Diplomová práce si klade za cíl analyzovat šestnáct učebnic dějepisu pro devátý ročník základních škol. Měrnými nástroji se stala metoda obsahové analýzy, metoda vnitřních a vnějších faktorů učebnice a metoda měření didaktické vybavenosti učebnic. Obsahy učebnic byly analyzovány vzhledem k jejich vztahu k tématu dějin československého sportu dvacátého století. Výsledkem obsahové analýzy byl výčet nejčastěji zmíněných historických pojmů, dat a sportovních osobností. Na základě měření didaktické vybavenosti byla vybrána jedna z učebnic, do které byl implementován návrh na vlastní učební text, zabývající se dějinami československého sportu od roku 1918 do roku 1989.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyze sixteen history textbooks for the ninth year of primary schools. The methods of content analysis, the method of internal and external factors of the textbook and the method of measuring didactic equipment of textbooks have become specific instruments. The textbooks were analyzed in relation to their relation to the history of Czechoslovak sport in the twentieth century. The result of the content analysis was a list of the most frequently mentioned historical concepts, data and sports personalities. On the basis of measurement of didactic equipment, one of the textbooks was selected.
Klíčová slova
Didaktika , Dějiny sportu, Dvacáté století, Výuka dějepisu, Základní školy, Analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
Didactis, History of sport, Twentieth century, Teaching history, Secondary school, Textbook analysis
Rozsah průvodní práce
102 s. (173 478 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat šestnáct učebnic dějepisu pro devátý ročník základních škol. Měrnými nástroji se stala metoda obsahové analýzy, metoda vnitřních a vnějších faktorů učebnice a metoda měření didaktické vybavenosti učebnic. Obsahy učebnic byly analyzovány vzhledem k jejich vztahu k tématu dějin československého sportu dvacátého století. Výsledkem obsahové analýzy byl výčet nejčastěji zmíněných historických pojmů, dat a sportovních osobností. Na základě měření didaktické vybavenosti byla vybrána jedna z učebnic, do které byl implementován návrh na vlastní učební text, zabývající se dějinami československého sportu od roku 1918 do roku 1989.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyze sixteen history textbooks for the ninth year of primary schools. The methods of content analysis, the method of internal and external factors of the textbook and the method of measuring didactic equipment of textbooks have become specific instruments. The textbooks were analyzed in relation to their relation to the history of Czechoslovak sport in the twentieth century. The result of the content analysis was a list of the most frequently mentioned historical concepts, data and sports personalities. On the basis of measurement of didactic equipment, one of the textbooks was selected.
Klíčová slova
Didaktika , Dějiny sportu, Dvacáté století, Výuka dějepisu, Základní školy, Analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
Didactis, History of sport, Twentieth century, Teaching history, Secondary school, Textbook analysis
Zásady pro vypracování
Anotace:
Hlavním tématem diplomové práce jsou vybrané kapitoly z dějin sportu dvacátého století a jejich užití v učebnicích a výuce dějepisu. Prvotním cílem práce je didaktický rozbor vybraných učebnic dějepisu s ohledem na sportovní tematiku a jejich porovnání. Ke zkoumání učebnic si vyberu pět učebnic pro základní školy a zaměřím se především na jejich obsah, vnější a vnitřní stránku a na jejich didaktické vlastnosti na základě moderních analýz učebních textů (Maňák-Knecht a Průcha). Ústředním tématem práce je popsání dějin sportu v období první republiky, v období Protektorátu Čechy a Morava a v komunistickém Československu. V jednotlivých časových úsecích bude popsán sport nejen na obecné úrovni, ale z každého období budou vybrány konkrétní příklady (za první republiky popsání činnosti tělovýchovných organizací, v období okupace sport v ghettu Terezín a v komunistickém Československu politické procesy s hokejisty a ikona Emila Zátopka). Praktickým výstupem diplomové práce bude zařazení jednotlivých kapitol sportu do výuky dějepisu s návrhem jednotlivých vyučovacích hodin, výukových materiálů a pracovních listů.
Osnova:
1. Učebnice a její definice, vlastnosti, struktura a funkce
2. Učebnice dějepisu a jejich rozbor (kdo je jejich autorem, kdy byly vydány, jejich vnější a vnitřní rozbor - vzhled a vizuální barvy, spisovnost, použití slov, časový sled, využití obrazových komponentů apod.)
3. Obecné popsání dějin sportu v období první republiky, za Protektorátu Čechy a Morava a v komunistickém Československu
4. Vybrané kapitoly z dějin sportu v jednotlivých obdobích (ikona Emila Zátopka, olympijské hry, politické procesy s hokejisty, tělovýchovné organizace, sport v ghettu Terezín a další)
5. Příprava jednotlivých vyučovacích hodin s vybranými tématy z dějin sportu (ukázka obrazových materiálů, představení dokumentárních filmů, příprava pracovních listů)
6. Shrnutí a závěr
Časový harmonogram:
1. Shromáždění a studium odborné didaktické literatury (červenec až srpen 2013)
2. Výběr, studium a porovnání pěti konkrétních učebnic pro základní školy, napsání teoretické části o učebnicích, jejich vlastnostech, funkcích a strukturách (září 2013)
3. Shromáždění a studium literatury k dějinám sportu (říjen 2013)
4. Obecné popsání dějin sportu v období první republiky, v době Protektorátu Čechy a Morava a v komunistickém Československu (listopad až prosinec 2013)
5. Vybrání jednotlivých příkladů z dějin sportu ke každému popsanému historickému období: například tělovýchovné organizace, politické procesy s hokejisty, ikona Emila Zátopka a další (leden 2014)
6. Příprava jednotlivých vyučovacích hodin pro vybrané konkrétní příklady, vytvoření výukových materiálů, příprava dokumentárních a obrazových materiálů (únor až březen 2014)
7. Shrnutí a závěr (březen až duben 2014)
Zásady pro vypracování
Anotace:
Hlavním tématem diplomové práce jsou vybrané kapitoly z dějin sportu dvacátého století a jejich užití v učebnicích a výuce dějepisu. Prvotním cílem práce je didaktický rozbor vybraných učebnic dějepisu s ohledem na sportovní tematiku a jejich porovnání. Ke zkoumání učebnic si vyberu pět učebnic pro základní školy a zaměřím se především na jejich obsah, vnější a vnitřní stránku a na jejich didaktické vlastnosti na základě moderních analýz učebních textů (Maňák-Knecht a Průcha). Ústředním tématem práce je popsání dějin sportu v období první republiky, v období Protektorátu Čechy a Morava a v komunistickém Československu. V jednotlivých časových úsecích bude popsán sport nejen na obecné úrovni, ale z každého období budou vybrány konkrétní příklady (za první republiky popsání činnosti tělovýchovných organizací, v období okupace sport v ghettu Terezín a v komunistickém Československu politické procesy s hokejisty a ikona Emila Zátopka). Praktickým výstupem diplomové práce bude zařazení jednotlivých kapitol sportu do výuky dějepisu s návrhem jednotlivých vyučovacích hodin, výukových materiálů a pracovních listů.
Osnova:
1. Učebnice a její definice, vlastnosti, struktura a funkce
2. Učebnice dějepisu a jejich rozbor (kdo je jejich autorem, kdy byly vydány, jejich vnější a vnitřní rozbor - vzhled a vizuální barvy, spisovnost, použití slov, časový sled, využití obrazových komponentů apod.)
3. Obecné popsání dějin sportu v období první republiky, za Protektorátu Čechy a Morava a v komunistickém Československu
4. Vybrané kapitoly z dějin sportu v jednotlivých obdobích (ikona Emila Zátopka, olympijské hry, politické procesy s hokejisty, tělovýchovné organizace, sport v ghettu Terezín a další)
5. Příprava jednotlivých vyučovacích hodin s vybranými tématy z dějin sportu (ukázka obrazových materiálů, představení dokumentárních filmů, příprava pracovních listů)
6. Shrnutí a závěr
Časový harmonogram:
1. Shromáždění a studium odborné didaktické literatury (červenec až srpen 2013)
2. Výběr, studium a porovnání pěti konkrétních učebnic pro základní školy, napsání teoretické části o učebnicích, jejich vlastnostech, funkcích a strukturách (září 2013)
3. Shromáždění a studium literatury k dějinám sportu (říjen 2013)
4. Obecné popsání dějin sportu v období první republiky, v době Protektorátu Čechy a Morava a v komunistickém Československu (listopad až prosinec 2013)
5. Vybrání jednotlivých příkladů z dějin sportu ke každému popsanému historickému období: například tělovýchovné organizace, politické procesy s hokejisty, ikona Emila Zátopka a další (leden 2014)
6. Příprava jednotlivých vyučovacích hodin pro vybrané konkrétní příklady, vytvoření výukových materiálů, příprava dokumentárních a obrazových materiálů (únor až březen 2014)
7. Shrnutí a závěr (březen až duben 2014)
Seznam doporučené literatury
Didaktika dějepisu:
BENEŠ, Z. - GRACOVÁ, B. - PRŮCHA, J. Sondy a analýzy: učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Praha 2008. ČAPEK, V. - GRACOVÁ, B. - JÍLEK, T. - VÝCHODSKÁ, H. Úvod do studia didaktiky dějepisu. Plzeň 2005. ČAPEK, V. Jak učit dějepisu moderně. Praha 1992. HUDECOVÁ, D. - LABISCHOVÁ, D. Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. Praha 2009. JÍLEK, T. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I, II, III. Plzeň 1994, 1996, 1998. LABISCHOVÁ, D. Didaktická média ve výuce dějepisu. Ostrava 2008. LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc 2010. MAŇÁK, J. - KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno 2007. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha 1997. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno 1998. STRADLING, R. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha 2003. STRADLING, R. Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha 2004.
Literatura k dějinám sportu:
BOSÁK, E. a kol. Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha 1969, 1970, 1973. BUREŠ, P. - PLICHTA, J. Sport a tělesná kultura v čs. republice a cizině. Praha 1931. CÍLEK, R. Vítězové bez vavřínů. Praha 1975. DUŠEK, R. Sport a jak to bylo. Praha 2009. HALA, K. Encyklopedie tělesné výchovy. Praha 1946. HANOUSEK, I. - LACINA, J. Naši slavní sportovci. Praha 1987. HOŘEC, J. Zlato, stříbro, bronz. Praha 1969. HRUBÝ, P. Nepomíjivý třpyt hvězd. Česko 2009. JANOUŠEK, J. Tělovýchova a sport v českých zemích v letech 1939 - 1941. In: Tělovýchovné hnutí v padesátiletém vývoji Československa. Praha 1968, 144 - 160. KÖSSL, J. - KRATKÝ, F. - MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. Praha 1986. KREUZ, F. Se lvíčkem na prsou. Praha 1982. OLIVOVÁ, V. Lidé a hry. Historická geneze sportu. Praha 1979. REITMAYER, L. Dějiny školní tělesné výchovy v českých zemích. Praha 1972. STEINER, F. Fotbal pod žlutou hvězdou: neznámá kapitola hry, která se stala před smrtí. Praha 2009. ŠUPICH, Z. Zátopek a ti druzí: galerie čs. olympijských vítězů. Praha 1986.
Seznam doporučené literatury
Didaktika dějepisu:
BENEŠ, Z. - GRACOVÁ, B. - PRŮCHA, J. Sondy a analýzy: učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Praha 2008. ČAPEK, V. - GRACOVÁ, B. - JÍLEK, T. - VÝCHODSKÁ, H. Úvod do studia didaktiky dějepisu. Plzeň 2005. ČAPEK, V. Jak učit dějepisu moderně. Praha 1992. HUDECOVÁ, D. - LABISCHOVÁ, D. Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. Praha 2009. JÍLEK, T. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I, II, III. Plzeň 1994, 1996, 1998. LABISCHOVÁ, D. Didaktická média ve výuce dějepisu. Ostrava 2008. LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc 2010. MAŇÁK, J. - KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno 2007. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha 1997. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno 1998. STRADLING, R. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha 2003. STRADLING, R. Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha 2004.
Literatura k dějinám sportu:
BOSÁK, E. a kol. Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha 1969, 1970, 1973. BUREŠ, P. - PLICHTA, J. Sport a tělesná kultura v čs. republice a cizině. Praha 1931. CÍLEK, R. Vítězové bez vavřínů. Praha 1975. DUŠEK, R. Sport a jak to bylo. Praha 2009. HALA, K. Encyklopedie tělesné výchovy. Praha 1946. HANOUSEK, I. - LACINA, J. Naši slavní sportovci. Praha 1987. HOŘEC, J. Zlato, stříbro, bronz. Praha 1969. HRUBÝ, P. Nepomíjivý třpyt hvězd. Česko 2009. JANOUŠEK, J. Tělovýchova a sport v českých zemích v letech 1939 - 1941. In: Tělovýchovné hnutí v padesátiletém vývoji Československa. Praha 1968, 144 - 160. KÖSSL, J. - KRATKÝ, F. - MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. Praha 1986. KREUZ, F. Se lvíčkem na prsou. Praha 1982. OLIVOVÁ, V. Lidé a hry. Historická geneze sportu. Praha 1979. REITMAYER, L. Dějiny školní tělesné výchovy v českých zemích. Praha 1972. STEINER, F. Fotbal pod žlutou hvězdou: neznámá kapitola hry, která se stala před smrtí. Praha 2009. ŠUPICH, Z. Zátopek a ti druzí: galerie čs. olympijských vítězů. Praha 1986.