Bakalářská práce se zabývá vlivem učení se cizímu jazyku v mateřské škole na rozvoj slovní zásoby jazyka mateřského. Práce se člení na část teoretickou a na část výzkumnou. Teoretická část se zaměřuje na základní pojmy týkající se předškolního věku dítěte, na řeč a její ontogenetický vývoj, věnuje se výuce cizího jazyka v předškolním věku a zabývá se osvojováním slovní zásoby. Výzkumná část interpretuje výsledky kvantitativního výzkumu. Zvoleno bylo testovací šetření a testovány byly tři skupiny dětí předškolního věku: děti nevěnující se cizímu jazyku, děti docházející na kroužek cizího jazyka a děti navštěvující bilingvní mateřskou školu. Cílem bylo zjistit, zdali má výuka cizího jazyka v mateřské škole vliv na rozvoj slovní zásoby mateřského jazyka.
Anotace v angličtině
Topic of this thesis is the effect of preschool foreign language education on the development of native language vocabulary. The problematic is divided into two parts. Theoretical part and research part, respectively. Theoretical part is focused on basic concepts of preschool age child development, language and its ontogenetic development, foreign language education in the kindergarten and acquisition of vocabulary. Research part interprets results of quantitative research. Testing form of research was chosen and applied to three groups of preschool age children: children without any form of foreign language education, children with foreign language lessons, and children from bilingual kindergarten. Goal of this thesis is to establish if the learning of foreign language anyhow interfere with acquisition of native language vocabulary.
Klíčová slova
vývoj řeči, slovní zásoba, předškolní věk, cizí jazyk, mateřský jazyk
Bakalářská práce se zabývá vlivem učení se cizímu jazyku v mateřské škole na rozvoj slovní zásoby jazyka mateřského. Práce se člení na část teoretickou a na část výzkumnou. Teoretická část se zaměřuje na základní pojmy týkající se předškolního věku dítěte, na řeč a její ontogenetický vývoj, věnuje se výuce cizího jazyka v předškolním věku a zabývá se osvojováním slovní zásoby. Výzkumná část interpretuje výsledky kvantitativního výzkumu. Zvoleno bylo testovací šetření a testovány byly tři skupiny dětí předškolního věku: děti nevěnující se cizímu jazyku, děti docházející na kroužek cizího jazyka a děti navštěvující bilingvní mateřskou školu. Cílem bylo zjistit, zdali má výuka cizího jazyka v mateřské škole vliv na rozvoj slovní zásoby mateřského jazyka.
Anotace v angličtině
Topic of this thesis is the effect of preschool foreign language education on the development of native language vocabulary. The problematic is divided into two parts. Theoretical part and research part, respectively. Theoretical part is focused on basic concepts of preschool age child development, language and its ontogenetic development, foreign language education in the kindergarten and acquisition of vocabulary. Research part interprets results of quantitative research. Testing form of research was chosen and applied to three groups of preschool age children: children without any form of foreign language education, children with foreign language lessons, and children from bilingual kindergarten. Goal of this thesis is to establish if the learning of foreign language anyhow interfere with acquisition of native language vocabulary.
Klíčová slova
vývoj řeči, slovní zásoba, předškolní věk, cizí jazyk, mateřský jazyk
1. Shromážění a studium odborné literatury.
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Návrh osnovy, vypracování tezí.
4. Zpracování kapitol teoretické části.
5. Návrh zpracování praktické části.
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu.
7. Odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Shromážění a studium odborné literatury.
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Návrh osnovy, vypracování tezí.
4. Zpracování kapitol teoretické části.
5. Návrh zpracování praktické části.
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu.
7. Odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael W a Mark T KEANE. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 978-80-200-1559-4.
KAMIŠ, Karel. Jazyk a jazyková výchova dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. ISBN 17-058-86.
KUBOVÁ, Libuše. Řeč obrázků : komunikační systém tvořený obrazovými symboly : piktogramy + metodická příručka : volná řada pomůcek pro alternativní komunikaci. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
RILEY, Philip. Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-358-1.
WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael W a Mark T KEANE. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 978-80-200-1559-4.
KAMIŠ, Karel. Jazyk a jazyková výchova dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. ISBN 17-058-86.
KUBOVÁ, Libuše. Řeč obrázků : komunikační systém tvořený obrazovými symboly : piktogramy + metodická příručka : volná řada pomůcek pro alternativní komunikaci. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
RILEY, Philip. Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-358-1.
WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.