Cílem mé bakalářské práce s názvem "Osobnostní a sociální rozvoj žáka. Využití literárních textů v hodině občanské výchovy" je pomocí odborné literatury zmapovat co to osobnostní a sociální kompetence jsou a způsoby, jak lze tyto kompetence v žácích druhého stupně základní školy a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií rozvíjet. Jeden ze způsobů jak tyto kompetence upevňovat a rozšiřovat je práce s textem, proto bakalářská práce popisuje metody, které žáky aktivizují a metody, využívající kritické myšlení, protože pomocí nich lze rozvíjet jejich osobnostní a sociální dovednosti. Součástí práce jsou metodické náměty, které využívají povídky Roberta Fulghuma. Robert Fulghum se zabývá tématy nadčasovými, a tak do občanské výchovy velmi vhodnými. Zároveň práce představuje, jak práce s textem v občanské výchově vypadá v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis called "Personal and social development of a student. Use of a literary text in Civic Education" is to map in the literature what social and personal competence are and how these competence in student of secondary school and corresponding years of grammar school develop. One of the ways how these competence strengthen and expand is work with text, therefore Bachelor paper describes methods which activation students and methods which using critical thinking, because we can use them in personal and social skills. The work also contains methodological suggestions which use stories of Robert Fulghum. Robert Fulghum deals with timeless themes which are in Civic Educations very appropriate. At the same time work presents how work with text in Civic Educations looks in practice.
Klíčová slova
Kompetence, osobnostní a sociální rozvoj žáka, socializace, práce s textem, metodický námět, Robert Fulghum, Občanská výchova.
Klíčová slova v angličtině
Competence, personal and social development of a student, socialization, working with text, methodological hints, Robert Fulghum, Civic Education.
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce s názvem "Osobnostní a sociální rozvoj žáka. Využití literárních textů v hodině občanské výchovy" je pomocí odborné literatury zmapovat co to osobnostní a sociální kompetence jsou a způsoby, jak lze tyto kompetence v žácích druhého stupně základní školy a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií rozvíjet. Jeden ze způsobů jak tyto kompetence upevňovat a rozšiřovat je práce s textem, proto bakalářská práce popisuje metody, které žáky aktivizují a metody, využívající kritické myšlení, protože pomocí nich lze rozvíjet jejich osobnostní a sociální dovednosti. Součástí práce jsou metodické náměty, které využívají povídky Roberta Fulghuma. Robert Fulghum se zabývá tématy nadčasovými, a tak do občanské výchovy velmi vhodnými. Zároveň práce představuje, jak práce s textem v občanské výchově vypadá v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis called "Personal and social development of a student. Use of a literary text in Civic Education" is to map in the literature what social and personal competence are and how these competence in student of secondary school and corresponding years of grammar school develop. One of the ways how these competence strengthen and expand is work with text, therefore Bachelor paper describes methods which activation students and methods which using critical thinking, because we can use them in personal and social skills. The work also contains methodological suggestions which use stories of Robert Fulghum. Robert Fulghum deals with timeless themes which are in Civic Educations very appropriate. At the same time work presents how work with text in Civic Educations looks in practice.
Klíčová slova
Kompetence, osobnostní a sociální rozvoj žáka, socializace, práce s textem, metodický námět, Robert Fulghum, Občanská výchova.
Klíčová slova v angličtině
Competence, personal and social development of a student, socialization, working with text, methodological hints, Robert Fulghum, Civic Education.
Zásady pro vypracování
Rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí žáka je nezbytným předpokladem pro jeho úspěšné společenské začlenění. Jedním z přístupů, jak tyto kompetence posilovat, je i využití psaných příběhů. Bakalářská práce identifikuje
a analyzuje skupiny kompetencí osobnostních a sociálních, které je potřebné rozvíjet u žáků základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Pro naplňování požadavku mezipředmětového přístupu se zaměří na využití psaného příběhu a práci s textem. Představí vyučovací metody práce s textem. Součástí práce je metodický text zaměřený na rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí prostřednictvím vybraných povídek Roberta Fulghuma.
Osnova:
1)Pojem kompetence ve vzdělávání
2)Identifikace kompetencí osobnostních a sociálních, ve vztahu k potřebám socializace žáků 2. stupně základních škol
3)Analýza metod práce s textem a využití příběhu v hodinách občanské výchovy
4)Metodický námět s využitím vybraných povídek Roberta Fulghuma
Zásady pro vypracování
Rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí žáka je nezbytným předpokladem pro jeho úspěšné společenské začlenění. Jedním z přístupů, jak tyto kompetence posilovat, je i využití psaných příběhů. Bakalářská práce identifikuje
a analyzuje skupiny kompetencí osobnostních a sociálních, které je potřebné rozvíjet u žáků základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Pro naplňování požadavku mezipředmětového přístupu se zaměří na využití psaného příběhu a práci s textem. Představí vyučovací metody práce s textem. Součástí práce je metodický text zaměřený na rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí prostřednictvím vybraných povídek Roberta Fulghuma.
Osnova:
1)Pojem kompetence ve vzdělávání
2)Identifikace kompetencí osobnostních a sociálních, ve vztahu k potřebám socializace žáků 2. stupně základních škol
3)Analýza metod práce s textem a využití příběhu v hodinách občanské výchovy
4)Metodický námět s využitím vybraných povídek Roberta Fulghuma
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN: 80-7178-635-7
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Vyd. 1. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN: 80-239-4908-X
PROKOP, Jiří. Školní socializace. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2001, 80. S. ISBN: 80-7083-536-2
KOTÁSKOVÁ, Jarmila. Socializace a morální vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Academia, 1987, 140 s. ISBN:
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN: 978-80-7367-628-5
HOFFMANN, Bohuslav. Interpretace literárních textů ve škole. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 228 s. ISBN:
HOMOLÁČ, Jiří. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 114 s. ISBN: 80-7184-201-X
FULGHUM, Robert. Všechno co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Vyd. 7., rozšířené 2., překlad: Lenka Fárová, Jiří Hrubý. Praha: Argo, 2007, 205 s. ISBN: 978-80-7203-935-7
FULGHUM, Robert. Možná, možná ne. Vyd. 2., překlad: Jiří Hrubý, Praha: Odeon, 1994, 165 s. ISBN: 80-207-0502-3
FULGHUM, Robert. Už hořela, když jsem si do ní lehal. Vyd. 2., překlad: Jiří Hrubý, Praha: Odeon, 1993, 137 s. ISBN: 80-207-0439-6
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN: 80-7178-635-7
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Vyd. 1. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN: 80-239-4908-X
PROKOP, Jiří. Školní socializace. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2001, 80. S. ISBN: 80-7083-536-2
KOTÁSKOVÁ, Jarmila. Socializace a morální vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Academia, 1987, 140 s. ISBN:
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN: 978-80-7367-628-5
HOFFMANN, Bohuslav. Interpretace literárních textů ve škole. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 228 s. ISBN:
HOMOLÁČ, Jiří. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 114 s. ISBN: 80-7184-201-X
FULGHUM, Robert. Všechno co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Vyd. 7., rozšířené 2., překlad: Lenka Fárová, Jiří Hrubý. Praha: Argo, 2007, 205 s. ISBN: 978-80-7203-935-7
FULGHUM, Robert. Možná, možná ne. Vyd. 2., překlad: Jiří Hrubý, Praha: Odeon, 1994, 165 s. ISBN: 80-207-0502-3
FULGHUM, Robert. Už hořela, když jsem si do ní lehal. Vyd. 2., překlad: Jiří Hrubý, Praha: Odeon, 1993, 137 s. ISBN: 80-207-0439-6
Přílohy volně vložené
Seznam použitých zkratek, Seznam tabulek, Rámcový vzdělávací program pro základní školy - Vzdělávací obsah jednotlivých modulů, Metody osobnostní a sociální výchovy, Co teď bude - povídka Roberta Fulghuma, Mořská panna - povídka Roberta Fulghuma, Seď klidně - povídka Roberta Fulghuma, V roce 1984 - povídka Roberta Fulghuma, Koncem ledna - povídka Roberta Fulghuma, Tajenka