Teoretická část práce je rozdělena na tři větší témata: autorita, učitel, kázeň a nekázeň. První téma se obecně zabývá pojmem autority, definicí, členěním a autoritou v rodině a ve škole. Další celek je zaměřen na osobnost učitele, jeho autoritu a faktory, které ji ovlivňují. Poslední část je věnována pojmu kázeň, příčinám nekázně, prevenci a její diagnostice. Praktická část byla zrealizována výzkumem na prvním stupni základních škol. V této části jsou podrobně rozpracovány a okomentovány výsledky dotazníků.
Cílem práce je zjistit rozvoj autority učitele z hlediska jeho přístupu, osobnosti a výchovy a porovnat autoritu začínajícího učitele se zkušeným pedagogem. Za tímto účelem byl proveden kvantitativní výzkum formou dotazníků.
Anotace v angličtině
The theory part is divided into three major topics: authority, a teacher, discipline and the lack of it.The first topic deals with the term authority in general its definition, classification, an authority in a family and at school. The next part focuses on the teacher's personality, their authority and factors that influence it. And the last part concentrates on the term discipline reasons for the lack of it, prevention and its diagnostics.The practical part is based on the survey conducted at elementary schools. Results of the survey are presented and described in details in this part.
The aim of this dissertation is to find out how a teacher's authority is developing regarding their attitude, personality and educational work in comparison with an authority of teacher- beginner. We have conducted a survey using questionnaires to gather relevant data.
authority, teacher's authority, teacher's personality, discipline, lack of
discipline
Rozsah průvodní práce
108 s. (118 905 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část práce je rozdělena na tři větší témata: autorita, učitel, kázeň a nekázeň. První téma se obecně zabývá pojmem autority, definicí, členěním a autoritou v rodině a ve škole. Další celek je zaměřen na osobnost učitele, jeho autoritu a faktory, které ji ovlivňují. Poslední část je věnována pojmu kázeň, příčinám nekázně, prevenci a její diagnostice. Praktická část byla zrealizována výzkumem na prvním stupni základních škol. V této části jsou podrobně rozpracovány a okomentovány výsledky dotazníků.
Cílem práce je zjistit rozvoj autority učitele z hlediska jeho přístupu, osobnosti a výchovy a porovnat autoritu začínajícího učitele se zkušeným pedagogem. Za tímto účelem byl proveden kvantitativní výzkum formou dotazníků.
Anotace v angličtině
The theory part is divided into three major topics: authority, a teacher, discipline and the lack of it.The first topic deals with the term authority in general its definition, classification, an authority in a family and at school. The next part focuses on the teacher's personality, their authority and factors that influence it. And the last part concentrates on the term discipline reasons for the lack of it, prevention and its diagnostics.The practical part is based on the survey conducted at elementary schools. Results of the survey are presented and described in details in this part.
The aim of this dissertation is to find out how a teacher's authority is developing regarding their attitude, personality and educational work in comparison with an authority of teacher- beginner. We have conducted a survey using questionnaires to gather relevant data.
authority, teacher's authority, teacher's personality, discipline, lack of
discipline
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu, shrnout poznatky odborné literatury a doplnit je vlastním komentářem.
2) Teoretická část: vymezit pojem autorita, druhy, proměny. Popsat činnosti podporující získání, rozvíjení a udržení autority.
3) Výzkumná část: Stanovit hypotézy a metodologii práce s cílem zjistit úroveň rozvoje autority z hlediska přístupu, osobnosti, výchovy a psychické zátěže.
4) Analyzovat pozitivní a negativní faktory ovlivňující autoritu.
5) Porovnat dosaženou úroveň autority začínajícího učitele se zkušeným pedagogem na základě vlastního výzkumu.
6) Vyhodnotit a shrnout výsledky výzkumu, a předložit možná doporučení pro začínající učitele.
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu, shrnout poznatky odborné literatury a doplnit je vlastním komentářem.
2) Teoretická část: vymezit pojem autorita, druhy, proměny. Popsat činnosti podporující získání, rozvíjení a udržení autority.
3) Výzkumná část: Stanovit hypotézy a metodologii práce s cílem zjistit úroveň rozvoje autority z hlediska přístupu, osobnosti, výchovy a psychické zátěže.
4) Analyzovat pozitivní a negativní faktory ovlivňující autoritu.
5) Porovnat dosaženou úroveň autority začínajícího učitele se zkušeným pedagogem na základě vlastního výzkumu.
6) Vyhodnotit a shrnout výsledky výzkumu, a předložit možná doporučení pro začínající učitele.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004. 263s. ISBN 80-7254-453-5.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. 160s. ISBN 978-80-247-1718-0.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 656s. ISBN 80-7178-463-X.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1.vyd. Brno: Paido, 2000. 207s. ISBN 80-85931-79-6.
KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. 1.vyd. Kroměříž: Spirála, 2005. 282s. ISBN 80-901873-6-6.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1988. 135s. ISBN 80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově. Praha: Karolinum, 1999. 185s. ISBN 8071848573.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008, 144s. ISBN 978-80-247-2282-5.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004. 263s. ISBN 80-7254-453-5.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. 160s. ISBN 978-80-247-1718-0.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 656s. ISBN 80-7178-463-X.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1.vyd. Brno: Paido, 2000. 207s. ISBN 80-85931-79-6.
KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. 1.vyd. Kroměříž: Spirála, 2005. 282s. ISBN 80-901873-6-6.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1988. 135s. ISBN 80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově. Praha: Karolinum, 1999. 185s. ISBN 8071848573.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008, 144s. ISBN 978-80-247-2282-5.