Tato bakalářská práce mapuje současný stav využívání pracovních sešitů v přípravném oddělení základních uměleckých škol. Teoretická část vysvětluje úlohu ZUŠ v uměleckém vzdělávání a charakterizuje předmět přípravná hudební výchova. Představuje vybrané pracovní sešity a přibližuje možnosti využití interaktivní tabule. Praktická část popisuje práci s daty z výzkumu provedeného pomocí elektronického dotazníku. Na konkrétní ukázce demonstruje použití jednotlivých pracovních sešitů při výuce. Obsah bakalářské práce se může stát inspirací při výběru pomůcek k výuce žáků přípravného oddělení ZUŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor's work maps the current state of using workbooks in preparative classes in basic art schools. Theoretical part explains the role of basic art schools in art education and characterizes the subject Preparatory Music Education. It introduces selected workbooks and possibilities of interactive whiteboards. Practical part describes work with data from electronic questionnaires. It shows the using of individual workbooks during the education on particular examples. The content of this bachelor's work could be an inspiration for choosing useful teaching aids in preparative classes in basic art schools.
Klíčová slova
Pracovní sešity, interaktivní tabule, přípravné oddělení, hudební škola, výuka.
Klíčová slova v angličtině
Workbooks, interactive whiteboard, preparative classes, music school, education.
Rozsah průvodní práce
90 s. (80448 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce mapuje současný stav využívání pracovních sešitů v přípravném oddělení základních uměleckých škol. Teoretická část vysvětluje úlohu ZUŠ v uměleckém vzdělávání a charakterizuje předmět přípravná hudební výchova. Představuje vybrané pracovní sešity a přibližuje možnosti využití interaktivní tabule. Praktická část popisuje práci s daty z výzkumu provedeného pomocí elektronického dotazníku. Na konkrétní ukázce demonstruje použití jednotlivých pracovních sešitů při výuce. Obsah bakalářské práce se může stát inspirací při výběru pomůcek k výuce žáků přípravného oddělení ZUŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor's work maps the current state of using workbooks in preparative classes in basic art schools. Theoretical part explains the role of basic art schools in art education and characterizes the subject Preparatory Music Education. It introduces selected workbooks and possibilities of interactive whiteboards. Practical part describes work with data from electronic questionnaires. It shows the using of individual workbooks during the education on particular examples. The content of this bachelor's work could be an inspiration for choosing useful teaching aids in preparative classes in basic art schools.
Klíčová slova
Pracovní sešity, interaktivní tabule, přípravné oddělení, hudební škola, výuka.
Klíčová slova v angličtině
Workbooks, interactive whiteboard, preparative classes, music school, education.
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury
2) Vytvoření osnovy práce (září 2013)
3) Vypracování teoretické a praktické části (zima 2013/14)
4) Průběžné konzultace s vedoucím práce
5) Odevzdání BP (dle harmonogramu UJEP)
Cílem bakalářské práce je porovnat nejpoužívanější pracovní sešity, určené pro výuku přípravné hudební výchovy na základních uměleckých školách. Teoretická část popíše metodiky, které mají vztah k tomuto předmětu nebo k samotným sešitům. Průzkum formou elektronického dotazníku, bude zaměřen na otázku, které pracovní sešity jsou na jednotlivých školách preferovány. Praktická část posoudí výsledky průzkumu ve vztahu k vytvořeným hypotézám. Bude se také zabývat možnostmi tématického propojení těchto pomůcek s dalšími vhodnými hudebně výchovnými činnostmi, rozvíjejícími hudebnost dětí.
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury
2) Vytvoření osnovy práce (září 2013)
3) Vypracování teoretické a praktické části (zima 2013/14)
4) Průběžné konzultace s vedoucím práce
5) Odevzdání BP (dle harmonogramu UJEP)
Cílem bakalářské práce je porovnat nejpoužívanější pracovní sešity, určené pro výuku přípravné hudební výchovy na základních uměleckých školách. Teoretická část popíše metodiky, které mají vztah k tomuto předmětu nebo k samotným sešitům. Průzkum formou elektronického dotazníku, bude zaměřen na otázku, které pracovní sešity jsou na jednotlivých školách preferovány. Praktická část posoudí výsledky průzkumu ve vztahu k vytvořeným hypotézám. Bude se také zabývat možnostmi tématického propojení těchto pomůcek s dalšími vhodnými hudebně výchovnými činnostmi, rozvíjejícími hudebnost dětí.
Seznam doporučené literatury
Kulhánková, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000
Langmeier, J. ,Krejčová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2000
Pávková, J. et al. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008
Poledňák, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984
Průcha, J.(ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009
Průcha, J. Pedagogický průzkum. Praha: Karolinum, 1995
Sitná, D. Metody aktivního učení. Praha: Portál, 2009
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007
Šimanovský, Z.,Tichá, A. Hrajeme si s písničkou. Praha: Portál, 2012
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2011
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007
Holas, M. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN 1987
Seznam doporučené literatury
Kulhánková, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000
Langmeier, J. ,Krejčová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2000
Pávková, J. et al. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008
Poledňák, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984
Průcha, J.(ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009
Průcha, J. Pedagogický průzkum. Praha: Karolinum, 1995
Sitná, D. Metody aktivního učení. Praha: Portál, 2009
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007
Šimanovský, Z.,Tichá, A. Hrajeme si s písničkou. Praha: Portál, 2012
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2011
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007
Holas, M. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN 1987