Diplomová práce je zaměřena na doplňující pracovní karty orientované především na sčítání a odčítání celých čísel. Cílem práce bylo vypracování pomocných karet učitelům do hodin matematiky. Tomuto cíli předcházelo zjištění problematické oblasti v oboru sčítání a odčítání celých čísel na 1. stupni základních škol. V teoretické části se zaměřujeme na pojmy a oblasti související s tématem diplomové práce, např. motivace učení, teorie gene-rického modelu, konstruktivismus a rámcový vzdělávací program.
V praktické části jsou uvedeny odkazy na dotazníky, díky kterým jsme zjistili proble-matickou oblast ve sčítání a odčítání. Dále vytvořené pracovní karty, které jsme následně v hodinách matematiky otestovali. Závěr práce tvoří zhodnocení doplňkových karet.
Anotace v angličtině
The master thesis is focused on additional cards based on addition and subtraction of inte-gers. The goal of the teases has been to prepare additional cards for teachers of mathema-tics as help. This goal was prevented by issue research of addition and subtraction in pri-mary school. In theoretical part thesis is focused on terms and areas related to the topic, e.g. learning motivation, theory of generic model, constructivism and Framework Educati-on Programme for Primary Schools.
In practical part are given links for questionnaires used for finding issue area of addition and subtraction. Also there can be found cards tested during mathematics classes. The conclusion of the thesis is created by evaluation of additional cards.
Klíčová slova
Doplňkové karty, didaktika matematiky, konstruktivismus, sčítání, odčítání, pracovní karty.
Klíčová slova v angličtině
Additional cards, Didactics of Mathematics, Constructivism, Addition, Subtraction.
Rozsah průvodní práce
143 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na doplňující pracovní karty orientované především na sčítání a odčítání celých čísel. Cílem práce bylo vypracování pomocných karet učitelům do hodin matematiky. Tomuto cíli předcházelo zjištění problematické oblasti v oboru sčítání a odčítání celých čísel na 1. stupni základních škol. V teoretické části se zaměřujeme na pojmy a oblasti související s tématem diplomové práce, např. motivace učení, teorie gene-rického modelu, konstruktivismus a rámcový vzdělávací program.
V praktické části jsou uvedeny odkazy na dotazníky, díky kterým jsme zjistili proble-matickou oblast ve sčítání a odčítání. Dále vytvořené pracovní karty, které jsme následně v hodinách matematiky otestovali. Závěr práce tvoří zhodnocení doplňkových karet.
Anotace v angličtině
The master thesis is focused on additional cards based on addition and subtraction of inte-gers. The goal of the teases has been to prepare additional cards for teachers of mathema-tics as help. This goal was prevented by issue research of addition and subtraction in pri-mary school. In theoretical part thesis is focused on terms and areas related to the topic, e.g. learning motivation, theory of generic model, constructivism and Framework Educati-on Programme for Primary Schools.
In practical part are given links for questionnaires used for finding issue area of addition and subtraction. Also there can be found cards tested during mathematics classes. The conclusion of the thesis is created by evaluation of additional cards.
Klíčová slova
Doplňkové karty, didaktika matematiky, konstruktivismus, sčítání, odčítání, pracovní karty.
Klíčová slova v angličtině
Additional cards, Didactics of Mathematics, Constructivism, Addition, Subtraction.
Zásady pro vypracování
1.Rešerše literatury.
2.Seznámení s dostupným materiálem.
3.Vymezení problémů, cílů a úkolů práce.
4.Sestavení pracovních karet.
5.Ověření pracovních karet v praxi.
6.Zpracování práce proběhne dle směrnic pedagogické fakulty Univerzity J.E.Purkyně.
7.Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1.Rešerše literatury.
2.Seznámení s dostupným materiálem.
3.Vymezení problémů, cílů a úkolů práce.
4.Sestavení pracovních karet.
5.Ověření pracovních karet v praxi.
6.Zpracování práce proběhne dle směrnic pedagogické fakulty Univerzity J.E.Purkyně.
7.Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
1.Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Darina Jirotková, V Praze : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 322 s.
2.Dítě, škola a matematika ,Milan Hejný, František Kuřina, Praha : Portál, 2009. 232 s.
3.Vývojová psychologie I., Marie Vágnerová: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum 2005.
4.Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Irena Lokšová, Jozef Lokša: Praha, 1999, 208 s.
5.Didaktické hry v matematice primární školy [rukopis] / Petra Kováčová. 2010. 821.
Seznam doporučené literatury
1.Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Darina Jirotková, V Praze : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 322 s.
2.Dítě, škola a matematika ,Milan Hejný, František Kuřina, Praha : Portál, 2009. 232 s.
3.Vývojová psychologie I., Marie Vágnerová: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum 2005.
4.Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Irena Lokšová, Jozef Lokša: Praha, 1999, 208 s.
5.Didaktické hry v matematice primární školy [rukopis] / Petra Kováčová. 2010. 821.