Romantismus je významné a mnohotvárné umělecké hnutí 1. poloviny 19. sto-letí. Pro svou různorodost a obsahovou složitost pojmu může doznávat různých zjed-nodušení a zkreslení, a to i v didaktice. Předmětem této práce je analýza vybraných českých učebnic literatury pro 2. ročník středních škol, způsob, jakým je v nich pojat romantismus jako literární směr, a zdůraznění, nebo naopak potlačení některých aspektů romantismu.
V bakalářské práci je nejdříve osvětlen pojem romantismu po teoretické stránce, poté jsou odborná fakta porovnána s obsahem šesti učebnic a je poukázáno na možné problémy těchto učebnicových výkladů.
Závěrem této práce je stanovení dvou teorií vynechávání myšlenkového světa za účelem zjednodušení látky a snaha ze strany českých autorů učebnic vytvořit uměle český romantismus.
Anotace v angličtině
Romanticism was a significant and polymorphous artistic movement at the first half of the 19th Century. Because of its diversity and content complexity can romanti-cism undergo different kinds of simplification and misrepresentation, also in didactics. The topic of this thesis is an analysis of chosen 10th Grade Czech literature textbooks and the way they explain romanticism as a literature movement and which romantic aspects they emphasise and which they omit. In this bachelor thesis the term "roman-ticism" is explained at first theoretically, then those expert facts are compared with the content of six chosen textbooks and possible problems of these textbook interpre-tations are pointed out.
In conclusion this bachelor thesis provides two theories omission of the "in-tellectual world" in order to simplify this term and the effort of Czech textbook authors to create artificial Czech romanticism.
Klíčová slova
romantismus, literatura, střední školství, učebnice, obsahová analýza
Romantismus je významné a mnohotvárné umělecké hnutí 1. poloviny 19. sto-letí. Pro svou různorodost a obsahovou složitost pojmu může doznávat různých zjed-nodušení a zkreslení, a to i v didaktice. Předmětem této práce je analýza vybraných českých učebnic literatury pro 2. ročník středních škol, způsob, jakým je v nich pojat romantismus jako literární směr, a zdůraznění, nebo naopak potlačení některých aspektů romantismu.
V bakalářské práci je nejdříve osvětlen pojem romantismu po teoretické stránce, poté jsou odborná fakta porovnána s obsahem šesti učebnic a je poukázáno na možné problémy těchto učebnicových výkladů.
Závěrem této práce je stanovení dvou teorií vynechávání myšlenkového světa za účelem zjednodušení látky a snaha ze strany českých autorů učebnic vytvořit uměle český romantismus.
Anotace v angličtině
Romanticism was a significant and polymorphous artistic movement at the first half of the 19th Century. Because of its diversity and content complexity can romanti-cism undergo different kinds of simplification and misrepresentation, also in didactics. The topic of this thesis is an analysis of chosen 10th Grade Czech literature textbooks and the way they explain romanticism as a literature movement and which romantic aspects they emphasise and which they omit. In this bachelor thesis the term "roman-ticism" is explained at first theoretically, then those expert facts are compared with the content of six chosen textbooks and possible problems of these textbook interpre-tations are pointed out.
In conclusion this bachelor thesis provides two theories omission of the "in-tellectual world" in order to simplify this term and the effort of Czech textbook authors to create artificial Czech romanticism.
Klíčová slova
romantismus, literatura, střední školství, učebnice, obsahová analýza
Orientace mezi různými pojetími romantismu jako uměleckého směru; stanovení jednoho pojetí jako výchozí koncepce.
Na tomto odborném základě definování hlavních rysů romantismu v literatuře.
Analýza didaktického obrazu romantismu v literatuře (z reprezentativního vzorku vybraných učebnic pro příslušný vzdělávací stupeň).
Srovnání odborného a didaktického pojetí.
Vyvození závěrů: které rysy literárního romantismu jsou představeny ve výuce, které nikoliv, případně jak jsou tyto rysy modifikovány či reprezentovány?
Zásady pro vypracování
Orientace mezi různými pojetími romantismu jako uměleckého směru; stanovení jednoho pojetí jako výchozí koncepce.
Na tomto odborném základě definování hlavních rysů romantismu v literatuře.
Analýza didaktického obrazu romantismu v literatuře (z reprezentativního vzorku vybraných učebnic pro příslušný vzdělávací stupeň).
Srovnání odborného a didaktického pojetí.
Vyvození závěrů: které rysy literárního romantismu jsou představeny ve výuce, které nikoliv, případně jak jsou tyto rysy modifikovány či reprezentovány?
Seznam doporučené literatury
Bahr, E.: Dějiny německé literatury 2. Praha 2006
Černý, V.: Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 4. Praha 2009
Grmela, J. a kol.: Dějiny anglické literatury. Praha 1988
Hrbata, Z. - Procházka, M.: Romantismus a romantismy. Praha 2005
Lagarde A. - Michard, L.: Francouzská literatura 19. stol. Praha 2008
Macura, V. a kol.: Slovník světových literárních děl, A-L a M-Ž. Praha 1988
Tureček, D. a kol.: České literární romantično. Brno 2012
Seznam doporučené literatury
Bahr, E.: Dějiny německé literatury 2. Praha 2006
Černý, V.: Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 4. Praha 2009
Grmela, J. a kol.: Dějiny anglické literatury. Praha 1988
Hrbata, Z. - Procházka, M.: Romantismus a romantismy. Praha 2005
Lagarde A. - Michard, L.: Francouzská literatura 19. stol. Praha 2008
Macura, V. a kol.: Slovník světových literárních děl, A-L a M-Ž. Praha 1988
Tureček, D. a kol.: České literární romantično. Brno 2012