Tato diplomová práce se zabývá prací s písní v hodinách hudební výchovy
na 1. stupni ZŠ, především z hlediska vokálních činností. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je věnována ukotvení předmětu Hudební výchova a vokálním činnostem v RVP ZV, lidové a umělé písni v historii i současnosti. Největší část je věnována hlasové výchově a základním pěveckým návykům. Praktická část poskytuje devět příprav ke konkrétním lidovým i umělým písním, pro první, třetí a pátý ročník 1. stupně základní školy. Realizované přípravy jsou zdokumentovány na fotografiích uvedených v příloze.
Anotace v angličtině
This dissertation is following up working with songs for class of Music Education. It' s for 1. grade of Primary school. The mainly reason are vocal activities. The work is divided for two parts on of them is practical and second part is theoretical. The theoretical part is for fixing subject Music Education and vocal activities in RVP ZV, folk and meretricious songs of history and present. The greatest part of voice education is dedicated sung habitude. The practical parts is provided nine preparations of specific folk and meretricious songs for first, third and fifth grades of Primary school. All preparation are described like photos as attached.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, hudební výchova, lidová píseň, umělá píseň, hlasová výchova, základní pěvecké návyky
Klíčová slova v angličtině
Framework educational program, music education, folk song, artificial song, voice education, basic singing habits
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá prací s písní v hodinách hudební výchovy
na 1. stupni ZŠ, především z hlediska vokálních činností. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je věnována ukotvení předmětu Hudební výchova a vokálním činnostem v RVP ZV, lidové a umělé písni v historii i současnosti. Největší část je věnována hlasové výchově a základním pěveckým návykům. Praktická část poskytuje devět příprav ke konkrétním lidovým i umělým písním, pro první, třetí a pátý ročník 1. stupně základní školy. Realizované přípravy jsou zdokumentovány na fotografiích uvedených v příloze.
Anotace v angličtině
This dissertation is following up working with songs for class of Music Education. It' s for 1. grade of Primary school. The mainly reason are vocal activities. The work is divided for two parts on of them is practical and second part is theoretical. The theoretical part is for fixing subject Music Education and vocal activities in RVP ZV, folk and meretricious songs of history and present. The greatest part of voice education is dedicated sung habitude. The practical parts is provided nine preparations of specific folk and meretricious songs for first, third and fifth grades of Primary school. All preparation are described like photos as attached.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, hudební výchova, lidová píseň, umělá píseň, hlasová výchova, základní pěvecké návyky
Klíčová slova v angličtině
Framework educational program, music education, folk song, artificial song, voice education, basic singing habits
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury (jaro 2013)
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Návrh osnovy, vypracování tezí (podzim 2013)
4. Zpracování kapitol teoretické části (jaro 2014)
5. Návrh a vypracování praktické části (zima 2014)
6. Předložení diplomové práce vedoucímu (únor 2015)
7. Odevzdání diplomové práce (duben 2015)
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury (jaro 2013)
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Návrh osnovy, vypracování tezí (podzim 2013)
4. Zpracování kapitol teoretické části (jaro 2014)
5. Návrh a vypracování praktické části (zima 2014)
6. Předložení diplomové práce vedoucímu (únor 2015)
7. Odevzdání diplomové práce (duben 2015)
Seznam doporučené literatury
COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001. Studijní texty (AMU). ISBN 80-858-8382-1.KIML, Josef. Co máme vědět o hlasu: zpěvní hlas, poruchy, prevence. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989.ISBN 80-705-8053-4. MATULOVÁ, Stanislava. Knížka o zpívání. 1. vyd. Praha: Divadelní fakulta AMU, 1994. ISBN 80-858-8301-5. PECHÁČEK, Stanislav a Hana VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: UK v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0365-9. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011.ISBN 978-80-247-3603-7.ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006.ISBN 80-736-7124-7.SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3. vyd., V STD 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901-6601-6. TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009.ISBN 80-717-8916-X.
Seznam doporučené literatury
COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001. Studijní texty (AMU). ISBN 80-858-8382-1.KIML, Josef. Co máme vědět o hlasu: zpěvní hlas, poruchy, prevence. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989.ISBN 80-705-8053-4. MATULOVÁ, Stanislava. Knížka o zpívání. 1. vyd. Praha: Divadelní fakulta AMU, 1994. ISBN 80-858-8301-5. PECHÁČEK, Stanislav a Hana VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: UK v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0365-9. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011.ISBN 978-80-247-3603-7.ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006.ISBN 80-736-7124-7.SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3. vyd., V STD 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901-6601-6. TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009.ISBN 80-717-8916-X.