Diplomová práce se zabývá problematikou výuky frazeologie v sekundárním školství, a to ze dvou hledisek. Zaprvé se jedná o pojetí výuky frazeologie oslovených učitelů a zadruhé o přístup autorů vybraných učebnic k výkladu a procvičení frazeologie.
Text je rozdělen do dvou částí. V první, teoretické se zabýváme vymezením disciplín frazeologie a didaktiky a pojmů, o které se opíráme ve výzkumné části. V druhé, výzkumné části analyzujeme učebnice (výklad a cvičení) a výsledky dotazníku respondentů (kvantitativně a kvalitativně).
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis is concerned with phraseology at high schools (or apprentice training centers). This topic is covered from two viewpoints in the thesis. The thesis firstly aims to describe the teachers' approach to the topic and secondly the approach of textbook authors to the same.
The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical part the disciplines of phraseology and didactics are defined. Furthermore, the various terms with which the thesis is concerned are defined here as well. In the second, research part, textbooks (description and exercises) and questionnaires recollected from teachers are analyzed (qualitatively and quantitatively).
Diplomová práce se zabývá problematikou výuky frazeologie v sekundárním školství, a to ze dvou hledisek. Zaprvé se jedná o pojetí výuky frazeologie oslovených učitelů a zadruhé o přístup autorů vybraných učebnic k výkladu a procvičení frazeologie.
Text je rozdělen do dvou částí. V první, teoretické se zabýváme vymezením disciplín frazeologie a didaktiky a pojmů, o které se opíráme ve výzkumné části. V druhé, výzkumné části analyzujeme učebnice (výklad a cvičení) a výsledky dotazníku respondentů (kvantitativně a kvalitativně).
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis is concerned with phraseology at high schools (or apprentice training centers). This topic is covered from two viewpoints in the thesis. The thesis firstly aims to describe the teachers' approach to the topic and secondly the approach of textbook authors to the same.
The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical part the disciplines of phraseology and didactics are defined. Furthermore, the various terms with which the thesis is concerned are defined here as well. In the second, research part, textbooks (description and exercises) and questionnaires recollected from teachers are analyzed (qualitatively and quantitatively).
Studium odborné frazeologické a didaktické literatury.
Vymezení základních pojmů a přístupů ve frazeologii.
Vytyčení cíle.
Požadavky na znalost frazeologie v písemných zkouškách státních maturit.
Srovnávací analýza zastoupení a obsahu frazeologického materiálu, výkladu a cvičení ve vybraných učebnicích a příručkách pro střední školy.
Provedení excerpce frazémů, které se vyskytují ve výkladech a cvičeních z frazeologie v učebnicích a příručkách pro střední školy.
Analýza jejich strukturních typů a klasifikace.
Lexikální a sémantická stránka zkoumaných frazémů a jejich komponentů; jejích vztah k výuce a výchovy středoškolských studentů.
Frekvenční analýza zkoumaných frazémů v současné češtině na základě Českého národního korpusu.
Stanovení předmětu terénního výzkumu na základě získaných poznatků.
Vypracování dotazníku pro učitele a jeho zadání.
Zhodnocení výsledků dotazníků.
Shrnutí závěrů celé práce.
Zásady pro vypracování
Studium odborné frazeologické a didaktické literatury.
Vymezení základních pojmů a přístupů ve frazeologii.
Vytyčení cíle.
Požadavky na znalost frazeologie v písemných zkouškách státních maturit.
Srovnávací analýza zastoupení a obsahu frazeologického materiálu, výkladu a cvičení ve vybraných učebnicích a příručkách pro střední školy.
Provedení excerpce frazémů, které se vyskytují ve výkladech a cvičeních z frazeologie v učebnicích a příručkách pro střední školy.
Analýza jejich strukturních typů a klasifikace.
Lexikální a sémantická stránka zkoumaných frazémů a jejich komponentů; jejích vztah k výuce a výchovy středoškolských studentů.
Frekvenční analýza zkoumaných frazémů v současné češtině na základě Českého národního korpusu.
Stanovení předmětu terénního výzkumu na základě získaných poznatků.
Vypracování dotazníku pro učitele a jeho zadání.
Zhodnocení výsledků dotazníků.
Shrnutí závěrů celé práce.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, J. V. Slovník synonym a frazeologismů. Praha: Vydavatelství novinář, 1982, 463 s.
ČECHOVÁ, M. Dynamika frazeologie. Naše řeč. 1986, 69, 178-186.
ČECHOVÁ, M. Frazeologie a mládež. Český jazyk a literatura. 1985-86, 36, 101-110.
ČECHOVÁ, M. Frazeologie ve škole. Český jazyk a literatura. 1985-86, 36, 145-150.
ČECHOVÁ, M. Kulturní frazeologie v současné komunikaci. Naše řeč. 1993, 76, 179-183.
ČECHOVÁ, M. Současná stylistika. 1. Praha : NLN, 2008, 381 s. Stylová charakteristika prostředků frazeologických, s. 178-182.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998, 264 s.
ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology . 1. Praha : Karolinum, 2007, 718 s.
ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007, 718 s. Frazeologie biblická etika: Kolokabilita lexémů dobrý a zlý a povaha přísloví s. 514-526.
ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007, 718 s. Základy a zásady frazeologie a idiomatiky, s. 23-72.
ČERMÁK,, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007, 718 s. Paremiologické minimum češtiny: svědectví korpusu, s. 597-616.
ČERMÁK, F. Povaha univerzálního ve frazeologii a idiomatice. In Frazeológia vo vzdelávaní, vede a kultuře / Phraseology in Education, Science and Culture. Zborník materiálov z II. medzinárodnej frazeologickej konferencie Nitra: Vysoká škola pedagogická v Nitre, Fakulta humanitných vied, 1993. s. 45-52. Dostupné z: http://www.korpus.cz/stahni.phpcermak
ČERMÁK F., HRONEK J. a kol., Slovník české frazeologie a idiomatiky. 1. Přirovnání; 2. Výrazy neslovesné; 3. Výrazy slovesné; 4. Výrazy větné. Praha: LEDA, 2009, 507 s.; 547 s; 1247 s.; 1267 s.
Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, 604 s.
KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, 447 s.
KOLÁŘ, Z.; RAUDENSKÁ, V.; FRÜHAUFOVÁ, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů: Co by měl učitel znát a co by měl umět. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2001, 174 s.
KOTRBA, T.; LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Vydavatelství Společnost pro odbornou literaturu - Barrister. & Principal, 2007, 186 s.
MACHÁČKOVÁ, I.; CHÝLOVÁ, H. Jak znají budoucí učitelé frazeologismy. Český jazyk a literatura, 1995-1996, 46, 113-118.
NAČEVA-MARVANOVÁ, M. Český národní korpus a výuka českého jazyka na české škole - základní, střední, vysoké. In Výuka mateřským jazykům dnes. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2009, s. 157-165.
PASH, M. A kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005, 416 s.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996, 380 s.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s.
Zkoumané středoškolské učebnice a příručky:
ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. Praha : SPN, 2002, 207 s.
HLAVSA, Z. Český jazyk pro 1.-4. ročník středních škol : mluvnická a stylistická část. Praha: SPN, 1998, 279 s.
KOSTEČKA, J.: Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2009, 256 s.
KOSTEČKA, J.: Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, 243 s.
KOSTEČKA, J: Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2004, 119 s.
MARTINEC, I.; TUŠKOVÁ, J., M.; ZIMOVÁ, L. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s.
MARTINKOVÁ, V: Český jazyk 2. Plzeň: Fraus, 2009, 207 s.
MARTINKOVÁ, V: Český jazyk 3. Praha: Tripola, 2002, 255 s.
SOCHOROVÁ, M. Český jazyk v kostce : pro střední školy. Praha: Fragment, 2009, 224 s.
TEJNOR, A.; HLAVSA, Z. a kol.: Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory SOU všech typů. Praha: SPN, 1992, 300 s.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, J. V. Slovník synonym a frazeologismů. Praha: Vydavatelství novinář, 1982, 463 s.
ČECHOVÁ, M. Dynamika frazeologie. Naše řeč. 1986, 69, 178-186.
ČECHOVÁ, M. Frazeologie a mládež. Český jazyk a literatura. 1985-86, 36, 101-110.
ČECHOVÁ, M. Frazeologie ve škole. Český jazyk a literatura. 1985-86, 36, 145-150.
ČECHOVÁ, M. Kulturní frazeologie v současné komunikaci. Naše řeč. 1993, 76, 179-183.
ČECHOVÁ, M. Současná stylistika. 1. Praha : NLN, 2008, 381 s. Stylová charakteristika prostředků frazeologických, s. 178-182.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998, 264 s.
ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology . 1. Praha : Karolinum, 2007, 718 s.
ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007, 718 s. Frazeologie biblická etika: Kolokabilita lexémů dobrý a zlý a povaha přísloví s. 514-526.
ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007, 718 s. Základy a zásady frazeologie a idiomatiky, s. 23-72.
ČERMÁK,, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná / Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007, 718 s. Paremiologické minimum češtiny: svědectví korpusu, s. 597-616.
ČERMÁK, F. Povaha univerzálního ve frazeologii a idiomatice. In Frazeológia vo vzdelávaní, vede a kultuře / Phraseology in Education, Science and Culture. Zborník materiálov z II. medzinárodnej frazeologickej konferencie Nitra: Vysoká škola pedagogická v Nitre, Fakulta humanitných vied, 1993. s. 45-52. Dostupné z: http://www.korpus.cz/stahni.phpcermak
ČERMÁK F., HRONEK J. a kol., Slovník české frazeologie a idiomatiky. 1. Přirovnání; 2. Výrazy neslovesné; 3. Výrazy slovesné; 4. Výrazy větné. Praha: LEDA, 2009, 507 s.; 547 s; 1247 s.; 1267 s.
Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, 604 s.
KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, 447 s.
KOLÁŘ, Z.; RAUDENSKÁ, V.; FRÜHAUFOVÁ, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů: Co by měl učitel znát a co by měl umět. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2001, 174 s.
KOTRBA, T.; LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Vydavatelství Společnost pro odbornou literaturu - Barrister. & Principal, 2007, 186 s.
MACHÁČKOVÁ, I.; CHÝLOVÁ, H. Jak znají budoucí učitelé frazeologismy. Český jazyk a literatura, 1995-1996, 46, 113-118.
NAČEVA-MARVANOVÁ, M. Český národní korpus a výuka českého jazyka na české škole - základní, střední, vysoké. In Výuka mateřským jazykům dnes. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2009, s. 157-165.
PASH, M. A kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005, 416 s.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996, 380 s.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s.
Zkoumané středoškolské učebnice a příručky:
ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. Praha : SPN, 2002, 207 s.
HLAVSA, Z. Český jazyk pro 1.-4. ročník středních škol : mluvnická a stylistická část. Praha: SPN, 1998, 279 s.
KOSTEČKA, J.: Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2009, 256 s.
KOSTEČKA, J.: Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, 243 s.
KOSTEČKA, J: Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2004, 119 s.
MARTINEC, I.; TUŠKOVÁ, J., M.; ZIMOVÁ, L. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s.
MARTINKOVÁ, V: Český jazyk 2. Plzeň: Fraus, 2009, 207 s.
MARTINKOVÁ, V: Český jazyk 3. Praha: Tripola, 2002, 255 s.
SOCHOROVÁ, M. Český jazyk v kostce : pro střední školy. Praha: Fragment, 2009, 224 s.
TEJNOR, A.; HLAVSA, Z. a kol.: Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory SOU všech typů. Praha: SPN, 1992, 300 s.