V této práci se zabývám ergoterapií u klientů po poranění míchy. Zaměřuji se na hodnocení soběstačnosti, která je nezbytná pro vykonávání všedních denních činností.
Teoretickou část své práce jsem rozdělila na část obecnou a speciální.
Obecná část obsahuje anatomii páteře a míchy, incidenci a etiologii poranění, Diagnostické postupy, klinické projevy a průběh onemocnění, klasifikace dle poruch funkce, klasifikace dle výšky poranění a prognózou onemocnění.
Ve speciální části popisuji a vysvětluji pojem ucelené rehabilitace a jejích složek, dále se věnuji ergoterapii se zaměřením na míšní lézi, popisem všedních denních činností a možnými způsoby hodnocení soběstačnosti klientů po poranění míchy.
Praktická část bakalářské práce obsahuje kazuistiku klienta s míšní lézí, hodnocení soběstačnosti klienta
Anotace v angličtině
At this work I research occupational therapy for client with spinal cord injury. I focus on rating self-sufficiency, what is necessary for activities of daily living.
I divided the theoretical part to general and special.
General part contains the anatomy of the spine and spinal cord injury incidence and etiology, diagnostic procedures, clinical manifestations and course of the disease, according to the classification function disorders, classification according to the height of injury and prognosis.
At special part I describe and explain the concept of comprehensive rehabilitation and its components. Next I focus on occupational therapy focusing spinal cord lesion, describe necessary day activities and evaluation methods for clients with spinal cord injury.
The practical part contains a case report of a client with spinal cord injury, and rating self-sufficiency.
Klíčová slova
Poranění míchy, soběstačnost, nezávislost, všední denní činnosti
Klíčová slova v angličtině
Spinal cord injury, self-sufficiency, independence, activities of daily living
Rozsah průvodní práce
68 s.+14s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se zabývám ergoterapií u klientů po poranění míchy. Zaměřuji se na hodnocení soběstačnosti, která je nezbytná pro vykonávání všedních denních činností.
Teoretickou část své práce jsem rozdělila na část obecnou a speciální.
Obecná část obsahuje anatomii páteře a míchy, incidenci a etiologii poranění, Diagnostické postupy, klinické projevy a průběh onemocnění, klasifikace dle poruch funkce, klasifikace dle výšky poranění a prognózou onemocnění.
Ve speciální části popisuji a vysvětluji pojem ucelené rehabilitace a jejích složek, dále se věnuji ergoterapii se zaměřením na míšní lézi, popisem všedních denních činností a možnými způsoby hodnocení soběstačnosti klientů po poranění míchy.
Praktická část bakalářské práce obsahuje kazuistiku klienta s míšní lézí, hodnocení soběstačnosti klienta
Anotace v angličtině
At this work I research occupational therapy for client with spinal cord injury. I focus on rating self-sufficiency, what is necessary for activities of daily living.
I divided the theoretical part to general and special.
General part contains the anatomy of the spine and spinal cord injury incidence and etiology, diagnostic procedures, clinical manifestations and course of the disease, according to the classification function disorders, classification according to the height of injury and prognosis.
At special part I describe and explain the concept of comprehensive rehabilitation and its components. Next I focus on occupational therapy focusing spinal cord lesion, describe necessary day activities and evaluation methods for clients with spinal cord injury.
The practical part contains a case report of a client with spinal cord injury, and rating self-sufficiency.
Klíčová slova
Poranění míchy, soběstačnost, nezávislost, všední denní činnosti
Klíčová slova v angličtině
Spinal cord injury, self-sufficiency, independence, activities of daily living
Zásady pro vypracování
a) stanovení cílu a úkolu práce
- výběr oddělení
- výběr literatury
- prostudování literatury
- zpracování údaju
- vypracování práce
b) návrh časového harmonogramu pro vypracování práce
c) sběr dat
Zásady pro vypracování
a) stanovení cílu a úkolu práce
- výběr oddělení
- výběr literatury
- prostudování literatury
- zpracování údaju
- vypracování práce
b) návrh časového harmonogramu pro vypracování práce
c) sběr dat
Seznam doporučené literatury
1. ČIHÁK,R. Anatomie 1. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001, 497 s. ISBN 80-716-9970-5.
2. DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4.
3. AMBLER, Z. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 6., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2006, 351 s. ISBN 80-726-2433-4.
4. VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: KAROLINUM, 2003. 207s. ISBN 80-246-0708-5
5. PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 978-802-4711-355
6. FALTÝNKOVÁ, Z. Paraplegie, Tetraplegie. 1. vydání. Svaz paraplegiků s finanční podporou MZ ČR, 1997. 56 s
Seznam doporučené literatury
1. ČIHÁK,R. Anatomie 1. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001, 497 s. ISBN 80-716-9970-5.
2. DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4.
3. AMBLER, Z. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 6., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2006, 351 s. ISBN 80-726-2433-4.
4. VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: KAROLINUM, 2003. 207s. ISBN 80-246-0708-5
5. PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 978-802-4711-355
6. FALTÝNKOVÁ, Z. Paraplegie, Tetraplegie. 1. vydání. Svaz paraplegiků s finanční podporou MZ ČR, 1997. 56 s
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Všední denní činnosti a hodnocení soběstačnosti u klientů po poranění míchy.
Důvodem pro výběr tohoto tématu byl častý výskyt tohoto onemocnění v rámci odborné praxe. Prezentovala kazuistiku aktivního samostatného vozíčkáře s transverzální lézí míšní, který byl dva roky po úrazu. Studentka provedla vstupní ergoterapeutické hodnocení, kde se zaměřila na ADL, soběstačnost a mobilitu na vozíku. Spolupráce s klientem trvala půl roku. Ergoterapeutická intervence se zaměřila na nácvik ADL, nácvik vyměšování, volbu kompenzačních pomůcek nejen pro mobilitu, ale i pro zájmovou činnost. Dále zpracovala výstupní vyšetření, na jeho žákladě stanovila dlouhodobý plán ergoterapie.
Komise hodnotila známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) V cíli práce zmiňujete, že řešením problematiky osob s poraněním míchy, lze zvýšit kvalitu jejich života. Jakým způsobem lze kvalitu života měřit?
2) Str. 29-30 Popište podrobněji funkci jednotlivých segmentů míšní intumescence: C7, C8, Th1 a důsledek jejich poškození. "Od L1, kde mícha konči" - popisujete míšní segmenty či obratle?
3) Doplňte informaci o tom, jaký rehabilitační program prodělal pacient v období před vaší intervencí, tedy první 2 roky po úrazu.
4) Řešila jste aplikaci čípku jeho půlením. Může mít váš pacient problémy při jeho aplikaci a při následné defekaci?