Informace o kvalifikační práci Výhody a nevýhody dramatické výchovy v hodinách vlastivědy na prvním stupni základních škol: Dramatizace na téma Rudolf II. a legenda o Golemovi
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Výhody a nevýhody dramatické výchovy v hodinách vlastivědy na prvním stupni základních škol: Dramatizace na téma Rudolf II. a legenda o Golemovi
Hlavní téma v angličtině
Advantages and disadvantages of drama education in civics lessons at lower elementary schools: Dramatization of the theme Rudolf II. and the legend of the Golem
Název dle studenta
Výhody a nevýhody dramatické výchovy v hodinách vlastivědy na prvním stupni základních škol: Dramatizace na téma Rudolf II. a legenda o Golemovi
Práce se zabývá výhodami a nevýhodami dramatické výchovy, a to především jejím přínosem pro žáky prvního stupně v hodinách vlastivědy. Teoretická část je věnována představení vybraných speciálních výukových a aktivizačních metod a následně se zabývá pojmem tvořivá dramatická výchova, jejími výhodami a možnostmi aplikace do hodin. Její nezbytnou součástí je navíc uvedení do historického kontextu tématu, kterým je život císaře Rudolfa II. a doba rudolfínské Prahy.
V praktické části je popsána realizace dramatizace tématu Rudolf II. a legenda o Golemovi ve čtvrté třídě základní školy. Efektivita zvolené metody výuky daného tématu je současně porovnávána s metodami použitými při běžné výuce v dalších třídách. Praktická část proto dále obsahuje vyhodnocení přínosu zvolené metody pomocí několika testů, které jsou realizovány jak před samotnou realizací výukou, tak po ní. Součástí diplomové práce je také fotodokumentace z představení. Cílem práce je zjistit možný přínos dramatické výchovy do hodin vlastivědy a její pozitivní vliv nejen na osvojení si učiva, ale také na rozvoj kolektivu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the advantages and disadvantages of drama education in particular its contribution to the pupils of the first degree in lessons of Homeland studies. The theoretical part is devoted to the presentation of selected teaching and effective methods used in everyday teaching. It also deals with the notion of creative drama in education, its advantages and possibilities of applications within lessons. In addition, it is necessary part an introduction to the historical context of the topic, which is the life of the Emperor Rudolf II. and the period of the rudolfine Prague.
The practical part deals with the implementation of drama Rudolf II. and the legend of the Golem was also performed in the fourth grade of elementary school. The effectiveness of the teaching method of the subject is compared to the methods used in everyday teaching of other classes. The practical part therefore contains the evaluation of the contribution of the chosen methods using several tests, which are implemented as before the realization of the teaching as well as after. Part of the thesis is also the photo documentation of the performance. The aim of the work is to investigate the possible contribution of Homeland studies of drama education within lessons and its positive impact not only on the acquisition of the subject matter, but also on the development team.
Klíčová slova
dramatická výchova, dramatizace, rolová hra, limity dramatické výchovy, faktory, ovlivňující dramatickou výchovu, Rudolf II., legenda o Golemovi, Jehuda Löw, rudolfínská Praha
Klíčová slova v angličtině
drama education, drama, role play, limits of drama education, factors affecting drama, Rudolf II., the legend of the Golem, Jehuda Löw, rudolfine Prag
Rozsah průvodní práce
130 s. (24 584 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá výhodami a nevýhodami dramatické výchovy, a to především jejím přínosem pro žáky prvního stupně v hodinách vlastivědy. Teoretická část je věnována představení vybraných speciálních výukových a aktivizačních metod a následně se zabývá pojmem tvořivá dramatická výchova, jejími výhodami a možnostmi aplikace do hodin. Její nezbytnou součástí je navíc uvedení do historického kontextu tématu, kterým je život císaře Rudolfa II. a doba rudolfínské Prahy.
V praktické části je popsána realizace dramatizace tématu Rudolf II. a legenda o Golemovi ve čtvrté třídě základní školy. Efektivita zvolené metody výuky daného tématu je současně porovnávána s metodami použitými při běžné výuce v dalších třídách. Praktická část proto dále obsahuje vyhodnocení přínosu zvolené metody pomocí několika testů, které jsou realizovány jak před samotnou realizací výukou, tak po ní. Součástí diplomové práce je také fotodokumentace z představení. Cílem práce je zjistit možný přínos dramatické výchovy do hodin vlastivědy a její pozitivní vliv nejen na osvojení si učiva, ale také na rozvoj kolektivu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the advantages and disadvantages of drama education in particular its contribution to the pupils of the first degree in lessons of Homeland studies. The theoretical part is devoted to the presentation of selected teaching and effective methods used in everyday teaching. It also deals with the notion of creative drama in education, its advantages and possibilities of applications within lessons. In addition, it is necessary part an introduction to the historical context of the topic, which is the life of the Emperor Rudolf II. and the period of the rudolfine Prague.
The practical part deals with the implementation of drama Rudolf II. and the legend of the Golem was also performed in the fourth grade of elementary school. The effectiveness of the teaching method of the subject is compared to the methods used in everyday teaching of other classes. The practical part therefore contains the evaluation of the contribution of the chosen methods using several tests, which are implemented as before the realization of the teaching as well as after. Part of the thesis is also the photo documentation of the performance. The aim of the work is to investigate the possible contribution of Homeland studies of drama education within lessons and its positive impact not only on the acquisition of the subject matter, but also on the development team.
Klíčová slova
dramatická výchova, dramatizace, rolová hra, limity dramatické výchovy, faktory, ovlivňující dramatickou výchovu, Rudolf II., legenda o Golemovi, Jehuda Löw, rudolfínská Praha
Klíčová slova v angličtině
drama education, drama, role play, limits of drama education, factors affecting drama, Rudolf II., the legend of the Golem, Jehuda Löw, rudolfine Prag
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury o dramatické výchově na prvním stupni a možnosti její realizace v hodinách vlastivědy. Následně teoretická část, ve které se budu věnovat především sepsáním teoretických stran o dramatické výchově, co přináší, jaké jsou klady a zápory Budu postupovat následovně:
1. popsání výukových metod
2. aktivizující metody
3. tvořivá dramatika ve výuce (hlavní téma)
4. následně odborný text o životě Rudolfa II.
V praktické části zrealizuji se čtvrtou třídou základní školy dramatizaci na téma Rudolf II. a legenda o Golemovi. Pomocí pretestu/posttestu zjistím, jak přínosná je dramatizace oproti běžné frontální výuce. Poslední posttest bude realizován s měsíčním odstupem za a účelem zjištění efektivnosti dramatizace v hodinách vlastivědy.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury o dramatické výchově na prvním stupni a možnosti její realizace v hodinách vlastivědy. Následně teoretická část, ve které se budu věnovat především sepsáním teoretických stran o dramatické výchově, co přináší, jaké jsou klady a zápory Budu postupovat následovně:
1. popsání výukových metod
2. aktivizující metody
3. tvořivá dramatika ve výuce (hlavní téma)
4. následně odborný text o životě Rudolfa II.
V praktické části zrealizuji se čtvrtou třídou základní školy dramatizaci na téma Rudolf II. a legenda o Golemovi. Pomocí pretestu/posttestu zjistím, jak přínosná je dramatizace oproti běžné frontální výuce. Poslední posttest bude realizován s měsíčním odstupem za a účelem zjištění efektivnosti dramatizace v hodinách vlastivědy.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: Didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
JANÁČEK, Josef. Rudolf II. a jeho doba. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1987. ISBN 25-052-87.
ČECHURA, Jaroslav. České země v letech 1584-1620.: První Habsburkové na českém trůně II. 1. vyd. Praha: Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-388-6.
PETIŠKA, Eduard. Golem: a jiné pověsti a pohádky ze staré Prahy. 2. vyd. Praha: Albatros Media: Albatros, 2002. ISBN 80-00-01095-X.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: Didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
JANÁČEK, Josef. Rudolf II. a jeho doba. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1987. ISBN 25-052-87.
ČECHURA, Jaroslav. České země v letech 1584-1620.: První Habsburkové na českém trůně II. 1. vyd. Praha: Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-388-6.
PETIŠKA, Eduard. Golem: a jiné pověsti a pohádky ze staré Prahy. 2. vyd. Praha: Albatros Media: Albatros, 2002. ISBN 80-00-01095-X.