Tato práce zjišťuje vhodnost aplikace psychodynamických přístupů ve výtvarné výchově u žáků se středně těžkou mentální retardací. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je vůbec možné - vzhledem k intelektové kapacitě žáků a přidruženým vadám - zavádět tuto metodu do výuky a pokud ano, pro jaké žáky ji volit. Práce je rozdělena do dvou částí. Úvodní, teoretická část vymezuje pojem mentální retardace, seznamuje s možnostmi vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami a objasňuje psychodynamické přístupy ve výtvarné výchově. Praktická část práce se pak soustředí na přímou realizaci hodin výtvarné výchovy s žáky ve speciální škole. Jsou zde obsaženy přípravy na hodiny, popis průběhu výzkumu a shrnuté výsledky. Všechny aktivity korespondují s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Jsou koncipované tak, aby při dnešním trendu inkluzivního vzdělávání našly své využití na běžné základní škole, ve třídě s individuálně integrovaným mentálně retardovaným žákem.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the suitability of psychodynamic approaches in art education for pupils with moderate mental retardation. The aim of the research was to determine whether it is possible - given the intellectual capacity of students and associated defects - to implement this method, and if so, for what her pupils to vote. The work is divided into two parts. Introductory theoretical part defines mental retardation, introduces the possibilities of the education of students with multiple disabilities and clarifies psychodynamic approaches in art education. The practical part of the work is focused on working directly with students in a special school. They are in the planning of lessons, description of research and summarizing the results. All activities correspond to the Framework Educational Program for basic education. They are designed so that when today's trend of inclusive education have found their use in mainstream school, in class with individually integrated mentally retarded pupil.
moderate mental retardation, multiple disabilities, Art, psychodynamics, Art Museums, therapy, special school, preparing for art class, education, drawing
Rozsah průvodní práce
84 s. (119 850 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce zjišťuje vhodnost aplikace psychodynamických přístupů ve výtvarné výchově u žáků se středně těžkou mentální retardací. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je vůbec možné - vzhledem k intelektové kapacitě žáků a přidruženým vadám - zavádět tuto metodu do výuky a pokud ano, pro jaké žáky ji volit. Práce je rozdělena do dvou částí. Úvodní, teoretická část vymezuje pojem mentální retardace, seznamuje s možnostmi vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami a objasňuje psychodynamické přístupy ve výtvarné výchově. Praktická část práce se pak soustředí na přímou realizaci hodin výtvarné výchovy s žáky ve speciální škole. Jsou zde obsaženy přípravy na hodiny, popis průběhu výzkumu a shrnuté výsledky. Všechny aktivity korespondují s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Jsou koncipované tak, aby při dnešním trendu inkluzivního vzdělávání našly své využití na běžné základní škole, ve třídě s individuálně integrovaným mentálně retardovaným žákem.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the suitability of psychodynamic approaches in art education for pupils with moderate mental retardation. The aim of the research was to determine whether it is possible - given the intellectual capacity of students and associated defects - to implement this method, and if so, for what her pupils to vote. The work is divided into two parts. Introductory theoretical part defines mental retardation, introduces the possibilities of the education of students with multiple disabilities and clarifies psychodynamic approaches in art education. The practical part of the work is focused on working directly with students in a special school. They are in the planning of lessons, description of research and summarizing the results. All activities correspond to the Framework Educational Program for basic education. They are designed so that when today's trend of inclusive education have found their use in mainstream school, in class with individually integrated mentally retarded pupil.
moderate mental retardation, multiple disabilities, Art, psychodynamics, Art Museums, therapy, special school, preparing for art class, education, drawing
Zásady pro vypracování
- sběr materiálů
- studium literatury
- stanovení cílů
- příprava materiálů
- zpracování teoretické části na základě prostudované odborné literatury zabývající se danou problematikou
- výběr respondentů
- prostudování žákovské dokumentace, sepsání kazuistik
- sestavení příprav na hodiny výtvarné výchovy
- realizace prací s žáky
- pořízení fotografií žákovských prací
- rozbory, analýza
- hodnocení, závěr
Zásady pro vypracování
- sběr materiálů
- studium literatury
- stanovení cílů
- příprava materiálů
- zpracování teoretické části na základě prostudované odborné literatury zabývající se danou problematikou
- výběr respondentů
- prostudování žákovské dokumentace, sepsání kazuistik
- sestavení příprav na hodiny výtvarné výchovy
- realizace prací s žáky
- pořízení fotografií žákovských prací
- rozbory, analýza
- hodnocení, závěr
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2008. ISBN 978-80-7367-415-1
FISCHER, S., ŠKODA, J.: Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha, Triton 2008. ISBN 978-80-7387-014-0
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 3. Překlad Karel Balcar. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1. 4.
CHOBOLA, Ladislav. K metodické přípravě učitele výtvarné výchovy. Praha: SPN, 1975.
JEBAVÁ, Jana. Úvod do arteterapie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 95 s., 16 s. obr. příloh. ISBN 80-718-4394-6.
LINAJ, Evžen. Osnovy výtvarné výchovy pro 1. - 9. ročník VP Základní škola Alternativa C) pro individuální práci s žákem. Praha: MŠMT, 2001.
NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN 1997. ISBN 80-95937-60-3.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, c2005, 146 s. ISBN 80-210-3819-5.
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativníchtrendů.Brno:2006. ISBN80-86633-40-3
POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Vyd. 1. Rychnov nad Kněžnou: Ježek, 1997, 45 s. ISBN 8085996057.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. Monografie (Univerzita Palackého v Olomouci). ISBN 978-802-4431-208.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-807-3676-476.
ROESELOVÁ, Věra. Návrh učebních osnov obecné školy. In: STADLEROVÁ, Hana. ZOP zkušenost, odbornost, praxe: v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 147. ISBN 9788021053991.
SLAVIK, Jan. Od vyrazu k dialogu ve vychove: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 199 p. ISBN 80-718-4437-3.
STADLEROVÁ, Hana. ZOP zkušenost, odbornost, praxe: v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 250 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 147. ISBN 978-802-1053-991.
ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. Praha, Portál 2003
VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2004
VAŠEK, Štefan. Špeciálnopedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2006, 140 s. ISBN 80-867-2321-6.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2008. ISBN 978-80-7367-415-1
FISCHER, S., ŠKODA, J.: Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha, Triton 2008. ISBN 978-80-7387-014-0
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 3. Překlad Karel Balcar. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1. 4.
CHOBOLA, Ladislav. K metodické přípravě učitele výtvarné výchovy. Praha: SPN, 1975.
JEBAVÁ, Jana. Úvod do arteterapie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 95 s., 16 s. obr. příloh. ISBN 80-718-4394-6.
LINAJ, Evžen. Osnovy výtvarné výchovy pro 1. - 9. ročník VP Základní škola Alternativa C) pro individuální práci s žákem. Praha: MŠMT, 2001.
NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN 1997. ISBN 80-95937-60-3.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, c2005, 146 s. ISBN 80-210-3819-5.
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativníchtrendů.Brno:2006. ISBN80-86633-40-3
POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Vyd. 1. Rychnov nad Kněžnou: Ježek, 1997, 45 s. ISBN 8085996057.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. Monografie (Univerzita Palackého v Olomouci). ISBN 978-802-4431-208.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-807-3676-476.
ROESELOVÁ, Věra. Návrh učebních osnov obecné školy. In: STADLEROVÁ, Hana. ZOP zkušenost, odbornost, praxe: v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 147. ISBN 9788021053991.
SLAVIK, Jan. Od vyrazu k dialogu ve vychove: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 199 p. ISBN 80-718-4437-3.
STADLEROVÁ, Hana. ZOP zkušenost, odbornost, praxe: v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 250 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 147. ISBN 978-802-1053-991.
ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. Praha, Portál 2003
VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2004
VAŠEK, Štefan. Špeciálnopedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2006, 140 s. ISBN 80-867-2321-6.