Diplomová práce se zabývá pedagogickou komunikací na I. stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů. Hlavním cílem je popsat míru vlivu prostoru na pedagogickou komunikaci a odhalit další faktory, které tuto komunikaci ovlivňují. Teoretická část se zabývá pojmem komunikace s popisem jejích specifik, které pedagogickou komunikaci přímo ovlivňují. Nedílnou součástí teoretické části je též problém prostoru v komunikaci, se zaměřením na akční zónu učitele a zónu aktivní účasti žáků.
Praktická část popisuje jednotlivé faktory, které mohou ovlivnit pedagogickou komunikaci. Zkoumá míru jejich vlivu na akční zónu učitele, způsob práce v prostorách třídy a jejich vliv na konečnou podobu komunikačních zón.
Anotace v angličtině
This dissertation work is dealing with pedagogical communication from the spatial ar-rangement of the participant´s point of view on primary school level. The main objective is to describe the degree of the spatial influence on pedagogical communication and to reveal further factors which affect this communication.
The primary research tackles the term "communication", with the description of its specifics influencing the communication directly. The integral part of the primary research is also the spatial problem in the communication with the focus on the teacher´s action zone and the zone of active pupils´ participation.
The practical part describes single factors which can influence the pedagogical communi-cation. It examines the degree of influence on the teacher´s active zone; the way of work-ing in the classroom and its influence on the final form of communication zones.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, akční zóna učitele, zóna aktivní účasti žáků, prostorové uspořádání.
Klíčová slova v angličtině
Communication, pedagogical communication, teacher´s active zone, zone of an active pu-pils´ participation, spatial arrangement.
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pedagogickou komunikací na I. stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů. Hlavním cílem je popsat míru vlivu prostoru na pedagogickou komunikaci a odhalit další faktory, které tuto komunikaci ovlivňují. Teoretická část se zabývá pojmem komunikace s popisem jejích specifik, které pedagogickou komunikaci přímo ovlivňují. Nedílnou součástí teoretické části je též problém prostoru v komunikaci, se zaměřením na akční zónu učitele a zónu aktivní účasti žáků.
Praktická část popisuje jednotlivé faktory, které mohou ovlivnit pedagogickou komunikaci. Zkoumá míru jejich vlivu na akční zónu učitele, způsob práce v prostorách třídy a jejich vliv na konečnou podobu komunikačních zón.
Anotace v angličtině
This dissertation work is dealing with pedagogical communication from the spatial ar-rangement of the participant´s point of view on primary school level. The main objective is to describe the degree of the spatial influence on pedagogical communication and to reveal further factors which affect this communication.
The primary research tackles the term "communication", with the description of its specifics influencing the communication directly. The integral part of the primary research is also the spatial problem in the communication with the focus on the teacher´s action zone and the zone of active pupils´ participation.
The practical part describes single factors which can influence the pedagogical communi-cation. It examines the degree of influence on the teacher´s active zone; the way of work-ing in the classroom and its influence on the final form of communication zones.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, akční zóna učitele, zóna aktivní účasti žáků, prostorové uspořádání.
Klíčová slova v angličtině
Communication, pedagogical communication, teacher´s active zone, zone of an active pu-pils´ participation, spatial arrangement.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu, příspěvky dostupné na internetu a články v odborných časopisech, které se týkají vybraného tématu. 2. Určit konkrétní cíle diplomové práce. 3. V teoretické části se věnovat temínům, které se vztahují k pedagogické komunikaci nebo s ní úzce souvisí - vymezení pojmu pedagogická komunikace, funkce,pravidla a typy pedagogické komunikace, význam prostoru a účastníci pedagogické komunikace. 4. Předmětem empirické části bude zkoumání pedagogické komunikace ve školní třídě z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů. 5. Zpracovat a interpretovat výsledky výzkumného šetření. 6. V závěrečné části práce budou vyvozeny závěry, které vychází ze zjištěných výsledků výzkumného šetření.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu, příspěvky dostupné na internetu a články v odborných časopisech, které se týkají vybraného tématu. 2. Určit konkrétní cíle diplomové práce. 3. V teoretické části se věnovat temínům, které se vztahují k pedagogické komunikaci nebo s ní úzce souvisí - vymezení pojmu pedagogická komunikace, funkce,pravidla a typy pedagogické komunikace, význam prostoru a účastníci pedagogické komunikace. 4. Předmětem empirické části bude zkoumání pedagogické komunikace ve školní třídě z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů. 5. Zpracovat a interpretovat výsledky výzkumného šetření. 6. V závěrečné části práce budou vyvozeny závěry, které vychází ze zjištěných výsledků výzkumného šetření.
Seznam doporučené literatury
CANGELOSI,J.S.: Strategie řízení třídy. Praha, Portál 2009. ISBN 80-7178-083-9
GAVORA,P.: Učitel a žák v komunikaci. Brno, Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9
GAVORA,P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido 2000. ISBN 978-80-3715-185-0
HELUS,Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2006. ISBN 978-80-247-1168-3
MAREŠ,J.,KŘIVOHLAVÝ,J.: Komunikace ve škole, Brno, MU 2009. ISBN 80-210-1070-3
NELEŠOVSKÁ,A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, Grada 2005. ISBN 80-247-0738-1
ŠEĎOVÁ,K.,ŠVAŘÍČEK,R.: Komunikace ve školní třídě,. Praha, Portál 2012. ISBN 80-262-0085-3
Seznam doporučené literatury
CANGELOSI,J.S.: Strategie řízení třídy. Praha, Portál 2009. ISBN 80-7178-083-9
GAVORA,P.: Učitel a žák v komunikaci. Brno, Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9
GAVORA,P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido 2000. ISBN 978-80-3715-185-0
HELUS,Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2006. ISBN 978-80-247-1168-3
MAREŠ,J.,KŘIVOHLAVÝ,J.: Komunikace ve škole, Brno, MU 2009. ISBN 80-210-1070-3
NELEŠOVSKÁ,A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, Grada 2005. ISBN 80-247-0738-1
ŠEĎOVÁ,K.,ŠVAŘÍČEK,R.: Komunikace ve školní třídě,. Praha, Portál 2012. ISBN 80-262-0085-3