problem and the efficiency of the service.
The target of this social service is to prevent their social exclusion and improving the quality of provided service.
Klíčová slova
chráněné bydlení, integrace, mentální retardace, sociální práce, ucelená rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
protected housing, integration, mental retardation, social work, comprehensive rehabilitation
Zásady pro vypracování
1) teoretická část-seznámení s problematikou mentálního postižení a související sociální práce
2) praktická část-příprava výzkumu: stanovení výzkumného problému a cíle
volba výzkumných otázek
návrhy vhodných výzkumných metod a návrhy výzkumných nástrojů
3) provedení kvalitativního výzkumu u vybraných respondentů, popis možností a omezení integrace mentálně postižených respondentů do společnosti a vliv integrace na kvalitu jejich života
4) analýza a vyhodnocení výsledků
5) formulace výsledků, závěrů a doporučení
Zásady pro vypracování
1) teoretická část-seznámení s problematikou mentálního postižení a související sociální práce
2) praktická část-příprava výzkumu: stanovení výzkumného problému a cíle
volba výzkumných otázek
návrhy vhodných výzkumných metod a návrhy výzkumných nástrojů
3) provedení kvalitativního výzkumu u vybraných respondentů, popis možností a omezení integrace mentálně postižených respondentů do společnosti a vliv integrace na kvalitu jejich života
4) analýza a vyhodnocení výsledků
5) formulace výsledků, závěrů a doporučení
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KVAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: PF, 2000. ISBN 80-7067-669-8.
MATOUŠEK, O. et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŘÍČAN, P. et al. Dětská klinická psychologie. Praha:Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KVAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: PF, 2000. ISBN 80-7067-669-8.
MATOUŠEK, O. et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŘÍČAN, P. et al. Dětská klinická psychologie. Praha:Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.