Tématem diplomové práce je hudební výchova a muzikoterapie u dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Autismus a PAS jsou závažné celoživotní poruchy, projevují se u dětí extrémními potížemi v oblasti komunikace, sociálních vztahů a představivosti. Cílem práce je zmapování situace v oblasti hudební výchovy v autistické třídě na základní škole speciální. Výzkumné šetření hledá odpověď na otázky, jakou úlohu má hudba v autistické třídě, které metody a činnosti používají učitelé v hodinách hudební výchovy u žáků s PAS. Dílčím cílem výzkumu je zjišťování postojů učitelů hudební výchovy k muzikoterapii a jejich připravenosti k využití prvků muzikoterapie v hodinách hudební výchovy.
Anotace v angličtině
The topic of this work is Music Education and Music Therapy of children with autism spectrum disorders (ASD). Autism and ASD are serious longlife disorders which are displayed by extreme difficulties in an area of communication, social relationships and imagination. The goal of this work is to describe situation in the Music classes in an autistic class at Special Needs Schools.The research is trying to find an answer for the question How are children with ASD taught Music.
The subgoal of the research is to find out the teachers´ opinions to Music Therapy and to using elements of Music Therapy in the Music classes.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, autismus, muzikoterapie, hudební výchova, základní škola speciální
Klíčová slova v angličtině
autism spektrum disorder, autism, Music Therapy, Music Education, Special Needs School
Rozsah průvodní práce
106 s. (217 966 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je hudební výchova a muzikoterapie u dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Autismus a PAS jsou závažné celoživotní poruchy, projevují se u dětí extrémními potížemi v oblasti komunikace, sociálních vztahů a představivosti. Cílem práce je zmapování situace v oblasti hudební výchovy v autistické třídě na základní škole speciální. Výzkumné šetření hledá odpověď na otázky, jakou úlohu má hudba v autistické třídě, které metody a činnosti používají učitelé v hodinách hudební výchovy u žáků s PAS. Dílčím cílem výzkumu je zjišťování postojů učitelů hudební výchovy k muzikoterapii a jejich připravenosti k využití prvků muzikoterapie v hodinách hudební výchovy.
Anotace v angličtině
The topic of this work is Music Education and Music Therapy of children with autism spectrum disorders (ASD). Autism and ASD are serious longlife disorders which are displayed by extreme difficulties in an area of communication, social relationships and imagination. The goal of this work is to describe situation in the Music classes in an autistic class at Special Needs Schools.The research is trying to find an answer for the question How are children with ASD taught Music.
The subgoal of the research is to find out the teachers´ opinions to Music Therapy and to using elements of Music Therapy in the Music classes.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, autismus, muzikoterapie, hudební výchova, základní škola speciální
Klíčová slova v angličtině
autism spektrum disorder, autism, Music Therapy, Music Education, Special Needs School
Zásady pro vypracování
Nashromáždění literatury
Prostudování literatury
Vytvoření osnovy práce
Účast na odborných seminářích
Praxe s dětmi v oboru HV a muzikoterapie
Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
Nashromáždění literatury
Prostudování literatury
Vytvoření osnovy práce
Účast na odborných seminářích
Praxe s dětmi v oboru HV a muzikoterapie
Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
ALVIN J.: Music Therapy for the autistic Child. OUP Oxford: 1991, 152 s.
KANTOR J, LIPSKÝ M. a kol: Zaklady muzikoterapie. Grada Publishing a.s.: 2009 296 s.
ŠIMANOVSKÝ Z.: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál: 1998.
LINKA A.: Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997. 155 s.
RICHMAN S.: Výchova dětí s autismem (aplikovaná behaviorální analýza). Praha, Scientia, 1998.
FRANĚK M.: Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
VÁGNEROVÁ M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. 870 s
Seznam doporučené literatury
ALVIN J.: Music Therapy for the autistic Child. OUP Oxford: 1991, 152 s.
KANTOR J, LIPSKÝ M. a kol: Zaklady muzikoterapie. Grada Publishing a.s.: 2009 296 s.
ŠIMANOVSKÝ Z.: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál: 1998.
LINKA A.: Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997. 155 s.
RICHMAN S.: Výchova dětí s autismem (aplikovaná behaviorální analýza). Praha, Scientia, 1998.
FRANĚK M.: Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
VÁGNEROVÁ M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. 870 s