Bakalářská práce se zabývá podporou rozvoje matematického myšlení u dětí předškolního věku. Cílem bakalářské práce je vytvořit a v praxi ověřit ucelený didaktický materiál, který by v rámci celostního pojetí předškolní výchovy a při respektování vývojových specifik soustředil pozornost na téma shodných zobrazení. Účinnost didaktického materiálu byla zkoumána s využitím metody pedagogického pozorování. Sadu úloh je doplněna o metodické pokyny tak, aby s nimi mohli pedagogové v mateřských školách pracovat a rozvíjet u dětí matematické myšlení zábavnou formou, která děti zaujme.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with support of mathematical thinking development of preschool children. The target of this bachelor thesis is to create and verify in practice integrated didactic material, which in the context of holistic concept of preschool education and with respect of the specifics of development focused attention on congruent transformations. The efficiency of didactic material was researched with method of pedagogical observation. The set of tasks is completed by methodical instructions in the way, which allows educators in kindergartens work with it and develop mathematical thinking of children by entertaining and interesting form for them.
Pre-school education, geometry, mathematical thinking, congruent transformations, didactical aids
Rozsah průvodní práce
60 s. (85 500 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá podporou rozvoje matematického myšlení u dětí předškolního věku. Cílem bakalářské práce je vytvořit a v praxi ověřit ucelený didaktický materiál, který by v rámci celostního pojetí předškolní výchovy a při respektování vývojových specifik soustředil pozornost na téma shodných zobrazení. Účinnost didaktického materiálu byla zkoumána s využitím metody pedagogického pozorování. Sadu úloh je doplněna o metodické pokyny tak, aby s nimi mohli pedagogové v mateřských školách pracovat a rozvíjet u dětí matematické myšlení zábavnou formou, která děti zaujme.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with support of mathematical thinking development of preschool children. The target of this bachelor thesis is to create and verify in practice integrated didactic material, which in the context of holistic concept of preschool education and with respect of the specifics of development focused attention on congruent transformations. The efficiency of didactic material was researched with method of pedagogical observation. The set of tasks is completed by methodical instructions in the way, which allows educators in kindergartens work with it and develop mathematical thinking of children by entertaining and interesting form for them.
Pre-school education, geometry, mathematical thinking, congruent transformations, didactical aids
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury, formulování cíle bakalářské práce. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
2) Teoretická část - vymezení klíčových pojmů, shodné zobrazení, přímá a nepřímá shodnost, osová a rovinová souměrnost, přímá manipulace s předměty, vývojová specifika dětí v předškolním věku - rozvoj předmatematického myšlení.
3) Praktická část - vytvoření sady úloh spolu s metodickými pokyny, pedagogické pozorování, záznamový arch pozorování, zpracování získaných dat.
4) Reflexe, formulování závěrů, doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury, formulování cíle bakalářské práce. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
2) Teoretická část - vymezení klíčových pojmů, shodné zobrazení, přímá a nepřímá shodnost, osová a rovinová souměrnost, přímá manipulace s předměty, vývojová specifika dětí v předškolním věku - rozvoj předmatematického myšlení.
3) Praktická část - vytvoření sady úloh spolu s metodickými pokyny, pedagogické pozorování, záznamový arch pozorování, zpracování získaných dat.
4) Reflexe, formulování závěrů, doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEPIČKOVÁ I., ŠIKULOVÁ, R., WEDLICHOVÁ, I.: Kapitoly z předškolní pedagogiky 1, PF UJEP, Ústí n. Labem, 2005.
DIVÍŠEK, J. a kol.: Metodika-Rozvíjení matematických představ v mateřské škole, SPN, Praha, 1989.
GARDNER, H.: Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí, Praha, Portál, 1999.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F.: Dítě, škola a matematika, Praha, Portál, 2009.
KASLOVÁ, M.: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání, Praha, 2010.
KOUŘIM, J. a kol.: Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně základní školy, SPN Praha,. 1987.
MELICHAR, J., SVOBODA, J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy, UJEP, Ústí nad Labem, 2003.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha, 2006.
OPAVA, Z.: Matematika kolem nás, Albatros, Praha, 1989.
SKALKOVÁ, J.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu, Praha, SPN, 1983.
Seznam doporučené literatury
ČEPIČKOVÁ I., ŠIKULOVÁ, R., WEDLICHOVÁ, I.: Kapitoly z předškolní pedagogiky 1, PF UJEP, Ústí n. Labem, 2005.
DIVÍŠEK, J. a kol.: Metodika-Rozvíjení matematických představ v mateřské škole, SPN, Praha, 1989.
GARDNER, H.: Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí, Praha, Portál, 1999.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F.: Dítě, škola a matematika, Praha, Portál, 2009.
KASLOVÁ, M.: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání, Praha, 2010.
KOUŘIM, J. a kol.: Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně základní školy, SPN Praha,. 1987.
MELICHAR, J., SVOBODA, J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy, UJEP, Ústí nad Labem, 2003.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha, 2006.
OPAVA, Z.: Matematika kolem nás, Albatros, Praha, 1989.
SKALKOVÁ, J.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu, Praha, SPN, 1983.