Bakalářská práce se zabývá mezilidskou komunikací, jejími jednotlivými definicemi a druhy, konkrétněji pak komunikací dětí předškolního věku a ontogenetickým vývojem řeči. Dále se soustřeďuje na pojetí komunikativních dovedností v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Nemalá část teoretické části je také věnována dramatické výchově, jejím metodám a využití v prostředí mateřských škol.
Cílem práce je na základě pozorování vytvořit nabídku činností, jež by napomáhaly rozvoji komunikativních dovedností předškolních dětí. Praktická část práce tedy nabízí soubor mnoha druhů činností, v nichž jsou využity nejrůznější metody dramatické výchovy. Všechny činnosti pojí společné téma pohádka. U každého souboru stejného typu činností jsou stanoveny společné dílčí cíle. V samotném závěru práce se nachází scénář k pohádce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the interpersonal communication and their particular definitions and types, and more precisely, with pre-school children communication and the ontogenetic development of speech. Further it concentrates on the concept of communicative skills for General educational program for pre-school education. A large part of the theoretical discourse is devoted to drama education, its methods and usage in kindergartens.
The aim of the thesis is to create based on observation a menu of activities that would promote the development of communicative skills at pre-school children. The practical part of the thesis thus offers a collection of many activities which all exploit various methods of drama education. However, all activities use the same theme a fairy tale. There are common partial goals set for each file with the same type of activities. At the very end of the practical part there is also the script of the story.
Klíčová slova
Komunikace, komunikativní dovednosti, ontogenetický vývoj řeči, dramatická výchova, předškolní věk.
Klíčová slova v angličtině
Communication, communicative skills, ontogenetic development of speech, drama education, pre-school age.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá mezilidskou komunikací, jejími jednotlivými definicemi a druhy, konkrétněji pak komunikací dětí předškolního věku a ontogenetickým vývojem řeči. Dále se soustřeďuje na pojetí komunikativních dovedností v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Nemalá část teoretické části je také věnována dramatické výchově, jejím metodám a využití v prostředí mateřských škol.
Cílem práce je na základě pozorování vytvořit nabídku činností, jež by napomáhaly rozvoji komunikativních dovedností předškolních dětí. Praktická část práce tedy nabízí soubor mnoha druhů činností, v nichž jsou využity nejrůznější metody dramatické výchovy. Všechny činnosti pojí společné téma pohádka. U každého souboru stejného typu činností jsou stanoveny společné dílčí cíle. V samotném závěru práce se nachází scénář k pohádce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the interpersonal communication and their particular definitions and types, and more precisely, with pre-school children communication and the ontogenetic development of speech. Further it concentrates on the concept of communicative skills for General educational program for pre-school education. A large part of the theoretical discourse is devoted to drama education, its methods and usage in kindergartens.
The aim of the thesis is to create based on observation a menu of activities that would promote the development of communicative skills at pre-school children. The practical part of the thesis thus offers a collection of many activities which all exploit various methods of drama education. However, all activities use the same theme a fairy tale. There are common partial goals set for each file with the same type of activities. At the very end of the practical part there is also the script of the story.
Klíčová slova
Komunikace, komunikativní dovednosti, ontogenetický vývoj řeči, dramatická výchova, předškolní věk.
Klíčová slova v angličtině
Communication, communicative skills, ontogenetic development of speech, drama education, pre-school age.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Návrh osnovy, vypracování tezí
4. Zpracování kapitol teoretické části
5. Návrh a vypracování praktické části
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu
7. Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Návrh osnovy, vypracování tezí
4. Zpracování kapitol teoretické části
5. Návrh a vypracování praktické části
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu
7. Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
BLÁHOVÁ, Krista a Pavel VACEK. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-706-8070-9
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 978-802-1044-548
COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. Studijní texty (Akademie múzických umění). ISBN 80-858-8382-1
LYNCH, Charlotte a Julia KIDD. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Vyd. 1. Překlad Silvie Struková. Praha: Portál, 2002, 133 s. ISBN 80-717-8571-7
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002, 153 s. ISBN 80-706-8166-7
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2007, 199 s. ISBN 978-80-7068-207-4
NELEŠOVSKÁ, Alena. Komunikativní dovednosti a objektivizace jejich pozorování a hodnocení. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 159 s. ISBN 80-718-2167-5
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010, 85 s. ISBN 978-80-7414-273-4
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4718-651
Seznam doporučené literatury
BLÁHOVÁ, Krista a Pavel VACEK. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-706-8070-9
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 978-802-1044-548
COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. Studijní texty (Akademie múzických umění). ISBN 80-858-8382-1
LYNCH, Charlotte a Julia KIDD. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Vyd. 1. Překlad Silvie Struková. Praha: Portál, 2002, 133 s. ISBN 80-717-8571-7
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002, 153 s. ISBN 80-706-8166-7
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2007, 199 s. ISBN 978-80-7068-207-4
NELEŠOVSKÁ, Alena. Komunikativní dovednosti a objektivizace jejich pozorování a hodnocení. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 159 s. ISBN 80-718-2167-5
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010, 85 s. ISBN 978-80-7414-273-4
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4718-651