Informace o kvalifikační práci Kultura v letech 1918-1948 jako reakce na politickou situaci v Československu a její využití v hodinách vlastivědy na 1. stupni ZŠ
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Kultura v letech 1918-1948 jako reakce na politickou situaci v Československu a její využití v hodinách vlastivědy na 1. stupni ZŠ
Hlavní téma v angličtině
Culture in the years 1918-1948 as a reaction to the political situation in Czechoslovakia and its use in lessons of Science education at primary school
Název dle studenta
Kultura v letech 1918-1948 jako reakce na politickou situaci v Československu a její využití v hodinách vlastivědy na 1. stupni ZŠ
Tato diplomová práce je zaměřena na výuku politických a kulturních událostí v letech 19181948 v předmětu vlastivěda. Cílem práce je poskytnout náměty pro výuku tohoto tématu ve vlastivědě v pátém ročníku ZŠ.
Text práce je rozdělen do dvou částí. Teoretická část se zabývá detailním popsáním politických událostí, na něž navazují v samostatné kapitole události z oblasti kultury, a to literatury, hudby, výtvarného umění, divadla a filmu. Politické a kulturní události jsou roz-děleny do kapitol dle období let 19181938, 19381945 a 19451948. Empirická část se skládá z předvýzkumu, realizovaném formou dotazníků pro učitele, námětů na vyučovací hodiny v rozsahu 12 příprav, použité v jedné třídě pátého ročníku, zjištění zpětné vazby žáků výstupního didaktického testu, ověření hypotéz a vyvození závěru.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on teaching political and cultural events between the years 19181948 in the school subject National history. The main aim of this master thesis is to provide suggestions for the teaching this topic in National history in fifth grade of a primary school.
The text of the master thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with a detailed describing of political events, which are followed in a separate chapter by the events from the culture, such as literature, music, art, theatre and film. Political and cultural events are divided into individual chapters according to periods; 19181938, 19381945 and 19451948. The empirical part consists of an pre-research, realized in a form of questi-onnaire for teachers, suggestions of lessons in a range of 12 lesson plans, which were used in one class of the fifth grade on a primary school. Also it consists of feedback's detection in the final didactic test for pupils, verifying of hypotheses and conceiving the conclusion.
Klíčová slova
politika a kultura, integrovaná tematická výuka, 1918-1948, vlastivěda, obsah výuky
Klíčová slova v angličtině
politics and culture, integrated thematic instruction, 1918-1948, national history, content of a teaching
Rozsah průvodní práce
150 s. (37 298)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na výuku politických a kulturních událostí v letech 19181948 v předmětu vlastivěda. Cílem práce je poskytnout náměty pro výuku tohoto tématu ve vlastivědě v pátém ročníku ZŠ.
Text práce je rozdělen do dvou částí. Teoretická část se zabývá detailním popsáním politických událostí, na něž navazují v samostatné kapitole události z oblasti kultury, a to literatury, hudby, výtvarného umění, divadla a filmu. Politické a kulturní události jsou roz-děleny do kapitol dle období let 19181938, 19381945 a 19451948. Empirická část se skládá z předvýzkumu, realizovaném formou dotazníků pro učitele, námětů na vyučovací hodiny v rozsahu 12 příprav, použité v jedné třídě pátého ročníku, zjištění zpětné vazby žáků výstupního didaktického testu, ověření hypotéz a vyvození závěru.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on teaching political and cultural events between the years 19181948 in the school subject National history. The main aim of this master thesis is to provide suggestions for the teaching this topic in National history in fifth grade of a primary school.
The text of the master thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with a detailed describing of political events, which are followed in a separate chapter by the events from the culture, such as literature, music, art, theatre and film. Political and cultural events are divided into individual chapters according to periods; 19181938, 19381945 and 19451948. The empirical part consists of an pre-research, realized in a form of questi-onnaire for teachers, suggestions of lessons in a range of 12 lesson plans, which were used in one class of the fifth grade on a primary school. Also it consists of feedback's detection in the final didactic test for pupils, verifying of hypotheses and conceiving the conclusion.
Klíčová slova
politika a kultura, integrovaná tematická výuka, 1918-1948, vlastivěda, obsah výuky
Klíčová slova v angličtině
politics and culture, integrated thematic instruction, 1918-1948, national history, content of a teaching
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury, článků a dalších dostupných zdrojů informací. 2. Konečná formulace cíle práce. 3. Teoretická část: a) charakteristika daného období - politická situace v letech 1918-1948, b) reakce kultury na politickou situaci v Československu a její proměny, c) charakteristika integrovaného tematického celku a jeho využití ve výuce na 1. stupni ZŠ. 4. Praktická část: a) vytvoření vstupního srovnávacího testu zaměřeného na znalosti dané problematiky, b) realizace výuky formou integrovaného tematického celku, c) porovnání dvou tříd základní školy dle vstupního a výstupního testu. 5. Zpracování a vyhodnocení výsledků praktické části. 6. Dle zpracovaných výsledků vyvození závěrů z praktické části
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury, článků a dalších dostupných zdrojů informací. 2. Konečná formulace cíle práce. 3. Teoretická část: a) charakteristika daného období - politická situace v letech 1918-1948, b) reakce kultury na politickou situaci v Československu a její proměny, c) charakteristika integrovaného tematického celku a jeho využití ve výuce na 1. stupni ZŠ. 4. Praktická část: a) vytvoření vstupního srovnávacího testu zaměřeného na znalosti dané problematiky, b) realizace výuky formou integrovaného tematického celku, c) porovnání dvou tříd základní školy dle vstupního a výstupního testu. 5. Zpracování a vyhodnocení výsledků praktické části. 6. Dle zpracovaných výsledků vyvození závěrů z praktické části
Seznam doporučené literatury
KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938): Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha: Libri, 2003. 571 s. ISBN 80-7277-030-6. KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938): Díl druhý, Československo a České země v krizi a v ohrožení (1930-1935). Praha: Libri, 2002. 577 s. ISBN 80-7277-030-6. KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938): Díl třetí, O přežití a o život (1936-1938). Praha: Libri, 2003. 803 s. ISBN 80-7277-030-6. KLIMEK, A. Říjen 1918: vznik Československa. Praha; Litomyšl: Paseka, 1998. 279 s. ISBN 80-7185-175-2.
KLIMEK, A. Vítejte v první republice. Praha: Havran, 2003. 301 s. ISBN 80-86515-33-8. OLIVOVÁ, V. Dějiny první republiky. Praha: Karolinum, 2000. 355 s. ISBN 80-7184-791-7. PEROUTKA, F. Budování státu 1. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 442 s. ISBN 80-7106-036-4. PEROUTKA, F. Budování státu 2. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 453-877 s. ISBN 80-7106-037-2. PEROUTKA, F. Budování státu 3. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 885-1349 s. ISBN 80-7106-038-0. PEROUTKA, F. Budování státu 4. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 1365-1851 s. ISBN 80-7106-039-9. PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. 96 s. ISBN 80-7238-157-1.
Seznam doporučené literatury
KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938): Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha: Libri, 2003. 571 s. ISBN 80-7277-030-6. KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938): Díl druhý, Československo a České země v krizi a v ohrožení (1930-1935). Praha: Libri, 2002. 577 s. ISBN 80-7277-030-6. KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938): Díl třetí, O přežití a o život (1936-1938). Praha: Libri, 2003. 803 s. ISBN 80-7277-030-6. KLIMEK, A. Říjen 1918: vznik Československa. Praha; Litomyšl: Paseka, 1998. 279 s. ISBN 80-7185-175-2.
KLIMEK, A. Vítejte v první republice. Praha: Havran, 2003. 301 s. ISBN 80-86515-33-8. OLIVOVÁ, V. Dějiny první republiky. Praha: Karolinum, 2000. 355 s. ISBN 80-7184-791-7. PEROUTKA, F. Budování státu 1. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 442 s. ISBN 80-7106-036-4. PEROUTKA, F. Budování státu 2. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 453-877 s. ISBN 80-7106-037-2. PEROUTKA, F. Budování státu 3. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 885-1349 s. ISBN 80-7106-038-0. PEROUTKA, F. Budování státu 4. 3. vydání. Praha: Lidové noviny, 1991. 1365-1851 s. ISBN 80-7106-039-9. PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. 96 s. ISBN 80-7238-157-1.