Cílem práce je nastínit problémy v učivu a učení o přírodě v primární škole. Skládá se z části teoretické a praktické.
V teoretické části je vysvětlena základní terminologie týkající se konstruktivistického pojetí výuky, učitelova pojetí výuky a dětských pojetí učiva. Nejprve se zabývá psychogenezí jedince, dále jsou popsány termíny označující dětská pojetí a vysvětleny způsoby odhalování a řešení dětských miskoncepcí.
V praktické části diplomové práce uvádíme výsledky výzkumného šetření pátých ročníků základních škol. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak žáci chápou učivo tématu "Vesmír", v čem dělají chyby, co jim dělá problémy a jaké miskoncepce ovlivňují učení žáků.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to outline problems that may occur during child's learning process in primary education. Problems occurring while learning about nature and environmental issues are particularly discussed. The thesis is divided into two parts: a theoretical and a practical part.
In the theoretical part, basic terminology regarding the constructivist approach to teaching, teacher's approach to teaching, and child's approach to learning is explained. Firstly, the psychogenesis of an individual is described, and further, terms relating to child's understandings and ways of uncovering and problem-solving of children's misconceptions are also described.
In the practical part of the thesis the results of survey concerning fifth grade pupils are shown. The aim of this research was to find out, how pupils understand the topic of 'the Universe', what mistakes they make regarding the topic, what difficulties they may experience and what misconceptions influence their learning process.
Klíčová slova
didaktický test, prekoncepce a miskoncepce, žáci 5. tříd, vesmír, oblast Člověk a jeho svět
Klíčová slova v angličtině
didactic test, preconceptions and misconceptions, fifth grade pupils, the Universe, field the Man and his word
Rozsah průvodní práce
80s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je nastínit problémy v učivu a učení o přírodě v primární škole. Skládá se z části teoretické a praktické.
V teoretické části je vysvětlena základní terminologie týkající se konstruktivistického pojetí výuky, učitelova pojetí výuky a dětských pojetí učiva. Nejprve se zabývá psychogenezí jedince, dále jsou popsány termíny označující dětská pojetí a vysvětleny způsoby odhalování a řešení dětských miskoncepcí.
V praktické části diplomové práce uvádíme výsledky výzkumného šetření pátých ročníků základních škol. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak žáci chápou učivo tématu "Vesmír", v čem dělají chyby, co jim dělá problémy a jaké miskoncepce ovlivňují učení žáků.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to outline problems that may occur during child's learning process in primary education. Problems occurring while learning about nature and environmental issues are particularly discussed. The thesis is divided into two parts: a theoretical and a practical part.
In the theoretical part, basic terminology regarding the constructivist approach to teaching, teacher's approach to teaching, and child's approach to learning is explained. Firstly, the psychogenesis of an individual is described, and further, terms relating to child's understandings and ways of uncovering and problem-solving of children's misconceptions are also described.
In the practical part of the thesis the results of survey concerning fifth grade pupils are shown. The aim of this research was to find out, how pupils understand the topic of 'the Universe', what mistakes they make regarding the topic, what difficulties they may experience and what misconceptions influence their learning process.
Klíčová slova
didaktický test, prekoncepce a miskoncepce, žáci 5. tříd, vesmír, oblast Člověk a jeho svět
Klíčová slova v angličtině
didactic test, preconceptions and misconceptions, fifth grade pupils, the Universe, field the Man and his word
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury dostupné na internetu a v odborných publikacích týkajících se mého tématu.
2. Určení konkrétních cílů diplomové práce.
3. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
4. V teoretické části se věnovat termínům, které jsou spojené s mým vybraným tématem.
5. V praktické části realizovat výzkum, cílem zjistit miskoncepce žáků a realizovat aktivity, které by vedly ke správným koncepcím.
6. Zpracování a interpretace výsledků mého zkoumání.
7. V závěrečné části vyvodím závěry, ke kterým jsem dospěla za pomocí výsledků mého zkoumání.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury dostupné na internetu a v odborných publikacích týkajících se mého tématu.
2. Určení konkrétních cílů diplomové práce.
3. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
4. V teoretické části se věnovat termínům, které jsou spojené s mým vybraným tématem.
5. V praktické části realizovat výzkum, cílem zjistit miskoncepce žáků a realizovat aktivity, které by vedly ke správným koncepcím.
6. Zpracování a interpretace výsledků mého zkoumání.
7. V závěrečné části vyvodím závěry, ke kterým jsem dospěla za pomocí výsledků mého zkoumání.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001.
NEZVALOVÁ, Danuše. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání ? úvodní studie [online]. 2006. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006 [cit. 2007-10-22].
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. 1.vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008.
ISBN 978-80-7414-059-4.
DOULÍK, P.; ŠKODA, J.; HAJER-MÜLERROVÁ, L. Představy o fenoménu život u dětí
předškolního věku. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí: sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference, 2005
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. 1.vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 8074142906
DOULÍK, P. Popisné kategorie prekonceptu a možnosti jejich diagnostiky. In
MÜLLEROVÁ, L. Řízení učební činnosti (jako aktivní konstrukce poznání žáků). Acta Universitatis Purkynianae 85. Ústí nad Labem: UJEP, 2002. s. 101-109. ISBN 80-7044-454-1.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001.
NEZVALOVÁ, Danuše. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání ? úvodní studie [online]. 2006. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006 [cit. 2007-10-22].
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. 1.vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008.
ISBN 978-80-7414-059-4.
DOULÍK, P.; ŠKODA, J.; HAJER-MÜLERROVÁ, L. Představy o fenoménu život u dětí
předškolního věku. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí: sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference, 2005
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. 1.vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 8074142906
DOULÍK, P. Popisné kategorie prekonceptu a možnosti jejich diagnostiky. In
MÜLLEROVÁ, L. Řízení učební činnosti (jako aktivní konstrukce poznání žáků). Acta Universitatis Purkynianae 85. Ústí nad Labem: UJEP, 2002. s. 101-109. ISBN 80-7044-454-1.