Tato diplomová práce se věnuje výuce komunikační a slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Zaměřuje se na prezentaci různých aktivit a cvičení spojených s vybranými slohovými útvary. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části je stručně popsána historie výuky slohu, současný stav podle RVP ZV, rozdíly mezi mluvenými a psanými jazykovými projevy, cíle komunikační a slohové výchovy a hodnocení slohových prací. V praktické části je uveden výčet cvičení, která je možné využít v rámci výuky slohu tak, aby byly naplněny požadované výstupy uvedené v RVP ZV.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching of style and communication to the second half of primary schools. It concentrates on presentation of various exercises related to chosen style structures. The thesis is divided into two parts theoretical and empirical. The theoretical part contains history of style teaching, present situation, aims in style teaching different language displays (written and oral) and evaluation of students´ works. The empirical part provides some exercises that can be used for teaching style to fulfill aims.
Tato diplomová práce se věnuje výuce komunikační a slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Zaměřuje se na prezentaci různých aktivit a cvičení spojených s vybranými slohovými útvary. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části je stručně popsána historie výuky slohu, současný stav podle RVP ZV, rozdíly mezi mluvenými a psanými jazykovými projevy, cíle komunikační a slohové výchovy a hodnocení slohových prací. V praktické části je uveden výčet cvičení, která je možné využít v rámci výuky slohu tak, aby byly naplněny požadované výstupy uvedené v RVP ZV.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching of style and communication to the second half of primary schools. It concentrates on presentation of various exercises related to chosen style structures. The thesis is divided into two parts theoretical and empirical. The theoretical part contains history of style teaching, present situation, aims in style teaching different language displays (written and oral) and evaluation of students´ works. The empirical part provides some exercises that can be used for teaching style to fulfill aims.
Stručný historický přehled na základě studia odborné literatury doplněný vlastním komentářem
Aktuální stav slohové výuky na 2.stupni ZŠ
Didaktická a metodická doporučení pro realizaci slohové výchovy na 2.stupni ZŠ
Závěr - shrnutí a zobecnění poznatků
Zásady pro vypracování
Stručný historický přehled na základě studia odborné literatury doplněný vlastním komentářem
Aktuální stav slohové výuky na 2.stupni ZŠ
Didaktická a metodická doporučení pro realizaci slohové výchovy na 2.stupni ZŠ
Závěr - shrnutí a zobecnění poznatků
Seznam doporučené literatury
ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989.Praha: Karolinum, 2010.
JELÍNEK, J., CÍCHA, V. Dvě studie o jazykovém vyučování: Sborník. Praha: SPN, 1964.
ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu: úvod do teorie. Praha: SPN, 1985.
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 1999.
HÁJKOVÁ, E.,HAVLOVÁ, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha: Karolinum, 1991.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha, 1991.
Seznam doporučené literatury
ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989.Praha: Karolinum, 2010.
JELÍNEK, J., CÍCHA, V. Dvě studie o jazykovém vyučování: Sborník. Praha: SPN, 1964.
ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu: úvod do teorie. Praha: SPN, 1985.
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 1999.
HÁJKOVÁ, E.,HAVLOVÁ, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha: Karolinum, 1991.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha, 1991.